Snídaně pro děti snadno, lákavě a zdravě

AdobeStock 75742822

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Některé děti, stejně jako mnozí dospělí, nejsou schopny po ránu snídat. U dětí to není problém, pokud však nevstávají výrazně brzy a pauza mezi vstáváním a první svačinkou ve školce není delší nežli tři hodiny. Je to však samozřejmě velmi individuální. Zatímco některé děti dovedou celé ráno pobíhat bez sousta jídla, opačně nastavené děti se již hodinu po snídani dožadují něčeho dobrého na zub. Vždy tedy dbejme na potřebám malého strávníka. Pokud ale není ráno schopen nic sníst, nabídněme mu alespoň vlažný čaj, výjimečně též trošku zředěného džusu, abychom po ránu doplnili energii. Mnohé děti nepohrdnou miskou nakrájeného ovoce, přesnídávkou, tvarohovým dezertem anebo jogurtem. I to je v pořádku, neboť pak ve školce dostávají první plnohodnotné jídlo v podobě dopolední svačinky. Jak však uzpůsobit jídelníček, pokud děti snídají s chutí? Co vše do něj zařadit, jak poskládat, jak pojmout barevně, nutričně, jak si s jídelníčkem pohrát? 

Většina dětí vyžaduje sladkou snídani, pokud to však jen trošku lze, snažme se je během týdne prostřídat. I slaná snídaně může být lákavá, byť by se jednalo o domácí rohlík, případně kupovaný rohlík ze špaldy, s dobrou rybičkovou pomazánkou, kterou též mají děti velmi rády. Opět, pokud je možné, ke slané snídani vždy servírujme alespoň 50 g čerstvé zeleniny. Vraťme se však ke sladké snídani, kde vám představím několik zajímavých tipů, kterými jistě nejmenší strávníky okouzlíte. Tou první bude mrkvový koláč, do kterého lze přidat kousky hořké čokolády, pouze však mají-li ji děti rády. Což asi mají, protože popravdě neznám dítko, které by čokoládu vyloženě odmítlo. 

Mrkvový koláč 

Tento recept je skutečně velmi snadný a nenáročný na čas. Navíc, pokud se po ránu doma příliš nezdržíte, kousek koláče můžete vzít s sebou, abyste posnídali během pomalé chůze cestou do školky. 

100 g jáhlové mouky, 50 g pohankové mouky, 50 g kokosové mouky, 10 g vinného kamene, 150 g jablečné přesnídávky, 3 vejce, 80 g kokosového cukru či 100 g čekankového sirupu, 400 g mrkve nastrouhané na jemno, 1 tabulka hořké čokolády bez mléka, kokosový olej + 10 g kokosu na vysypání formy

Jáhlovou mouku smísíme s pohankovou moukou a také moukou z kokosu, přidáme vinný kámen, kokosový cukr či čekankový sirup, vejce, přesnídávku a nastrouhanou mrkev. Mělo by vzniknout vláčnější těsto. Ke konci do směsi zapracujeme na kousky podrcenou hořkou čokoládu, snažíme se však ponechat hrubší strukturu, aby si koláč zachoval svou hezkou mrkvovou barvu. Jakmile je hotovo, těsto umístíme do koláčové formy, kterou jsme vymazali kokosovým olejem a vysypali kokosem. Pečeme zhruba 50 minut při 180 °C. Dozdobíme. Osobně koláč dekoruji mochyní a mletými oříšky. 

Nadejde-li víkend, kdy máte po ruce celé šňůry času, zkuste si s dětmi nachystat dobré pohanko-ovesné palačinky, které pak naplníte nasladko či naslano. Zde je velkou výhodou, že uspokojíte jak ty, kteří milují sladkou chuť, tak i ty, kteří se přiklánějí spíše k chuti sýru, zeleniny a kvalitní šunky. U nás doma drží prim palačinky nasladko, uvedu tedy náš domácí předpis. Vy si však místo tvarohu a marmelády můžete palačinku naplnit rozmixovaným avokádem, které připravíte na způsob mexického guacamole, zmíněnou kvalitní šunkou (v dětském jídelníčku dbáme na to, aby šunka obsahovala mezi 95–⁠98 % masa a pokud možno byla prosta konzervantu E250, tedy dusitanu sodného), dobrým sýrem, který děti upřednostňují, a vždy, je-li jen malá šance, že bude přijato, palačinku zaviňte také s kouskem zeleniny. Použijete-li marmeládu, zkuste vybírat mezi těmi bez cukru, je možné volit mezi takovými, které jsou doslazeny přírodní šťávou. Děti vůbec nic nepoznají, tím si můžete být jisti.

Pohanko-ovesná palačinka bez lepku (4 – 5 porcí)

Než recept představím, ráda bych zmínila malé doporučení. Máte-li doma někoho s celiakií, případně alergií na lepek, snažte se upřednostnit raději garantované ovesné vločky, které nebyly kontaminované lepkem. Na trhu je jich velká spousta a zajisté si vyberete. 

130 g pohankové mouky, 130 g ovesné mouky, 1 vejce, 300 ml mléka, 1 kávová lžička bio pomerančové kůry, libovolná marmeláda bez cukru, polévková lžíce polotučného tvarohu na porci, ingredience k dozdobení

Ovesnou mouku smísíme s pohankovou, přidáme mléko, taktéž i vejce a pomerančovou kůru. Vytvoříme řidší lité těsto, které necháme chvíli odpočinout. Ne však na dlouho, ovesná mouka má dar absorbovat vodu, stejně jako i pohanka, jelikož obsahují pěkné množství vlákniny. Palačinky pečeme na pánvi či palačinkovači, jakmile jsou hotové, potřeme je tvarohem, marmeládou, zavineme a servírujeme s kousky ovoce posypané mletými oříšky či čokoládovými hoblinkami. Servírujeme-li palačinku jako odpolední svačinu, zejména v létě je lze též dozdobit kopečkem zmrzliny. 

A pak tu máme muffiny. Ty děti milují, neboť jsou vlastně malou buchtičkou, která se jim vejde akorát do ruky, dobře se kouše, příjemně zasytí. Já vám dnes však nepředstavím recept na klasický muffin s ovocem a rozinkami, který se též dá připravit v bezlepkové formě z mletých ovesných vloček, ale muffiny z quinoy.

Šunkovo-sýrový muffin z quinoy

100 g tvrdého sýru, 100 g kvalitní vysokoprocentní šunky bez konzervantu E250, 100 g cukety, 50 g strouhané mrkve, 3 vejce, hrst petrželové nati, 1 polévková lžíce vinného kamene, 1 stroužek česneku, himalájská sůl

Do mísy vložíme nastrouhaný sýr, mrkev, cuketu a na kousky pokrájenou šunku, povařenou quinou, najemno nakrájenou petrželovou nať. Přidáme vejce, prolisovaný česnek, vinný kámen, směs jemně osolíme. Do vymazané muffinové formy klademe po lžících těsto, které pečeme asi 35–⁠40 minut na 180 °C. K muffinu, jelikož se jedná o slanou snídani, servírujeme zhruba 50 g čerstvé zeleniny. 

Hned v úvodu článku jsem zmínila pomazánku z rybiček, kterou můžeme nabídnout dítku staršímu jednoho roku, samozřejmě za předpokladu, že jej netrápí potravinová alergie. Rybičková pomazánka má široké spektrum výhod, jako je cenný vitamín D, omega 3 NMK, kvalitní bílkovinu a vápník. Pomazánka je lehce stravitelná, skvěle doprovodí špaldové pečivo, ke kterému budeme opět servírovat kousek čerstvé zeleniny. Mají-li děti rády zeleninu kvašenou tzv. pickles, můžete jí čerstvou zeleninu nahradit. 

Rybičky, přesněji sardinky, kupujeme vždy ve vlastní šťávě, čímž se vyhneme konzumaci nekvalitních prozánětlivých olejů, jako je ten slunečnicový, sójový či rafinovaný olivový olej. 

Rybičková pomazánka na špaldovém chlebíku (2 porce)

1 balení rybiček ve vlastní šťávě, 1 polévková lžíce kvalitní hořčice pro děti, 20 g mrkve

Veškeré ingredience vložíme do mixéru, abychom je umixovali na jemný krém. Tím mažeme špaldové pečivo, které opět doprovodíme čerstvou zeleninou. 

Některé děti milují ovoce, i z něj se dá připravit chutná snídaně, kterou doplníme o misku dobrého bílého jogurtu s kakaem, u větších dětí pak s oříšky. U nás doma se zejména o víkendu osvědčuje i ranní kaše, kterou vařím z jáhel, pohanky či ovesných vloček. Kaši pak servíruji v miskách na stůl, kde si syn může dochutit dle vlastní preference právě čerstvým ovocem, oříšky, skořicí či perníkovým kořením. Vše je nachystáno na stole a každý si pak vezme dle své chuti a pokrm dotáhne k jeho dokonalosti. 

Buďte tedy tvůrčí, hrajte si s barvami a nezapomeňte na to, že jídlo je velmi dobrým způsobem a možností, jak předat energii ze sebe dále, aby sytila, vyživila, naše děti laskavě objala. 

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.