Top tipy na zavářky

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Ten, kdo má rád polévky, má zaděláno na opravdu spokojený labužnický život. Na málokterém pokrmu si můžeme báječně pochutnat při tolika příležitostech. A jak zařídit, aby polévka měla šmrnc, jak ji připravit sytější nebo jak jí dodat zdraví prospěšné živiny? Zde jsou naše osvědčené tipy.

SLANÁ GRANOLA

Je skvělá na ozdobu hlavně krémových polévek, využijete ji i jako posypku pomazánek a salátů, dokonce i do jogurtu. Zde je základní recept, můžete libovolně obměňovat: 100 g špaldových vloček, 30 g nahrubo nasekaných mandlí, 30 g dýňových semínek, 2 lžíce tamari, 2 lžíce řepkového oleje, 1,5 lžíce tmavého agáve sirupu, 1 lžíce sezamu. Suroviny na granolu promíchejte v míse, rozprostřete na plech a pečte při 160 °C asi 15 až 20 minut dozlatova. V polovině pečení granolu promíchejte vařečkou, aby se pekla rovnoměrně.

TOFU DUKÁTKY

Použili jsme v kyselici na straně 23, můžete dát i do jiných polévek. Kromě toho, že výborně vypadají, dodají i bílkoviny, rázem máte z polévky plnohodnotné jídlo. Jak na ně? Tofu nakrájejte na tenké plátky, vykrojte z nich kolečka, srdíčka nebo jiné tvary. Osmažte do zlatova na oleji, dejte stranou a posypejte trochou mleté papriky.

KNEDLÍČKY

Z každé polévky udělají sváteční pokrm. Hodí se hlavně do vývaru, samozřejmě i do zeleninového. Rozšlehejte 1 vejce, osolte, přidejte utřené 2 stroužky česneku, lžíci lahůdkového droždí a nasekanou petrželku. Vmíchejte 60 g jemných ovesných nebo pohankových vloček. Těsto na knedlíčky nechte odpočinout asi 30 minut, tvarujte knedlíčky a zavařte v polévce. Když knedlíčky vyplavou, jsou hotové.

POLENTOVÉ KRUTONY

Ano, i z polenty lze udělat báječné krutony do polévky, jejich výhoda je, že jsou bezlepkové. Doporučujeme udělat předem. 100 g polenty, 1 rozdrobenou kostku bujonu a 2 lžíce lahůdkového droždí zalijte 400 ml vroucí vody, za stálého míchání vařte 1 minutu do zhoustnutí. Nalijte na pekáč vyložený pečicím papírem, rozprostřete do hladka, vrstva by měla mít 1 cm. Nechte vychladnout, pak dejte na 30 minut do ledničky. Ztuhlou polentu vyklopte na prkýnko, nakrájejte na kostičky přibližně 1×1 cm. Přendejte na plech, pokapejte olivovým olejem a pečte 20 minut v troubě předehřáté na 180 °C. V průběhu pečení kostky promíchejte. Z polenty můžete vykrajovat různé tvary, pro děti třeba zvířátka.

OPEČENÁ DÝŇOVÁ SEMÍNKA

SEMÍNKA Rychlovka a naše oblíbená vychytávka, kterou využijete stejně jako slanou granolu i na saláty a pomazánky. Těch si vždy udělejte více do zásoby, jsou skvělá i na zobání jen tak. Dýňová semínka dejte na pánev a na sucho pražte tak dlouho, až se začnou nafukovat. V tu chvíli přidejte tamari, shoyu nebo i umeocet, promíchejte a vypněte. Poměr: 100 g semínek na 2 lžíce ochucovadla. Dýňová semínka obsahují bílkoviny, vitaminy B, E a zinek, omega 3 mastné nenasycené kyseliny, určitě se vyplatí je do jídelníčku zařazovat.

KOKOSOVÁ SLANINA

– u té si taky dejte pozor, ať ji nesníte dříve, než se polévka dovaří. Použili jsme v receptu na krémovou cizrnovo-mrkvovou polévku s kurkumou a badyánem, bude se hodit i na ostatní krémovky. Na pánvi rozehřejte 1 lžíci kokosového tuku, přidejte hrst kokosových chipsů, lžičku uzené soli Sonnentor, lžičku skořice a opečte dozlatova.

KRUTONY Z KVÁSKOVÉHO CHLEBA

Kostky staršího chleba nakrájejte na kostičky, promíchejte s olivovým olejem a gomasiem, rozprostřete na plechu a pečte 10 minut při 200 °C dozlatova. Na 2 krajíce chleba použijte lžíci oleje a 2 lžičky gomasia.

RYCHLÉ A NEMÉNĚ DOBRÉ ZAVÁŘKY

Nudle a písmenka

– vyplatí se je mít ve spíži. Vybrat si můžete mezi našimi bio celozrnnými nudlemi, zábavnými a barevnými písmenky nebo italskými filini z krupice z tvrdé pšenice. Všechny můžete uvařit přímo v polévce, přidat na konci vaření nebo uvařit zvlášť a přidávat při servírování až na talíř.

OBILOVINY JAKO ZAVÁŘKY

Celozrnný kuskus

Kuskus máme rádi pro jeho univerzálnost a ano, lze ho použít jako rychlou a dobrou zavářku do polévky. Jednoduše přidejte na konci vaření hrst do polévky a nechte krátce odstát.

Bulgur

Stejně jako kuskus jde o univerzální produkt, který můžete použít do polévky jako zavářku. A to do vývaru nebo třeba rajské polévky či jiné vydatné. Vařte přibližně 10 minut v polévce, na 4 porce bude stačit 100 g.

Pohanka

Perfektně se hodí do bramboračky, nemusíte pak ničím jiným zahušťovat. Na 4 porce stačí 50 g pohankových krup, vařte spolu se zeleninou a bramborami. Díky pohance bude polévka vydatná a hustá.

Quinoa

Obilovinu s obsahem 14 % kompletních bílkovin v polévce chcete Quinou můžete vařit přímo v polévce nebo ji přidat uvařenou. Na 4 porce polévky je 100 g syrové quinoy optimální množství.

Špaldová a pohanková krupice

Krupicovou polévku se zeleninou možná znáte z dětství. Když použijete bio celozrnnou špaldovou nebo pohankovou krupici, polévka bude mít sametovou konzistenci a navíc bude obohacená o vlákninu. Na 4 porce polévky dejte 5 lžic krupice pár minut před koncem varu.

Polévková směs

Vyvážená směs obilovin a luštěnin ideální pro hrstkovou polévku. Stačí přidat zeleninu, koření a čerstvé bylinky. Naše oblíbená kombinace je s hlívou ústřičnou ve videoreceptu: www.countrylife.cz/hrstkova-polevka- s-hlivou

POSYPKY

Ty jsou úplně bez práce, stačí mít doma správné produkty. Dodají polévce šmrnc, chuť a vitaminy.

• Loupané konopné semínko

• Sezam – černý, loupaný i neloupaný

• Mandlové plátky

• Veganský parmazán – recept na str. 25

• Gomasio

• Čerstvé bylinky a natě

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.