Syndrom polycystických vaječníků (PCO´s) a jak s nimi bojovat nejen stravou

Nevěřili byste, kolik žen tímto onemocněním trpí. Onemocnění, které často způsobuje problémy s fertilitou i pohlavní činností je pro ženy často nepříjemné a kromě problémů s početím s sebou nese i problémy další.

Jak tento syndrom vzniká?

Za normálních okolností uvnitř vaječníků dozrávají folikuly působením hormonů z hypofýzy, které je stimulují k růstu, stoupají k povrchu vaječníku, kde prasknou a uvolní vajíčko. Zbytky z roztrženého folikulu pak začnou produkovat progesteron, který působí na výstelku dělohy (endometrium), a tak ji připravuje na přijetí případně oplodněného vajíčka. Zvýšení produkce progesteronu je signálem pro hypofýzu k zastavení stimulace vývoje vajíček.

V případě, že se folikuly z vaječníku neuvolní, rostou pod povrchem vaječníku a jsou vytvářeny stále znovu, protože hypofýza neregistruje signál k zastavení jejich produkce.

Tak postupně vzniká cysta, může se tvořit víc cyst a vaječníky se mohou zvětšit. Současně také roste pouzdro vaječníku, aby obalilo vaječník, až konečně dochází k takzvanému polycystickému vaječníku (Syndrom polycystického vaječníku = PCO). Dojde k zastavení ovulace, nepřítomnosti menstruace a ochlupení na místech pro ženy netypických.

Porucha je způsobena endokrinní nerovnováhou se zvýšenými hodnotami testosteronu, estrogenu a luteinizačního hormonu (LH), se sníženou sekrecí folikuly stimulujícího hormonu (FSH).

Zvýšená hladina LH spojená s touto poruchou může být důsledkem zvýšení citlivosti hypofýzy ke stimulaci uvolňovaným hormonem nebo nadměrnou stimulací hormonů produkovaných nadledvinkami. Onemocnění může být také spojeno s poruchami v ose hypotalamus-hypofýza-ovarium nebo s nadbytkem mužských pohlavních hormonů. Mužské pohlavní hormony najdeme i v těle každé ženy: Normálně se tvoří v menším množství ve vaječnících a nadledvinách. Jejich účinky jsou však za normálních podmínek v tomto případě potlačeny přítomností většího množství ženských pohlavních hormonů. V období přechodu nebo při tomto onemocnění se poměry hormonů v ženském organizmu mění a může dojít ke zvýšenému vypadávání vlasů. S přechodně zvýšeným úbytkem vlasů jako následkem změny hladin hormonů se setkáváme i u žen po porodu.

Kromě toho potřebují ženy při této poruše vyšší hladinu inzulinu pro zvládnutí metabolizmu cukru, často lze najít v krvi zvýšenou hladinu inzulínu a tyto ženy mají spíše nadváhu. Tukové buňky více produkují hormon adiponektin.

Jak se tedy s tímto onemocněním vypořádat po výživové stránce?

  1. Redukce hmotnosti – při snížení adiponektinu, který produkují tukové buňky, se významně zlepší rozpoložení ženského těla
  2. Pravidelný pohyb – pro regeneraci tkání i pro redukci hmotnosti stačí pravidelný šetrný pohyb ve formě chůze, nordic-walkingu nebo plavání. Žádné náročné nebo moc intenzivní sporty.
  3. Omezení bílého cukru, droždí, bílé mouky, a všeho dalšího, co by případně mohlo přikrmovat kvasinkové a mykotické infekce
  4. Strava bohatá na vlákninu rozpustnou i nerozpustnou – celozrnné obiloviny, kvalitní kváskové pečivo, knäcknebroty, veškerá zelenina čerstvá i dušená, čerstvé ovoce, bohaté na antioxidanty, jako jsou borůvky, ostružiny, meruňky, švestky. Dále pseudoobiloviny, luštěniny, čekanka ve formě čekankového sirupu, psyllium i další doplňkové zdroje vlákniny, jakými je i Moringa olejodárná.
  5. Pravidelný příjem pomalu vstřebatelných sacharidů v 5 porcích denně pro inzulinovou rovnováhu. Konzumujte luštěniny, celozrnné obiloviny, vločky, brambory, batáty, topinambury, omezte konzumaci pšenice o 80 % a nahraďte ji žitem a dalšími obilovinami.
  6. Omezte veškerý bílý cukr, ovoce nejezte samotné kvůli vysokému glykemickému indexu.
  7. V každé denní porci jídla mějte dostatek bílkovin, ať už živočišných, tak i rostlinných.
  8. Pozor na sojové výrobky, fytoestrogeny mohou problém s polycystitidou ještě prohlubovat, můžete však tempeh, jež prošel fermentací a je tak z hlediska fytoestrogenů bezpečný.
  9. Dostatek tekutin ve formě čisté vody, případně bylinné nálevy a odvary se svízelem syřišťovým, co příznivě působí proti gynekologickým potížím.
  10. Prevence proti stresovým situacím – stres je často označován jako hormonální narušitel, naučte se proti stresu obrnit, odpočívejte, sportujte, cvičte jógu, uvědomte si priority, případně udělejte v životě za nějakou zkušeností či vzpomínkou tlustou čáru.
  11. Kvalitní kosmetika – bez parabenů a dalších látek, co mohou působit jako xenoestrogeny, poraďte se s opravdovou kosmetičkou, co není jen prodejce nekvalitních a hlavně předražených multilevelových produktů a rychlokvaška v tomto oboru.
  12. Mějte v jídelníčku dostatek zinku, vitaminu A, vitaminu E, vitaminu C
  13. Přísný zákaz konzumace – cukru, bílého pečiva, omezení kofeinu, omezení alkoholu, omezení másla, tučných mléčných výrobků a tučného masa, omezení příjmu ztužovaných tuků – margaríny a průmyslově vyráběné produkty s obsahem těchto tuků – sušenky,… vybírat si i bio produkty – některé pesticidy se mohou také tvářit jako xenoestrogeny!!! Hlavně doporučuji ořechy i semínka v bio kvalitě, jinak bio nemusíte vyhledávat a spíše se zaměřte na nákup od lokálních farmářů a dodavatelů, co garantují původ a bez chemického ošetření.

Moringa olejodárná je zdrojem vitaminů, minerálních látek, antioxidantů a dalších prospěšných látek, která v kombinaci s meduňkou pomůže harmonizovat i psychickou pohodu a trávení. Vyzkoušejte třeba navečer před ulehnutím ke spánku.

Zpět nahoru