prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Umělé přísady - mýty nebo pravda?

24.03.2009
Máte zmatek v jednotlivých aditivech? Nevíte, k čemu slouží? Připravili jsme pro vás přehledovou tabulku. Může vám posloužit pro lepší orientaci, například při nákupu. Také se dozvíte, jestli jsou dané přísady opravdu tak škodlivé, jak se o nich píše.

 

Bezpečné a nebezpečné přísady

typ přísady označení přísady popis a vlastnosti
Antioxidanty E304 - 321 Látky, které zabraňují působení kyslíku na skladované potraviny. Ochraňují například před žluknutím tuků
Barviva E100 - 180 Užívají se k zlepšování vzhledu cukrovinek, zmrzlin, ale i ostatních produktů. Zdravotně nezávadná jsou přírodní barviva.
Konzervanty E200 - 285 a další Prodlužují trvanlivost a slouží jako ochrana před bakteriemi, plísněmi a jinými mikroorganismy. Zabraňují kažení výrobků.
Regulátory kyselosti hlavně E260  - 640 Mohou být kyseliny a jejich soli, ale i zásady. Jedná se o způsob úpravy potravin známý v minulosti. Nejčastěji se používal ocet.
Náhradní sladidla hlavně E420 - 959 Slouží k přislazování potravin bez použití klasického cukru. Jsou vhodné pro diabetiky.
Látky chuťově povzbuzující E620 - 635 Mají zlepšit a zvýraznit chuť potravin. Používají se k zamaskování ztráty kvality potravin během zpracování.
Zahušťovadla a stabilizátory Slouží ke zlepšení konzistence omáček či krémů. V domácích podmínkách se nejčastěji používá zapražená mouka a škrob.
Emulgátory E432 - 495 Jsou používány k propojování odlišných typů látek, například tuků a tekutin. Dříve se používal lecitin z vaječného žloutku.

 

Neškodné přísady: E 100, 101, 140, 150a, 160a, c, d, e, 161b, 162, 163, 170, 175, 270, 290, 300, 306, 307, 308, 322, 410, 440, 901, 948



Přijatelné přísady: E141, 172, 174, 260, 296, 301, 302, 304, 309, 315, 316, 325, 326, 327, 334, 350, 351, 352, 363, 406, 460, 470b, 551, 552, 553, 640, 650, 902, 903, 904, 920, 949, 1102, 1103



Méně vhodné přísady: E 150b, c, d, 153, 160b, f, 171, 200, 202, 203, 261, 263, 297, 330, 331, 332, 335, 337, 353, 354, 400-404, 407, 415-418, 420-422, 425, 445, 461, 463-466, 469, 470-475, 481-483, 491-495, 500-504, 508-511, 514-517, 524-530, 554-559, 570, 574-579, 585, 912, 914, 938, 939, 941, 942, 953, 956, 957, 965, 966, 967, 999, 1105, 1200, 1404, 1420, 1422, 1451, 1520



Přísady působící nepříznivě: E120, 161g, 173, 234, 236, 251, 252, 262, 280-283, 338-341, 343, 355-357, 380 385, 405, 407a, 412-414, 432-436, 442, 444, 450-452, 459, 468, 476, 477, 479b, 507, 513, 518, 520-523, 535, 536, 538, 541, 620-636, 900, 943, 950, 951, 959, 1201, 1202, 1410-1414, 1440, 1442, 1450, 1505, 1518



Přísady s výrazně nepříznivým účinkem: E102, 104, 110, 122-124, 127-133, 142, 151, 154, 155, 180, 210-224, 226-228, 230-233, 235, 242, 249, 250, 284, 285, 310-312, 320, 321, 512, 905, 927, 944, 952, 954



Názory se různí
Podobné tabulky se na internetu vyskytují v hojném počtu. Naleznete je na webech nezávislých organizací, občanských sdružení nebo osobních stránkách nadšenců. Varují před potravinami způsobujícími zdravotní problémy. Na druhou stranu se objevují hlasy z opačného tábora, které poukazují na nepodloženost některých výroků o škodlivosti aditiv. Jako příklad může sloužit tento článek z webu Společnosti pro výživu, vyvracející nejčastější mýty o aditivech. Pravda asi leží, jako v mnoha případech, někde uprostřed. Aditiva nám neprospívají, ale nelze jim přisuzovat podíl na veškerých potížích.


Související články:
Umělé přísady
Z jídla zmizí jen malá část chemických látek
Přínosy jednotného označení CEFF pro spotřebitele
Jak působí éčka na zdraví člověka
Jak je to skutečně s tzv. "éčky"


24.03.2009
zdroj: www.mebio.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS