Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Srovnání jednotlivých druhů mlék

14.06.2018
Mléko

Mléko je považováno z hlediska složení za nutričně velmi cennou potravinu. Pití kravského mléka má své zastánce i odpůrce. Podívejme se na zastoupení jednotlivých nutričních složek v kravském mléce a jeho možných alternativ, kterými mohou být kozí a ovčí mléko. Zejména kozí mléko vyniká snadnou stravitelností, dokonce má ještě vyšší obsah vápníku než mléko kravské. Přestože je kozí i ovčí mléko produkováno v daleko menším objemu, rozhodně mají co nabídnout.

Kravské mléko

Kravské mléko a výrobky z něj jsou významnou složkou lidské výživy. Kravské mléko je bohaté na živiny (bílkoviny, tuky a sacharidy) a cenné nutriční faktory (vitamíny, minerály, stopové prvky). Můžeme jej zakoupit technologicky zásadně změněné, všichni známe např. trvanlivé mléko, o jehož složení a prospěchu pro lidské zdraví se vedou značné diskuse. Využít ale můžeme i nabídky místních farmářů a mlékem "ze dvora" více obohatit náš jídelníček o prospěšné látky ze skupiny vitamínů, či mono a více nenasycených mastných kyselin.

 

Kráva

 

Bílkoviny jsou zastoupeny převážně v podobě kaseinu. Rozeznáváme 4 druhy – alfa S1, alfa S2, beta a kappa kasein. Syrovátkové bílkoviny, laktalbumin a laktoglobulin, jsou zastoupené v menším množství. Na jakoukoli z bílkovinných komponent může vzniknout alergie. Hovoříme o tzv. alergii na bílkovinu kravského mléka (ABKM). O kravském mléku a jeho souvislosti s alergií se v současné době hodně hovoří, i proto, že počet alergií v populaci obecně neustále stoupá. U kojenců  a batolat je ABKM vůbec nejčastějším typem alergie, dále následuje alergie na bílek a lepek. U dospělé populace se ABKM vyskytuje v daleko menší míře. Vysoký obsah kaseinových bílkovin a fakt, že je kravské mléko hůře stravitelné, než některá jiná živočišná mléka jsou vedle poukazování na jeho hlenotvorné účinky zdrojem nejčastějších námitek vůči kravskému mléku.

 

Z pohledu esenciálních aminokyselin obsahuje všech 8 nezbytných aminokyselin (valin, leucin, izoleucin, fenylalanin, tryptofan, lyzin, methionin a threonin), hovoříme tedy o plnohodnotné bílkovině. Dále obsahuje mléčný cukr (laktózu), mléčný tuk, provitamin A – beta-karoten (dodávající kravskému mléku a výrobkům z něj jemné nažloutlé zbarvení) a celou řadu vitamínů – rozpustných v tucích (A, D, E, K), vitamínů rozpustných ve vodě – vitamín C a B komplex, dále minerály – zejména vápník, dále draslík, hořčík, fosfor, železo, selen a zinek. Značný význam mají mléčné výrobky, zejména pak fermentované, které navíc obsahují probiotické kultury s příznivým vlivem na trávicí a imunitní systém, navíc jsou lehce stravitelné a z důvodu snížení obsahu laktózy o cca 30 % mohou být vhodné i pro osoby s laktózovou intolerancí. Mléčné výrobky tvoří nedílnou součást zdravého a vyváženého jídelníčku.

 

Kozí mléko

Z pohledu výživy i dietetiky je kozí mléko nutričně ještě cennější a lépe stravitelnější než mléko kravské. V současnosti je produkováno v daleko menším měřítku než mléko kravské, pro svou vysokou nutriční hodnotu se však stává stále vyhledávanější. To samé platí i pro výrobky z něj - sýry, jogurty, kaše, tvaroh, máslo nebo syrovátka. K dispozici je dokonce také kojenecká a batolecí výživa na bázi kozího mléka.

 

Koza

 

Velmi bohaté je kozí mléko na minerály. Snadno se vstřebávají. V prvé řadě se jedná o cenný vápník, důležitý především pro výstavbu a obnovu kostí, zubů a společně s vitamínem D je vápník nezbytný pro prevenci osteoporózy (řídnutí kostí). Obsahuje hořčík, draslík, fosfor, zinek, selen, fluor, vitamíny rozpustné v tucích i ve voděesenciální i neesenciální aminokyseliny (základní stavební jednotky bílkovin), mastné kyseliny s kratším a středně dlouhým řetězcem i nenasycené mastné kyseliny.

 

Pro správné trávení jsou významné oligosacharidy. Ty slouží jako selektivní stimulační faktor růstu prospěšných střevních bakterií a jejich prostřednictvím i aktivity obranyschopnosti. Obecně z pohledu imunity je zajímavé, že koza nemůže onemocnět rakovinou a některými závažnými nemocemi. Také z tohoto důvodu je kozí mléko intenzivně studováno. Prozkoumanou složkou s významným dopadem na imunitu jsou nukleotidy. Důležité jsou pro celkový růst a vývoj jak imunitního, tak i nervového systému člověka. Současně se podílejí na fyziologické funkci trávicího systému. Bohatým a přirozených zdrojem nukleotidů je např. mateřské mléko. Pokud porovnáme kravské a kozí mléko, zhruba 5 - 10x vyšší obsah nukleotidů nacházíme v mléce kozím.

 

Zajímavý je taurin, látka odvozená od aminokyselin (někdy je k nim dokonce zařazován), stimulující nervovou činnost a aminokyselina - tryptofan, kterou naše tělo využívá pro tvorbu hormonů dobré nálady - serotoninu a melatoninu.

 

Kozí mléko má podstatně nižší obsah alfa S1-kaseinu než kravské mléko. Tento kasein je považovaný za hlavní alergen kravského mléka. Jeho nižší obsah v kozím mléce je dáván do souvislosti s nižším alergenním potenciálem kozího mléka.

 

Chudé je kozí mléko na železo, vitamín B12 a kyselinu listovou. Z tohoto důvodu jsou do náhradní výživy ve formě kojeneckých kozích mlék přidávány všechny tyto látky, hovoříme o tzv. fortifikaci. U dospělých se pochopitelně nepředpokládá monokomponetní výživa tak, jak je tomu u kojenců a přívod těchto látek je hrazen z jiných potravinových zdrojů. Podobně, jako ostatní živočišná mléka obsahuje také kozí mléko mléčný cukr – laktózu. Pro lidské zdraví je látkou velmi přínosnou, může však být u někoho hůře stravitelná, hovoříme o tzv. laktózové intoleranci (neboli non-laktázové perzistenci). V kozím mléce se uvádí obsah laktózy o cca 10 % nižší než v kravském mléce, významná je obecně lepší stravitelnost kozího mléka, nicméně u intolerance musíme být pochopitelně opatrní. Proto hledáme další mléčné zdroje s ještě nižším obsahem laktózy, jako příklad si uveďme dobře známé fermentované mléčné výrobky. Téměř nulový obsah laktózy nacházíme v sýrech.

 

Zastavme se ještě u senzorických vlastností. Kozí mléko má odlišnou chuť, vůni a barvu než mléko kravské. To je dáno specifickým složením. Pokud je kozí mléko zpracováno za využití správných technologických postupů a je zajištěna vysoká kvalita sběru mléka, je zcela bez zápachu a má lehkou, příjemnou vůni. Kozí mléko je barvy křídově bílé, což je dáno absencí oranžově zbaveného provitamínu A. To ale neznamená, že by kozí mléko cenný vitamín A neobsahovalo. Je v něm přítomen v jiné, již aktivní formě. 0bsah vitamínu A se uvádí až o 47 % vyšší než v mléce kravském.

 

Ovčí mléko

Ovčí mléko je další zajímavou alternativou ke kravskému mléku. Do naší výživy jej v současné době zařazujeme spíše výjimečně, dostupnější jsou ovčí mléčné výrobky. Všichni jistě známe lahodné sýry typu oštěpok, speciality jako bryndzu nebo žinčicu. Vyrábí se dokonce ovčí máslo, jogurty a kefíry. Ovčí mléko je nutričně velmi cenné. Navíc je lehce stravitelné.

 

Ovce

 

Má velmi vysoký obsah bílkovin - skoro dvojnásobný v porovnání s kravským a kozím mlékem. Zastoupeny v něm jsou veškeré esenciální aminokyseliny. Ovčí mléko je poměrně hodně tučné, výhodné je, že je poměrně bohaté na esenciální mastné kyseliny (především ze skupiny n-3) a konjugovanou kyselinu linolovou, obojí s celou řadou příznivých účinků na lidský organismus. Podobně jako mléko kozí dodává mastné kyseliny s krátkým a středně dlouhým řetězcem – kaprylovou a kaprinovou, které příznivě ovlivňují stravitelnost mléka a současně jsou nositeli typické chuti a vůně.

 

Ovčí mléko je bohaté také na sacharidy v podobě disacharidu laktózy. Podobně jako u kozího mléka se také u ovčího uvádí lepší stravitelnost mléčného cukru a lepší tolerance ovčích produktů u osob s laktózovou intolerancí. Přesto musí být osoby s touto poruchou metabolismu (charakterizované chyběním či nedostatečnou činností enzymu laktázy) pochopitelně opatrní. Významné je množství vitamínů rozpustných v tucích – A, D, E a K. Zvlášť vysoký se udává obsah vitamínu D. V současné době neustále hledáme kvalitní přirozené potravní zdroje vitamínu D, protože u velké části obyvatelstva je zjišťován jeho chronický nedostatek. Příkladem zdroje vitamínu D tedy může být ovčí mléko. Obsah ve vodě rozpustných vitamínů je neméně významný (obzvlášť vysoký je obsah B1 a B12). Ovčí mléko je zajímavé také z hlediska velmi vysokého obsahu minerálů, zejména vápníku, železa a zinku, které jsou lehce využitelné. Pozitivně můžeme hodnotit fakt, že spotřeba výrobků z ovčího mléka u nás stoupá. Jedná se o zajímavé  zpestření našeho jídelníčku.


Jakost mléka

Na kvalitu mléka má vliv celá řada faktorů. Rozdělit si je můžeme na vnitřní a vnější:

Vnitřní vlivy

  • genetické faktory
  • fáze laktace
  • věk
  • případné onemocnění dojnic

Vnější vlivy

  • typ krmiva a roční období (zelená píce)
  • podmínky ustájení
  • vlastní dojení
  • hygiena zpracování

Welfare v chovech dojnic

Připomeňme si také pojem welfare, neboli pohodu zvířat, která by MĚLA být naplněna, pak můžeme očekávat i vyšší kvalitu nadojeného mléka. Jednat by se mělo právě o kvalitu! než o množství nadojeného mléka. Připomeňme si rekordní výnosy z cíleně vyšlechtěných plemen krav chovaných v západních zemích – je to správná cesta? V tomto směru představuje v konečném důsledku pro spotřebitele farmářský chov určitou výhodu.

 

Volba je na nás

V dnešní době máme výhodu výběru z široké nabídky mléčných potravin. Ze supermarketů však můžeme nabýt dojem, že markantní kritéria, na kterých záleží je chuť a cena. Volba je na  nás, zda si dopřejeme kvalitní výrobky bez obsahu zbytečných škrobů, cukrů, aromat, barviv a dochucovadel...to vše v dnešních výrobcích nalezneme a zdaleka se problém netýká jen mléčných výrobků.

 

Učme děti vybírat zdravé potraviny

Umět si vybírat zdravé potraviny a pokrmy bychom měli učit již malé děti. Jenže někdy to je skutečně těžké! Děti rády dají přednost přibarveným, přeslazeným a jinak upraveným výrobkům. Jednou z cest je diskutovat s nimi o zásadách zdravé výživy a zvykat na přirozenou chuť kozího či ovčího mléka. V současné době je možné začít ještě dříve. K dispozici je např. pokračovací kojenecká výživa na bázi kozího mléka (dříve tzv. junior mléko). Děti seznámí s chutí kvalitního plnotučného kozího mléka a při současném vyváženém složení je vhodnou součástí smíšené stravy až do tří let věku.

 

Podporujme vhodné chuťové preference dětí více směrem ke zdravé výživě. A vy, pokud jste ještě nevyzkoušeli kozí či ovčí mléko, nenastal nyní ten správný čas?

 

Doporučujeme kozí výrobky Goldim Kozí kaše a Naše mléko.


Související články a videa:
Kozí mléko
VIDEO: Jak se projevuje alergie na mléko?
VIDEO: Jak si připravit domácí rostlinné mléko?
Kozí mléko jako božská strava
Jaké vybírat dětem nápoje?


14.06.2018
autor: Bc. Iva Šmrhová
další články v rubrice: Výživa


 
Čím víc léků, tím víc nemocí... aneb porozumění místo boje
Jíst jedno jídlo denně - cesta k omlazení i dlouhověkosti, která není pro každého
Priessnitzův obklad
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Sušení ovoce a zeleniny
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Červená fermentovaná rýže
Jaké největší stravovací chyby děláme
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Nemoc není zlo, umožňuje člověku zlepšit charakter

109,- Kč

109,- Kč
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS