Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Tuky jsou pro naše zdraví nezbytné

08.04.2010

I když se o tucích hovoří hlavně při obezitě, tyto látky jsou pro náš život nezbytné. Jenom s jejich pomocí může náš organismus přijímat a plně využívat vitamíny rozpustné pouze v tucích. Tuky rovněž obsahují esenciální mastné kyseliny, které regulují metabolismus tuků. Tyto látky mají dvojnásobek kalorií než sacharidy a bílkoviny. Proto se jich nemá za den přijímat více než osmdesát gramů, což odpovídá asi třiceti procentům celkové energetické spotřeby. Pravda je ovšem taková, že většina naší populace již během dne spotřebuje více než sto třicet gramů. Z tohoto důvodu rovněž téměř každý třetí člověk trpí obezitou.

 

Dbejme na jejich kvalitu:
Tuky se v naší výživě rozdělujeme podle jejich složek, mastných kyselin na nasycené (jsou živočišného původu), nenasycené a vícenásobně nenasycené (z rostlin). Pozor ale - k čistě rostlinným tukům nemusí bezpodmínečně patřit všemi doporučované margaríny, poněvadž i ty mohou částečně obsahovat hovězí lůj. Navíc při výrobě klasických margarínů probíhají chemické procesy. Proto je lépe upřednostňovat bio kvalitu.



Rostlinné oleje jsou směsi nenasycených mastných kyselin. Díky nízké molekulární hmotnosti a kulaté stavbě molekul chemických sloučenin lehce pronikají do kůže. Laicky vzato jejich složení je podobné kožním tukům, proto je můžeme označit jako tuky příbuzné, jsou tedy pokožkou velmi dobře snášeny. Nejlepší rostlinný olej se získává bez tepelného či chemického zpracování, takovým říkáme extra panenské. V tomto oleji je vždy hodně vitaminů A, E, D a mnoho dalších cenných látek, proto jsou vhodné jak k zevnímu, tak i k vnitřnímu používání.



V naší stravě bychom měli vždy upřednostňovat zdravé tuky, které obsahují nenasycené mastné kyseliny.



Zdravé tuky:
Ke zdravým tukům, kterých máme běžně ve stravě nedostatek, řadíme omega-3 a omega-9 mastné kyseliny. Omega tuky regulují veškeré biologické funkce, činnost srdce a cév, imunitní i nervový systém a činnost pohlavních orgánů. Bylo vědecky prokázáno, že omega-3 prokazatelně snižují riziko onemocnění srdce, arytmií a mozkových mrtvic. Dále snižují vysoký krevní tlak, riziko vzniku demence a depresí, mají protizánětlivé účinky a chrání před některými typy nádorů. Omega-9 mají zase prokazatelné antibakteriální a protiplísňové účinky, příznivě ovlivňují krevní tlak, cukrovku, nervový systém, chrání před osteoporózou, revmatoidní artritidou, srdečně-cévními chorobami a některými druhy rakoviny. Nedostatek těchto tuků se projevuje běžnými příznaky-artritida, chuť na sladké, lámavé nehty, zažívací problémy, neustálé pocity hladu, podráždění, únava, neustálý pocit hladu, vypadávání vlasů, suchá pokožka, zhoršená koncentrace. Při všech těchto potížích je velmi pravděpodobné, že máte nedostatek těchto účinných látek. Hlavními zdroji těchto zdravých tuků jsou mandle, lněné semeno, pupalka, brutnák, pšeničné klíčky, seznam, dýňové semeno, makadamie, kešu, olivy.



V plnohodnotné výživě hrají kvalitní rostlinné oleje významnou roli, protože obsahují cenné bílkoviny, esenciální mastné kyseliny, minerální látky, vitamíny, stopové prvky a balastní látky. Proto bychom je měli zařazovat do svého jídelníčku. Velmi důležité jsou pro zdravý vývoj dětí i dospívajících.


Související články:
Tuky ve výživě a zdraví
Zásady zdravé výživy - I. část
Odlehčení jídelníčku
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny – jejich nedostatek může způsobovat deprese i jiné poruchy činnosti mozku
Lipidy
Děti s autismem potřebují více rybího tuku
Nenasycené mastné kyseliny
Nové rostlinné oleje


08.04.2010
autor: Simona Grygárková, Dis.
zdroj: www.prodamy.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Priessnitzův obklad
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Jak vyčistit ucpané cévy?
Zdravé nepečené vánoční cukroví
Hemofilové nákazy
Proč je dobré vystavovat se nepohodlí a diskomfortu
Zdravé vánoční cukroví
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Červený čaj neboli Pu-Erh
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Přetrhejte mentální vazby s nemocí. A uzdravte se…
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS