prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Sušení ovoce a zeleniny

24.10.2013
Sušení ovoce a zeleniny
Již odpradávna zpracovává lidstvo zeleninu a ovoce procesem sušení. První zmínky sahají do doby před 3500 lety, kdy lidé k vysoušení dužniny využívali energie slunce, větru a horkého vzduchu. V současné již lze koupit sušené ovoce a zeleninu prakticky kdekoli. Takové sušené plody jsou však více méně průmyslově zpracovány, většina z nich je navíc doslazena sacharózou, klasickým cukrem a ošetřena konzervantem - oxidem siřičitým (E220). Jeho jedinou výhodou je prodloužení trvanlivosti produktu. Ve větší míře však s sebou nese celou řadu nežádoucích účinků, jako je bolest hlavy, žaludku, záněty průdušek, podporuje astmatické záchvaty, napomáhá tvorbě žaludečních vředů, rozedmě plic, poškozuje srdeční sval, v neposlední řadě působí negativně také na menstruační cyklus. Velmi často způsobuje nadýmání doprovázené bolestí břicha a průjmy.

Z mé vlastní zkušenosti doporučuji kupovat ovoce nesířené, v opačném případě jej alespoň pořádně propláchnout v horké vodě, abychom se nežádoucího oxidu siřičitého zbavili.

 

Pokud jsme milovníky sušeného ovoce, ze kterého se dá vyrobit celá spousta zdravých snídaní, svačinek i dezertů, zvažme možnost koupě takového pomocníka, jako je vlastní sušička ovoce a zeleniny. Nejen, že se vyhneme konzumaci alergenů, jako je konzervant E220, navíc díky vestavěným regulátorům teploty můžeme využít šetrného způsobu sušení. Pokud teplota sušení nepřekročí 42 °C, zachováme enzymy a vitamíny, které sušené ovoce ve velké míře nabízí. Sušené ovoce a zelenina obsahují také důležité fytochemikálie, které preventivně působí před vznikem rakoviny a srdečně cévních chorob. Konzumací sušeného ovoce navyšujeme také celkovou přijímanou dávku antioxidantů, které ve větším množství najdeme například v sušených švestkách a brusinkách, které jich, v porovnání s čerstvými, obsahují mnohem více. Za zmínku stojí také fakt, že v běžné sušičce ovoce lze nasušit i zeleninu, popřípadě houby. Osobně miluji sušená rajčata, kterými lze krásně dochutit jakýkoli zeleninový salát.

 

Sušením z čerstvého ovoce a zeleniny odstraňujeme vodu, výsledná masa ztrácí na svém objemu, množství energie a živin je však zachováno. Z makronutrientů, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky, je ovoce povětšinou bohaté na jednoduché, rychle vstřebatelné cukry – fruktózu a glukózu. Pozor tedy při redukční dietě, popřípadě u diety diabetické, sušené ovoce zkonzumované během dne nutno započítat mezi celkový sacharidový příjem.

 

Na bílkoviny je sušené ovoce chudší. Obsahuje jej v průměru cca 2 – 3 g / 100 g. Tuk se zde prakticky nevyskytuje a pokud, v minimálním množství do 1 g / 100 g. To, na co je však sušené ovoce bohaté, bývá zpravidla vláknina, která v některých druzích čítá až 13g / 100g. Což už je slušné množství, které můžeme zkonzumovat v jedné hrsti sušeného ovoce. Jen pro zajímavost, doporučená denní dávka vlákniny na den čítá 30 g. Česká populace toto množství zdaleka nezkonzumuje. Příjem vlákniny průměrného Čecha se bohybuje okolo 15 g/den.

 

Síto bylinky

Z vitamínů se v sušeném ovoci nachází velmi často vitamíny A, B1, B2, B3, B6, vitamín C a E. Ráda bych zmínila, že se jedná o velmi silné antioxidanty a vitamíny skupiny B, mimo jiné, upevňují naši imunitu. Z minerálních látek zmiňme tolik důležitý draslík, hořčík, vápník, mangan, měď, fosfor a železo.

 

Sušené ovoce obsahuje slušnou dávku draslíku, např. sušené meruňky a téměř žádný sodík, mohou jej tedy konzumovat také lidé s vysokým krevním tlakem.

 

Železo zde zdůrazním, neboť, tak, jako česká populace není schopna zkonzumovat 30 g vlákniny, stejně tak není schopna naplnit DDD železa, která čítá 20 mg/ den, u žen až 25 mg. Přitom stačí ráno (Fe je nejlépe vstřebatelné právě v ranních hodinách) k ovesné kaši přimíchat několik sušených rozinek, Goji či sušených švestek. Rázem si svůj jídelníček obohatíme až 5mg železa.

 

Vápník, důležitý pro výstavbu kostí, regulaci hořčíku, ale také pro zachování acidobazické rovnováhy těla, je dalším na seznamu deficitních minerálů. Přitom by stačilo, pokud se tedy stále bavíme o sušeném ovoci, přidat do jídelníčku několik sušených fíků, které v šesti kouscích obsahují 86mg vápníku. Pamatujme však na jednu věc, tak jako se železo nejlépe vstřebává v dopoledních hodinách, vápník je tělem nejlépe využit právě v hodinách večerních. Za předpokladu, že nebudeme konzumovat žádné překyselující potraviny.

 

U sušeného ovoce však opravdu pozor na vyšší glykemický index, zejména u datlí, fíků, sušeného banánu. Sušená jablíčka, kustovnice čínská pak mají glykemický index nižší.

 

Sušené ovoce ráda doporučuji svým klientům jako rychlou svačinku, popřípadě sladkost, která neobsahuje tuk, cholesterol, ani škodlivé transmastné kyseliny, kterými jsou dnešní sušenky a oplatky více než plné. Pokud jste ve spěchu a víte, že nebudete mít možnost nikde posvačit, nachystejte si do misky sladký dezert v podobě rozinek, Goji, nakrájených fíků, mandlí a kokosu. A pokud jste milovníky semínek, přisypte ještě slunečnici, popřípadě sezam.

 

Sušičky potravin

Pokud, stejně jako já, upřednostňujete domácí výrobu dobrotek před tou průmyslovou, se sušičkou ovoce a zeleniny si skutečně vyhrajete, protože do zásoby můžeme nasušit cokoli. Kromě oblíbeného sušení švestek a dalšího sušení ovoce a zeleniny zvládnou sušičky zpracovat také houby a bylinky. Procesem sušení ušetříme až 80% veškerých vitamínů, což už určitě stojí za to.

 

Před samotnou koupí správné sušičky bychom si měli uvědomit, jak velkým objemem ovoce a zeleniny sušičku pravidelně zatížíme. Klasická sušička potravin povětšinou čítá pět sušících plátů, nicméně na trhu existují i takové, které počet sušících plátů mnohonásobně převyšují. U těch lepších jich najdeme až patnáct. Kvalitní sušičky ovoce a zeleniny obsahují i přídavné díly, jako jsou síťky na sušení drobného ovoce, popřípadě misky na sušení placek. Nejlepší sušičky ovoce a zeleniny obsahují také časovač, který po dobu naší nepřítomnosti, po uplynutí nastaveného času, sušičku automaticky vypne.

Sušička - plata

 

Tabulka: Nutriční hodnoty sušeného ovoce

Nutriční hodnoty sušeného ovoce

 

Pokud se pro sušičku ovoce a zeleniny rozhodnete, přeji šťastnou ruku při jejím výběru. Nechť je i pro vás sušení ovoce a zeleniny zábavou.

 

Doporučujeme Sušičky značky Concept.


Související články a videa:
Léčivé účinky zeleniny a ovoce
VIDEO: Vím, co jím - ovoce a zelenina
Houba Maitake
Klíčky, nejsilnější energie rostlin
Namáčení, klíčení a sušení: Jak probudit ořechy a semínka k životu a proměnit je v lék
Jak skladovat potraviny


24.10.2013
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS