Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Superfoods – všelék nebo jen módní trend?

26.07.2018
Superfoods
Jak už to tak bývá, pravda bude zhruba uprostřed. Pokud žijeme svůj život hekticky, stresujeme se, nedostatečně spíme, málo se hýbeme, je utopií očekávat, že by nás pouze pojídání superfoods uzdravilo. Pokud ale jsou tzv. superpotraviny součástí vyváženého jídelníčku a celkově rozumného životního stylu, mohou příznivě ovlivnit naše zdraví.

Co to vlastně superfoods je?

Superfoods je uměle vytvořený marketingový termín pro potraviny, které by měly přinášet nadstandardní zdravotní benefity oproti běžně konzumovaným jídlům. Odborná veřejnost je k tomuto názvu a vůbec vydělování určité skupiny potravin poměrně vlažná, neboť může v lidech vzbuzovat falešné naděje a přeceňovat léčivé účinky.  To, že superpotraviny jsou často cenově mnohem dražší je typickým následkem marketingového boomu kolem nich. Rozhodně tím neříkám, že nejsou zdravé. Pouze se názvem superfoods vydělují potraviny, které by i normálně měly do jídelníčku patřit jako přirozená součást. Zázračné efekty se nekonají. Respektive, mohou se konat, pokud se někdo zamiluje do superfoods a změní tak svůj dosavadní jídelníček plný průmyslově upravených potravin.

 

Další oblastí kolem superfoods je to, že není nějaká přesná klasifikace, které potraviny sem patří a které nikoli. Mnohé z cizokrajných superfoods by se dali nahradit lokálním ovocem nebo zeleninou při zachování stejných nutričních benefitů. Co za benefity to tedy je?

 

Benefity superfoods

Jedná se o potraviny s vysokým obsahem vitaminů, minerálů, antioxidantů, stopových prvků, esenciálních mastných kyselin, vlákniny, bílkovin nebo enzymů. Není řečeno, že všechny výše zmíněné dohromady, ale aspoň některé z nich. Je tedy zřejmé, že superfoods jsou vlastně ideálními komponentami zdravého a pestrého jídelníčku, ať už je vyčleníme do nějaké speciální kategorie či nikoli.

 

Adaptogeny

V souvislosti se superfoods se často zmiňují tzv. adaptogeny. Nejedná se opět o vědecký termín, ale spíše název z alternativní medicíny. Jedná se o rostlinné produkty zvyšující obranyschopnost organismu, působí proti stresu, zlepšují schopnost přizpůsobit se = adaptovat se. Odolnost organismu zvyšují nikoli díky obsahu jedné účinné látky, nýbrž souhrou mnoha složek, široké škály fyzikálních chemických i biologických vlivů. Musí mít celkově příznivý účinek na organismus, nesmí mít žádné nežádoucí účinky. Mezi potraviny obsahující adaptogeny patří např. kustovnice čínská, ženšen, lékořice ad. Často se používají adaptogenní účinky bylin v čínské medicíně.

 

Příklady mých oblíbených superfoods a jak je připravit v kuchyni:

Avokádo

Ovoce, které bylo oblíbeno již u starých Aztéků a nazýváno ovocem plodnosti. Obsahuje vysoký podíl zdraví prospěšných nenasycených tuků, které jsou příznivé pro stav cév, antioxidantů a významným zdrojem vitaminů C, E, K, H, B3 a B5 a minerálů – zvláště draslík, zinek, měď, fosfor, mangan a magnezium.

 

Já používám avokádo k přípravě výborných pomazánek, do salátů, ale i v úpravě nasladko „avokádová nutella“.

 

1) Recept na avokádovou „nutellu“

Avokádová nutela
  • 1 zralé rozmačkané avokádo
  • 1 polévková lžíce kvalitního kakaa
  • 4 polévkové lžíce javorového sirupu


Vše smícháme a tyčovým mixérem rozmixujeme na hladkou pomazánku. Pro zpestření chuti můžeme přidat nasekané oříšky, pomerančovou šťávu nebo místo sladidla banán. Fantazii se meze nekladou.

 

Kakao

Kakao obsahuje řadu antioxidantů, vitaminů i minerálů. Navíc obsahuje teobromin s povzbudivým účinkem, fenylethylamin (tzv. droga zamilovaných, vyvolávající euforické pocity) a tryptofan, podporující dobrou náladu. Kakao tak působí jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, snižuje krevní tlak, je ideální potravinou proti stresu.

 

Pohanka

Pohanka se nejčastěji používá jako alternativní příloha k jídlům. Je přirozeně bezlepková, takže ji mohou využít i celiatici. Obsahuje řadu minerálů, jako je mangan, zinek, selen a měď, vitaminy B1, B2, niacin, vitamin E, C. Pohanka je také významným zdrojem rutinu – flavonoidu, který příznivě ovlivňuje pružnost cév a je tak dobrou prevencí křečových žil či hemoroidů, krvácení z nosu, podporuje prokrvování, mužskou potenci, posiluje imunitní systém. Obsah rutinu se snižuje vařením, proto pohanku vařte pouze co nejkratší dobu.

 

2) Recept na pohankovou pomazánku

Pohanková pomazánka s mrkví a slzovkou
  • Šálek pohankových krup nebo lámanky
  • Šalotka
  • Stroužek česneku (nebo dva)
  • 1 menší nastruhaná mrkev
  • Dva větší žampiony
  • Lžička lahůdkového droždí
  • Lžíce oleje
  • Lžíce rozpuštěného másla
  • Sůl, pepř


Pohanku uvaříme. Na oleji orestujeme cibulku, rozetřený česnek, nastrouhanou mrkev a na malé kousky nakrájené žampiony. Do teplé směsi přidáme máslo, aby se rozpustilo, vmícháme do uvařené pohanky. Přidáme lahůdkové droždí, osolíme, opepříme, promixujeme tyčovým mixérem tak, aby byla zachována textura pomazánky (ne úplně na kaši). Vychladíme a mažeme na pečivo.

 

Česnek

Česnek je jeden z největších darů přírodní medicíny. Má silné antibakteriální, protiplísňové a antivirové účinky a současně účinný imunitní stimulant. Současně pomáhá snižovat hladinu triglyceridů a LDL cholesterolu v krvi, působí jako prevence aterosklerozy.


Související články:
7 snadno dostupných potravin, které jsou víc než „super“
Superpotraviny – Superpotraviny ve všedním dni
Superpotraviny - znáte je?


26.07.2018
autor: MUDr. Ing. Tereza Hodycová
další články v rubrice: Výživa


 
Čím víc léků, tím víc nemocí... aneb porozumění místo boje
Jíst jedno jídlo denně - cesta k omlazení i dlouhověkosti, která není pro každého
Priessnitzův obklad
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Sušení ovoce a zeleniny
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Červená fermentovaná rýže
Jaké největší stravovací chyby děláme
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Nemoc není zlo, umožňuje člověku zlepšit charakter

240,- Kč

289,- Kč
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS