Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Stres - přetížení organismu

22.09.2008
Současný životní styl klade značné nároky na naši výkonnost. Přílisná pracovní zaangažovanost, ale i problémy v osobních vztazích vyčerpávají přirozenou obranyschopnost a mohou vést k přetížení organismu. V této souvislosti se často hovoří o stresu. Co to však přesně je? Co je to stres? Slovo stres pochází z angličtiny a znamená zátěž. Používá se pro označení reakce organismu na stresový podnět (stresor).

 

Takovým podnětem jsou nejrůznější situace, a to jak ty nepříjemné, krizové, jako třeba nemoc, úmrtí v rodině, ztráta zaměstnání nebo rodinné neshody, tak kupodivu i ty, které obvykle považujeme za příjemné, jako je svatba, narození potomka nebo cestování.

 

Co se děje při stresu?

Naše tělo je, podobně jako zvířecí, vybaveno obrannými mechanismy pro případ krizových situacích. Stresová reakce má za cíl ochranu organismu. V přírodě při ohrožení života nastupuje automatická reakce boje nebo útěku (záchana života). V lidské společnosti již dnes zpravidla nejde o holý život, ale například o sociální postavení, osobní důstojnost a podobně. Přesto lidské tělo reaguje na stresory podobně jako zvířata v přírodě na ohrožení života. Aktivuje svaly nutné pro obrannou reakci, začně k nim dopravovat více živin větším množstvím krve. Tím pádem se odkrví vnitřní orgány i kůže. Tělo se maximálně soustředí na možný budoucí boj. Tento stav je pro organismus velmi energeticky náročný. Navíc tělo není schopno obvyklým způsobem zpracovávat živiny. Imunita není v té chvíli pro řídící orgány tak důležitá, proto dochází k jejímu poklesu. Navenek při stresu pozorujeme zčervenání nebo zblednutí, bušení srdce, zrychlený tep, zvýšený tlak, zrychlený dech, pocení, pociťujeme svíravý pocit v odkrvených orgánech, bolest v zádech apod.

 

Kdy je stres nebezpečný?

Po zmizení stresového podnětu se tělo postupně vrací do normálního stavu. V menší míře není stres škodlivý, někdy může i stimulovat. Tělo se s ním vyrovná. Pokud stres trvá déle, případně se často opakuje, má to škodlivé důsledky pro tělo i duši. Může docházet k vzniku psychosomatických onemocnění. Psychická zátěž se projeví nemocemi, které s ní zdánlivě nesouvisí. Například člověk, který často „polyká zlost“ třeba při konfliktech s nadřízeným, začne trpět žaludečními vředy. Nedopřeje-li si někdo odpočinek, neustále se honí a zanedbává své „srdeční záležitosti“, může jeho srdce onemocnět ischemickou chorobou.

 

Pro relativně přesné určení úrovně stresu a stanovení nebezpečné hranice vyvinuli v šedesátých letech minulého století psychologové Holmes a Rahe jednoduchý test. Konkrétním životním situacím přiřadili určitý stupeň závažnosti vyjádřený počtem bodů. Na prvním místě je smrt partnera 100 bodů, následuje rozvod s 73 body. Sňatek je hodnocen 50 body, přírůstek do rodiny 39 apod. Pokud celkový součet bodů v průběhu dvou let přesáhne 300, je úroveň stresu nebezpečná. Organismus je vyčerpaný a s velkou pravděpodobností hrozí vznik psychosomatického onemocnění.

 

Starejme se o své tělo i duši!

Důsledkům stresu se lze bránit péčí o duševní a tělesné zdraví, dodržováním zásad zdravého životního stylu. V rámci psychohygieny mají velký význam relaxační techniky, například jóga, meditace, dechová cvičení či masáže. Důležité je vyhýbat se stresorům, které nejsou nutné – v pracovní sféře je důležité dobře plánovat, zdravě riskovat, umět říci NE, v soukromí udržovat kvalitní sociální vazby, úzké vztahy s rodinou a přáteli. Stejně tak je důležité starat se o své tělo. Omezit konzumaci alkoholu, kouření, pravidelně odpočívat. Důležitá je vyvážená strava s potřebným množstvím živin.

 


Celková nabídka přípravků na odstranění stresu a nervozity.


Související články:
Stresovaný, unavený člověk
Pryč se stresem
Obezita a stres
Stresový hormon
Algoritmus stresu


22.09.2008
zdroj: www.akuna.cz
další články v rubrice: Prevence


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS