Stále aktuální téma: kouření. Jak se chránit?

Kouření zodpovídá za víc než 90  % zhoubných nádorů plic, má na svědomí velké procento nádorů tlustého střeva a konečníku, nádorů žaludku, močového měchýře, prostaty, ženských pohlavních orgánů… A samotné kouření je též příčinou až 30 % všech úmrtí na srdečně-cévní choroby.

Nikotin je jedním z nejsilnějších jedů cévního systému, dostává se do organismu už za 10 sekund od začátku kouření. Jedna cigareta ho obsahuje asi 9 mg, z čehož až třetina se dostane do organismu, přitom účinná dávka je jen 0,2 mg a rychle na ni vzniká závislost. Už při vykouření jedné jediné cigarety dochází ke křečovitému dlouhotrvajícímu zúžení cév, čímž se snižuje přívod krve a kyslíku do příslušných orgánů těla. Obzvlášť nepříznivý účinek má nikotin na koronární arterie (věnčité tepny) srdce, podporuje jejich zužování a tvorbu krevních trombů (sraženin), které v konečném důsledku mohou tepnu uzavřít a způsobit srdeční infarkt. Cigaretový dým samozřejmě obsahuje kromě nikotinu i množství karcinogenů (rakovinotvorných látek), chemických toxinů, jako jsou kyanidy, formaldehyd, dehet, těžké kovy, nitrozosloučeniny…

Navíc už při vykouření jediné cigarety vzniká v organismu extrémně velké množství volných kyslíkových radikálů, které jsou zodpovědné za poškozování tkání a předčasné stárnutí.

Co dělat proti škodlivinám z cigaretového dýmu? Samozřejmě nejlepší, nejúčinnější a hlavně normální je nekouřit!

Ne každý to však dokáže na první “pokus” a ne každý kuřák je natolik ohleduplný vůči své rodině, dětem, přátelům či kolegům, že jim svým zlozvykem neotravuje život. Proto je moudré si aspoň do určité míry chránit zdraví a eliminovat, přesněji řečeno zmírňovat nežádoucí účinky kouření. K tomu nám slouží přírodní látky – tzv. antioxidanty. Mezi ně patří vícero vitaminů a některé minerály.

Uvedené doplňky výživy pomohou zmírnit toxické vlivy kouření na srdečně-cévní systém, imunitu a vlastně na celý organismus tím, že napomohou jeho očistě a regeneraci. Kromě toho je stejně tak důležitá celková zdravá životospráva, dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, rekreační sport, pozitivní myšlení…

 

Zpět nahoru