Spánek

Spánek je velmi důležitým dějem, při něm dochází k omezení pohybové aktivity, reaktivity na vnější prostředí a změně činnosti mozku. Můžeme rozlišit dva typy spánku – non rem- synchronní a rem – paradoxní. Po usnutí nastupuje fáze synchronní, při níž je činnost mozku utlumena.

Několikrát za noc ji střídá fáze paradoxní, během níž je naopak mozek aktivní a zdají se nám sny. Rem spánek je provázený svalovým napětím, pohyby očí, změnami srdeční činnosti, vyplavováním některých hormonů. U dospělého jedince tvoří tento typ zhruba čtvrtinu nočního spánku, u malých dětí až dvojnásobek. Dospělý člověk by měl denně spát zhruba 6 – 7 hodin, děti okolo 10 – 11. Mnoho lidí trpí nespavostí. V současné době je to velice častý jev a má několik různých příčin. Především to je způsob života, plný neklidu, stresů a značná životní nejistota. Někteří lidé se domnívají, že nespavost znamená neschopnost usnout. Je to však také neschopnost spát bez častého probouzení a nebudit se dříve, než potřebujeme. Problémy se spaním a usínáním trvající několik nocí nebo týdnů jsou často vázány na stres a rozčilení. V druhé řadě to pak může být porucha hormonálního systému, hlavně nadledvinek. To má příčinu jednak v dysfunkci pohlavního systému a pak i ve sféře působnosti tzv. antistresového hormonu.

Obvyklým lékem bývají hypnotika, která sice dobře působí, ale mají vedlejší účinky na játra, ledviny a hlavně návyk. V praxi to znamená, že za čas bez těchto chemických léků již neusnete a musíte postupně zvyšovat dávky. Proto alternativní léky a postupy jsou jediným, sice zdlouhavějším, ale jistým způsobem boje s nespavostí.

BYLINKOVÉ ČAJE PRO SLADKÝ SPÁNEK:

  1. 1 díl lipového květu, 1 díl majoránky, 1 díl meduňky. Bylinky smícháme dohromady, 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3dcl vroucí vody a necháme 10 minut vylouhovat, pak přecedíme. Čaj pijeme horký asi 1 hodinu před spaním.
  2. 50g levandule, 25g petrklíče, 12g třezalky, 8g kořenu puškvorce, 5g kořenu kozlíku. Přísady smícháme dohromady. 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3dcl vroucí vody, necháme 10 minut vylouhovat, poté přecedíme a horký čaj pijeme 30 minut před spaním.

Velmi účinná je též tinktura z kozlíku (běžně dostupná v lékárnách či bylinkářství). 30 minut před spaním si vezmeme 30 kapek této tinktury a 3 minuty před spaním dalších 30 kapek. Účinek můžeme zvýšit zapijeme-li to čajem z meduňky.

Za určitých okolností může vést k nespavosti i nedostatek určitých důležitých látek, hlavně hořčíku, vápníku a vitaminů skupiny B. Jejich doplnění nám může výrazně ulevit od těchto, ale i jiných zdravotních problémů. Všechny tyto účinné látky obsahuje například třtinová melasa (ke koupení v lékárnách či obchodech se zdravou výživou), užívat by se měla dlouhodobě 2 – 3 denně 1 čajovou lžičku, zapít sklenicí vody. Její chuť nemusí být pro všechny příjemná, ale dá se na ní zvyknout. Melasa je vhodným potravinovým doplňkem i pro malé děti.

JAK SI JEŠTĚ POMOCI:

  • vynechejte nebo omezte na minimum pití alkoholu, nápojů obsahujících kofein a tabákové výrobky
  • dodržujte pravidelný režim spánku i o víkendech
  • v ložnici by neměla být televize, rádio, mobil, okna by měla být opatřena závěsy, aby v místnosti byla v noci opravdu tma
  • začnete s pravidelným pohybem, ne však dvě hodiny před spánkem
  • zkuste pravidelně relaxovat, stačí 2 – 3 týdně, pomůže vám cd s namluveným textem a relaxační hudbou
  • před spánkem si dopřejte teplou koupel například s přidáním levandulového či meduňkového 100% přírodního éterického oleje. Připravíme si jej tak, že do 2 lžic panenského rostlinného oleje (olivový, mandlový, sezamový, jojobový..), mléka, smetany, mořské soli, medu nakapeme 5 kapek příslušného éterického oleje, promícháme. Nikdy nekapeme čistý éterický olej do vody, poněvadž se nerozpouští, plave na hladině a mohl by způsobit podráždění.
  • vypijte před spaním šálek horkého mléka (nejlépe rostlinného – sójové, rýžové) s medem
  • pořiďte si bylinkový nebo pohankový polštářek

Příroda je všemocná, proto jí dejte vždy přednost před tuctovou chemií.

 

Zpět nahoru