prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Spánek

23.05.2008

Spánek je velmi důležitým dějem, při něm dochází k omezení pohybové aktivity, reaktivity na vnější prostředí a změně činnosti mozku. Můžeme rozlišit dva typy spánku – non rem- synchronní a rem – paradoxní. Po usnutí nastupuje fáze synchronní, při níž je činnost mozku utlumena.

Několikrát za noc ji střídá fáze paradoxní, během níž je naopak mozek aktivní a zdají se nám sny. Rem spánek je provázený svalovým napětím, pohyby očí, změnami srdeční činnosti, vyplavováním některých hormonů. U dospělého jedince tvoří tento typ zhruba čtvrtinu nočního spánku, u malých dětí až dvojnásobek. Dospělý člověk by měl denně spát zhruba 6 - 7 hodin, děti okolo 10 - 11. Mnoho lidí trpí nespavostí. V současné době je to velice častý jev a má několik různých příčin. Především to je způsob života, plný neklidu, stresů a značná životní nejistota. Někteří lidé se domnívají, že nespavost znamená neschopnost usnout. Je to však také neschopnost spát bez častého probouzení a nebudit se dříve, než potřebujeme. Problémy se spaním a usínáním trvající několik nocí nebo týdnů jsou často vázány na stres a rozčilení. V druhé řadě to pak může být porucha hormonálního systému, hlavně nadledvinek. To má příčinu jednak v dysfunkci pohlavního systému a pak i ve sféře působnosti tzv. antistresového hormonu.

 

Obvyklým lékem bývají hypnotika, která sice dobře působí, ale mají vedlejší účinky na játra, ledviny a hlavně návyk. V praxi to znamená, že za čas bez těchto chemických léků již neusnete a musíte postupně zvyšovat dávky. Proto alternativní léky a postupy jsou jediným, sice zdlouhavějším, ale jistým způsobem boje s nespavostí.

 

BYLINKOVÉ ČAJE PRO SLADKÝ SPÁNEK:

  1. 1 díl lipového květu, 1 díl majoránky, 1 díl meduňky. Bylinky smícháme dohromady, 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3 dcl vroucí vody a necháme 10 minut louhovat, pak přecedíme. Čaj pijeme horký asi 1 hodinu před spaním.

  2. 50 g levandule, 25 g petrklíče, 12 g třezalky, 8 g kořenu puškvorce, 5 g kořenu kozlíku. Přísady smícháme dohromady. 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3 dcl vroucí vody, necháme 10 minut louhovat, poté přecedíme a horký čaj pijeme 30 minut před spaním.

 

Velmi účinná je též tinktura z kozlíku (běžně dostupná v lékárnách či bylinkářství). 30 minut před spaním si vezmeme 30 kapek této tinktury a 3 minuty před spaním dalších 30 kapek. Účinek můžeme zvýšit zapijeme-li to čajem z meduňky.

 

Za určitých okolností může vést k nespavosti i nedostatek určitých důležitých látek, hlavně hořčíku, vápníku a vitaminů skupiny B. Jejich doplnění nám může výrazně ulevit od těchto, ale i jiných zdravotních problémů. Všechny tyto účinné látky obsahuje například třtinová melasa (ke koupení v lékárnách či obchodech se zdravou výživou), užívat by se měla dlouhodobě 2 - 3 denně 1 čajovou lžičku, zapít sklenicí vody. Její chuť nemusí být pro všechny příjemná, ale dá se na ní zvyknout. Melasa je vhodným potravinovým doplňkem i pro malé děti.

 

JAK SI JEŠTĚ POMOCI:

  • vynechejte nebo omezte na minimum pití alkoholu, nápojů obsahujících kofein a tabákové výrobky
  • dodržujte pravidelný režim spánku i o víkendech
  • v ložnici by neměla být televize, rádio, mobil, okna by měla být opatřena závěsy, aby v místnosti byla v noci opravdu tma
  • začnete s pravidelným pohybem, ne však dvě hodiny před spánkem
  • zkuste pravidelně relaxovat, stačí 2 - 3 týdně, pomůže vám cd s namluveným textem a relaxační hudbou
  • před spánkem si dopřejte teplou koupel například s přidáním levandulového či meduňkového 100% přírodního éterického oleje. Připravíme si jej tak, že do 2 lžic panenského rostlinného oleje (olivový, mandlový, sezamový, jojobový..), mléka, smetany, mořské soli, medu nakapeme 5 kapek příslušného éterického oleje, promícháme. Nikdy nekapeme čistý éterický olej do vody, poněvadž se nerozpouští, plave na hladině a mohl by způsobit podráždění.
  • vypijte před spaním šálek horkého mléka (nejlépe rostlinného - sójové, rýžové) s medem
  • pořiďte si bylinkový nebo pohankový polštářek

 

Příroda je všemocná, proto jí dejte vždy přednost před tuctovou chemií.


Související články:
Noční můry
Poruchy spánku u dětí
Dopřejme tělu dostatek spánku k regeneraci
Zdravý spánek (nespavost)
Power-napping: mikrospánek, který občerství
Meduňka lékařská (Melissa officinalis)
Problém zvaný chrápání
Pár slov o spánku
Chrápání
Potíže se spánkem
Deprese a její sestry
Bylinky pro lepší spánek


23.05.2008
autor: Simona Grygárková, Dis.
zdroj: www.prodamy.cz
další články v rubrice: Prevence


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

153,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS