prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Thiamin - vitamín B1

29.01.2009
Thiamin je klíčovým člen vitaminů skupiny B. Závažné nedostatky tohoto vitaminu již patří dávné minulosti, ale i jeho mírný deficit může mít nepříjemné zdravotní následky. Organismus neumí thiamin skladovat a navíc má tento vitamin v těle dosti nepřátel. Například soda jej rozkládá a káva úplně ničí (a to i káva bez kofeinu, podobně působí i černý čaj).

Požívání většího množství moučných jídel, sladkostí a zákusků zvyšuje potřebu vitaminu B1. Člověk tohoto vitaminů potřebuje velké množství, zvláště děti v období růstu a žena po padesátém roku. Dále v těhotenství a období kojení.

 

Například tzv. krátkodobá paměť je zpravidla důsledek nedostatku thiaminu, dále potom špatná koncentrace, citlivost, nejistota, změny tlaku a tepu, nespavost, zmatenost, deprese a melancholie. Také dialýza ničí vitamin B1. U lidí se srdečními onemocněními může thiamin zlepšit funkci srdečního svalu. Při onemocněních nervů snižuje thiamin na nejmenší míru pocity snížené citlivosti v končetinách, brnění, což je problém, který sužuje hlavně nemocné diabetem či jinou chorobou poškozující nervový systém.



Vitamin B1 v kombinaci s ostatními členy skupiny vitaminů B můžou účinně zlepšovat trávení a tím tedy uklidňovat trávicí potíže. Je vědecky prokázáno, že nedostatek thiaminu souvisí se zhoršováním duševních chorob. Vysoké dávky tohoto vitaminů jsou v těchto případech velmi prospěšné. Vitamin B1 také podporuje paměť hlavně u seniorů a i u nemocných Alzheimerovou chorobou. Lékaři též používají tento vitamin při léčení abstinenční psychózy při léčbě alkoholismu a drogových závislostí. Například léčba epilepsie či jiná proti záchvatová opatření výrazně narušují vstřebávání thiaminu, takže lidé, kteří takové léky užívají, potřebují neustále doplňovat jeho mimořádné dávky. Hladina thiaminu se rapidně snižuje dlouhodobou léčbou diuretiky, což jsou léky na odvodnění organismu a při drastických odtučňovacích dietách.



VITAMIN B1 POMÁHÁ:

  • zlepšovat náladu
  • udržuje nervy v „dobrém stavu“
  • podporuje chuť k jídlu a dobré trávení
  • brání únavě
  • posiluje srdeční sval
  • podporuje přeměnu energie

 

KOLIK VITAMINU B POTŘEBUJEME:

  • děti narození do 7 let: 1 mg na den
  • od 7 do 14 let: 1,5 mg na den
  • mládež nad 14 let: 2 mg  na den
  • dospělí při běžném zaměstnání: 3 mg na den
  • dospělí při těžkém zaměstnání: 3,5 mg na den
  • těhotné ženy: 2,5 mg na den
  • kojící ženy: 3 mg na den

 

Potřeba tohoto vitaminů stoupá při léčbě antibiotiky, při velkém psychickém vypětí, průjmech, rekonvalescenci po různých nemocech, onkologických problémech, po chemoterapiích či jiných fyzických námahách. Nejdostupnějším zdrojem tohoto vitaminu je pivovarské droždí, pšeničné otruby, klíčky, ovesné vločky (co nejméně upravené), fazole, brambory, černý chléb, játra, rýže natural, pohanka, chřest, listová zelenina, mandle, vlašské a lískové oříšky, dýňová semínka, skopové maso, vejce, květák. Thiamin není obsažen v semenech sezamu a slunečnice.

 


Celková nabídka přípravků obsahujících Thiamin - Vitamin B1.


Související články:
Vitamin B12 (cyanokobalamin)
Vitamín B3 – Niacin
Vitamíny řady B a hubnutí
Kvasnice
Cholin
Riboflavin
Pivovarské kvasnice
Inositol
Thiamin
Vitamín B6


29.01.2009
autor: Simona Grygárková, Dis.
zdroj: www.prodamy.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Zdravé vánoční cukroví
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS