prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Syndrom vyhoření

08.02.2011
Jednou mi u rozhovoru kolegyně sdělila větu „Vyhořela jsem“. Jako pracovník v pomáhajících profesích jsem hned přikývnul, že rozumím, že je práce namáhavá, rutinní a člověk vnitřně nemá síly v ní pokračovat. Na to kolegyně se smíchem namítla: „Ne, vyhořela mi kuchyně, v bytě je jak po výbuchu“.

Jak je to tedy se syndromem vyhoření? Můžeme se setkat taky s anglickým označením burnout, nebo českým syndrom vyhasnutí. Definuje se jako určitá ztráta či pokles profesionálního zájmu pracovníka v pomáhajících profesích jako jsou např. lékaři, učitelé, sociální pracovníci, psychologové, zdravotní sestry apod., ve kterých jsou lidé relativně zaujatí určitým úkolem, idejí či nadšením pro svou práci. Nicméně každodenní kontakt s lidmi skýtá určitou rutinu, vychozené koleje, člověk pak má narůstající pocit, že se nehne z místa, že nejede kupředu, nevidí pozitivní výsledky své práce. A co hůř, dnešní svět staví kontakt s lidmi i do dalších jiných profesí – a tak syndrom vyhoření hrozí většímu a většímu počtu pracovníků – prodavačům, manažerům, administrativním pracovníkům a seznam bychom mohli rozšiřovat dál.



Jak burnout rozpoznat? Charakteristickým doprovodním znakem je dlouhotrvající a chronický stres, který je často následkem pracovní činnosti, ale spojuje se i se zátěží z osobního života (rodina, partnerské vztahy), sociálního okolí (time management, životní tempo, hektika) apod. Zejména v pracovním prostředí vyskytující se nároky na výkon bez možnosti fyzického či psychického odpočinku, bez možnosti vidět úspěchy a plody své práce a silný tlak na pracovní nasazení (i vnitřní, kdy člověk cítí tíhu odpovědnosti či „poslání“) – to všechno může při syndromu vyhoření hrát klíčovou roli.



Příznaky burnout syndromu můžou být zpočátku velice skryté a těžko rozpoznatelné. Jedinec nejdřív pracuje bezproblémově, snaží se podávat a podává optimální či výborný pracovní výkon, nicméně začíná mít postupně pocit, že buďto všechno nestíhá nebo že jeho práce není dostatečně ohodnocena (finančně nebo nefinančně: např. pochvalou, oceněním, slovním uznáním). Člověk pak víc a víc začíná mít pocit, že dobře odvedená práce se bere jako samozřejmost, nicméně když pak v práci nestíhá nebo se kde vyskytne nějaká chyba, hned je to v centru pozornosti. Pak pracovník začíná víc ztrácet ve své práci systém a zpočátku nahodilé a drobné chyby v práci se začínají hromadit a kumulovat. Člověk se pak dostává do jakéhosi začarovaného bludného kruhu, ve kterém se přidruží a zacyklí pocity únavy, úzkost. Později pak člověk ztrácí i veškerou sílu s tím něco dělat, upadá do letargie a má pocit, že už i pouhá přítomnost druhých lidí jej irituje. Nadšení a zájem o práci, ze kterého kdysi čerpal energii do dalšího dne, už není, místo toho převládá vyčerpání, zklamání a zahořklost.



Kromě únavy a snížení výkonu se přidružuje deprese, úzkost, poruchy paměti a soustředění či poruchy spánku a nespavost. Narůstající pocity méněcennosti ovlivní pak celkové tělesné prožívání a zdraví, kdy se zhoršují funkce trávící soustavy, dýchací soustavy ale i kardiovaskulárního systému. Na psychické rovině je to prožívání celkové nespokojenosti, neschopnosti se uvolnit, prožívání negativních a pochmurných myšlenek a pocitů. Navíc jedinci inklinující k užívání psychoaktivních látek můžou sáhnout po alkoholu, cigaretách či třeba lécích nebo jiných drogách. Zarytý abstinent pak sáhne po skleničce, dlouholetý nekuřák opět po dlouhé době sáhne po skryté rezervě a zapálí si cigaretu apod.



Potíže na individuální rovině se pak překlenou do interpersonálních a vztahových konfliktů či problémů. Proto při překonávání burnout syndromu je nesmírně důležitý vlastní aktivní postoj jedince zejména ke své práci. Měl by v ní vnímat smysl, nicméně měl by chápat, že práce by neměla být alfou a omegou celého života a jediným cílem. Člověk si musí najít zdravou rovnováhu mezi prací a odpočinkem. Zdroj načerpání nových sil tak stojí právě v těchto faktorech – jako je rodina, kolegové v práci, známí a přátelé, naše volnočasové aktivity, zájmy či koníčky, které nás nabíjejí novou energií, trávení volného času se svými blízkými apod.



Když však nepomáhá ani účinný time management a rozvržení si denního harmonogramu na aktivní práci a odpočinek (aktivní či pasivní) a syndrom vyhoření se u jedince zesiluje, je pak účinnou metodou psychologické poradenství a psychoterapie.


Související články:
Hrozí Vám syndrom vyhoření?
Stresovaný, unavený člověk
Stres
Pryč se stresem
Únava, stres, vyhoření. Ve které profesi jste zdravotně nejvíce ohrožení?


08.02.2011
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS