prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Superpotraviny - znáte je?

29.04.2015
Ovoce
Velmi často se můžeme setkat u některých doplňků stravy či potravin jako takových (například semínka či sušené plody některých rostlin) s označením “superpotraviny”, v anglicky psané literatuře “superfoods”. Definice superpotravin není jednoznačně stanovená, ale dá se říci, že se jedná o potraviny, které jsou bohaté na vitamíny, minerální prvky, stopové prvky, aminokyseliny, enzymy, vlákninu, antioxidanty a další složky. Dá se o nich říci, že jsou vítaným doplněním a obohacením jídelníčku pro ty, kdo chtějí žít zdravě.

Důležitým znakem pro tento nový typ potravin je to, že většina z nich pochází ze zemí mimo Evropu. Z tradičnějších potravin se uvádí některé druhy citrusového ovoce či ryb. Jedním z možných důvodů, proč část potravin pochází z pro nás exotických krajin, je to, že moudrost matky přírody připravila koncentrovanou zásobu vitamínů, minerálů a dalších důležitých látek v těchto druzích potravin pro její obyvatele, kteří často museli přežívat v nehostinných a drsných podmínkách.

 

Právě náročné podmínky, jako např. pouště, tropické pralesy nebo nadmořská výška, donutily plodiny zadržovat v sobě co možná nejvíce důležitých látek, aby v takovém prostředí mohly vůbec přežít. Seznam superpotravin je dlouhý a velmi různorodý, není jednotný a v podstatě každý autor, který tento seznam uvádí, v článku do něho na rozdíl od dalších něco přidá a něco naopak ubere. Nicméně můžeme uvést nejznámější z nich a zmínit některé jejich přínosy pro naše zdraví.

 

Aloe Vera Aloe Vera známe snad všichni. K nejvýznamnějším obsahovým látkám patří polysacharidy (zejména acemanan patřící do skupiny D-glukomanů), enzymy, vitamíny, minerály a stopové prvky, organické kyseliny (hlavně jantarová a salicylová), aminokyseliny, steroly (například beta-sitosterol) a dále antrachinony (aloin či barbaloin) a jiné látky. Již zmíněný acemanan stimuluje činnost buněk imunitního systému. Významný je beta-sitosterol, který působí protizánětlivě. Dále se u aloe vera uvádí antioxidativní, antiproliferativní, hypotenzivní a antidiabetické působení.
Chia semínka Chia semínka jsou ještě poměrně čerstvou novinkou. Jsou to semena rostliny salvia hispanica. Významný je obsah omega-3 mastných kyselin, který je dokonce vyšší než u semínek lněných. Tyto mastné kyseliny jsou esenciální kyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit, je tedy třeba je přijímat stravou. Z dalších obsažených látek je možné zmínit vlákninu, bílkoviny, fosfor, mangan, sodík, draslík, vápník, železo, kobalt, síru a z vitamínů vitamíny skupiny B, vitamin A, C či E.
Acai berry
Acai berry je název pro plody z palmy Euterpe oleraceae. Z obsažených látek je možné zmínit vitamin C, anthokyanová barviva, vitamin A, vitaminy řady B, minerální látky (mangan, hořčík, fosfor, vápník, draslík, bór, měď, železo, molybden), flavonoidy, nenasycené mastné kyseliny, vitamin E a další. Šťáva z acai má velmi silnou antioxidační aktivitu právě vzhledem k obsaženým látkám, jako jsou vitaminy A, C, E či flavonoidy. Zmíněné nenasycené mastné kyseliny pomáhají snižovat hladinu LDL cholesterolu a stabilizují hladinu HDL cholesterolu. Díky obsahu vitamínu C a flavonoidů působí regeneračně na epitelové buňky vystýlající cévní stěny a současně zlepšuje jejich elasticitu (vitamin C a flavonoidy). To má přiznivý vliv na stabilizaci krevního tlaku. Acai berry je doporučována při oslabené imunitě a zvýšené fyzické či psychické zátěži (stres).
Konopné semínko

konopných semínek (míněny ty bez obsahu THC!) je důležitý obsah nenasycených esenciálních mastných kyselin, konkrétně je tak možné označit kyselinu gama linolenovou a kyselinu olejovou. Poměr mezi oběma nenasycenými mastnými kyselinami omega-3 alfa linolenové a omega-6 linolové kyseliny je v semínku 1:3, což je poměr blízký poměru v našem organismu. Tyto dvě kyseliny jsou významné pro správný vývoj a fungování mozku, reprodukční systémy a metabolismus.

Konopné semínko obsahuje také vzácnou omega-6 gama-linolovou kyselinu, která rovněž, stejně jako ostatní zmíněné esenciální mastné kyseliny, působí pozitivně na pokožku. Všechny tyto mastné kyseliny jsou důležité pro řadu pochodů v našem organismu. Jsou významnou součástí buněčných membrán. Podporují udržení hormonální rovnováhy a pomáhají zabraňovat poškození pokožky (vysoušení a tvorba šupin) a lámavosti vlasů.

Spirulina
Spirulina je sladkovodní řasa bohatá na rostlinné bílkoviny, beta-karoten, železo, vitamin B12, vzácnou esenciální mastnou kyselinu GLA, dále obsahuje celou řadu dalších vitaminů, minerálů a živin. Podporuje zvýšení imunity, působí protizánětlivě, zlepšuje trávení, dodává energii a má celou řadu dalších pozitivních účinků na naše zdraví.
Kakaové boby Kakao známe všichni, ale nepražené kakaové boby už méně. Obsahují hořčík (příznivě působí proti křečím a na nervovou soustavu), síru (pozitivně působí na vzhled kůže a vlasů), železo a mangan (důležitá role při krvetvorbě), chrom (součást regulace hladiny cukru), zinku (spolu s vitamínem C pozitivně působí na imunitu a také má příznivý efekt na dobrý stav kůže). Obsahují také velké množství antioxidačních flavonoidů.
Kustovnice Kustovnice čínská (lycium chinense nebo také goji) obsahuje betakaroten, vitamin C, vitamíny B1 a B2, betasitosterol, kyselinu linolovou, imunologicky aktivní polysacharidy, seskviterpenoidy a sloučeninu betain. V sedmdesátých letech bylo prokázáno, že betain léčí různé chronické jaterní choroby a příznivě působí na regeneraci jaterních buněk. Dále podporuje růst, snižuje hladinu cukru v krvi a hladinu krevních lipidů.
Guarana
Guarana je získávána z rostliny Paulinia cupana, česky paulinie opojná. Hlavní účinnou složkou guarany je kofein. Důležité je, že na rozdíl od “klasického” kofeinu obsaženého v kávě se postupněji vstřebává, takže jeho působení trvá déle. Toto působení zahrnuje zejména stimulaci centrálního nervového systému (odstraňuje únavu, zlepšuje mentální funkce a tak podobně), dále zvyšuje rychlost a sílu srdečních stahů. Působí rovněž také na mírné zvýšení krevního tlaku a snižuje srážlivost krve a má řadu dalších účinků. Z dalších obsažených látek je možné zmínit guaranin, theobromin a theofylin (tyto všechny tři látky působí, obdobně jako kofein, na stimulaci centrálního nervového systému) a dále obsahuje vitamin C či vitaminy skupiny B. Dá se tedy shrnout, že užívání guarany dodává energii, zajistí celkovou regeneraci a revitalizaci organismu.
Karob Karob je vlastně karobový prášek, který je získáván z plodů stálezelené dřeviny Ceratonia Siliqua rostoucí ve Středomoří a je znám také pod označením svatojánský chléb. Karob se získává z lusků a má významný obsah bílkovin, minerálů a vitamínů. Ve srovnání s kakaem neobsahuje kofein, alergenní látky, methylxanthiny ani theobromin. Jinak dále obsahuje především hořčík, vápník, železo, fosfor, nikl, vitamíny A, B, a D, vlákninu a aminokyseliny (alanin, prolin, valin).
Kaktusové fíky

Nopal obsahuje prášek ze sušených kaktusových fíků (nopál neboli opuncie je kaktusovitá rostlina). Některé zdroje uvádějí, že snižuje vstřebávání cukrů a tuků. Dále obsahuje pektiny, minerály (vápník, hořčík, draslík, železo), vitamíny (A, B1, B2, B3, C), esenciální aminokyseliny a vlákninu (obsaženou v rostlinném slizu).

Tím ale výčet zdaleka nekončí. Pokud budeme čerpat z více zdrojů, k superpotravinám můžeme zařadit mladý ječmen, ořechy (vlašské, piniové), další semínka (lněné, slunečnicové, dýňové), luštěniny (fazole, čočka, sója), exotické ovoce (avokádo, granátové jablko, mango, kiwi), z našich luhů je ještě možné uvést lesní ovoce (maliny, ostružiny, brusinky, borůvky), plody Maqui (podobné acai či borůvkám), řasu kelp a mnoho dalších.

 

Důležité je, že tyto potraviny by se měly co nejméně tepelně upravovat, aby se zachovalo co nejvíce jejich obsahových látek důležitých pro výživu. Doporučují se upravovat maximálně v teplotách do 42 stupňů. To je činí zajímavé zejména pro vitariány, kteří přijímají jen tepelně neupravené (syrové) potraviny.

 

Vždy je potřeba dbát na vyváženou stravu, kterou tvoří i ostatní potraviny, samotné superpotraviny samozřejmě stačit nemohou. Na to je třeba vždy dbát, když uvažujeme o zařazení těchto potravin do našeho jídelníčku.

 

Superpotraviny naleznete v naší nabídce.


Související články:
Kustovnice čínská - Lycium chinense
Chia semínka
Konopné semínko
Chutě a vůně exotického Bali
Superpotraviny – Superpotraviny ve všedním dni
Bylinná léčba a superpotraviny
Potraviny, které nejen zahřejí tělo, ale také posílí zdraví
Superpotraviny v kuchyni


29.04.2015
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

289,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS