prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Sezónní deprese: hrozba v zimních měsících

11.01.2014
Deprese Mnoho lidí se domnívá, že nejtěžší na zvládnutí přechodu ročních období je podzim. Počasí se zhoršuje, slunce ubývá, všechno začíná být pochmurnější, šedivé a my každé ráno vstáváme s pocitem, že léto je už definitivně za námi a čekají nás už jen a pouze mrazivé, tmavé a bezútěšné měsíce bez slunce a plné práce, ukončování roční agendy v mnoha profesích, navíc vánoční stres se vším všudy.

Podmínky na rozvoj deprese jako ulité. Studie a výzkumy v této oblasti však ukazují překvapující závěry. Zásoby serotoninu jsou v organismu nižší na jaře, protože v zimním období se většina z nich spotřebovala, proto podzimní deprese jsou obecně lépe zvládány, poněvadž nám v těle zůstalo z léta dostatečné množství serotoninu, který v tmavých zimních měsících využíváme ze zásob. Na jaře ale už tyto zásoby serotoninu docházejí a na druhé straně je sluneční záření a hezké počasí ještě v nedohlednu. Serotonin dochází – a to je živná půda pro rozvoj sezónní deprese právě na začátku roku.



Co z toho plyne pro nás?

S jarní depresí se tělo umí vypořádat o něco lépe, protože ještě má dost serotoninu, který se nahromadil od léta. Avšak v zimních měsících a po novém roce už tyto zásoby docházejí a my se musíme s našimi pocity pochmurnosti a deprese vypořádat, jak umíme.



Jestli máte pocit, že se u vás projevují příznaky takovéto sezónní deprese, je potřeba podniknout potřebná opatření, protože na serotonin si ještě počkáme do prvních slunečních paprsků. Zatím musíme tělu pomoci my sami. Mezi příznaky sezónní deprese patří pocity smutku a bezmoci, neschopnost těšit se a radovat z běžných, každodenních i netradičních věcí, podrážděnost a iritabilita, zvýšená unavitelnost, potíže se spánkem (neschopnost zaspat, časté buzení během spánku, přerušovaný spánek, brzké vstávání, nekvalitní spánek), změny v chuti do jídla (ztráta chuti k jídlu, úbytek na tělesné hmotnosti, přejídání, přibývání na váze).



Když se u Vás zmiňované symptomy vyskytují, můžete si pozitivní náladu pomoci navodit těmito postupy:

  • Snažte se co nejvíc vnímat a užívat si denního světla. I když toto světlo nebude nikdy takové intenzity, jako je tomu v létě, uvědomění si prožitku dne a denní doby může pomoci navodit v organismu vylučování serotoninu a potažmo zlepšit naši náladu.
  • Jestli trávíte mnoho času za dne uvnitř (doma, v kanceláři apod.), posaďte se pokud možno co nejblíže k oknu, nebo si vyhraďte čas, který zde v průběhu dne strávíte. Přirozené světlo, i když není plně intenzivní jako v létě, nás přece jen může nakopnout a dodat nové síly.
  • Některé výzkumy prokazují pozitivní účinek umělého osvětlení (což je samozřejmě lepší, než hmouřit a pracovat po tmě). Sviťte alespoň takhle, když už toho přirozeného světla není nazbyt.
  • Během těchto tmavých měsíců se snažte jíst vyváženou stravu, těžší jídla vyvažovat dostatkem ovoce a zeleniny. A pokud možno, nestraňte se aktivity a pohybu. Pohybová činnost v organismu produkuje hormony na bázi serotoninu. Proto mají lidé obvykle po dobrém sportovním odreagování úsměv na rtech a pociťují pozitivní náladu.
  • Pokuste se mít pravidelnost ve spánku (jít spát a vstávat relativně ve stejnou hodinu).
  • Věnujte se kromě práce taky aktivitám, které vás baví, které máte rádi a vyhraďte jim ve svém diáři čas.
  • Nestraňte se setkávání s přáteli a známými. Společnost druhých lidí je účinným prostředkem proti pocitům smutku a deprese.
  • Jestli nepomáhá žádný z postupů, které máte osvědčené z dřívějška nebo z jiných zdrojů, nebojte se o pomoc požádat. Pomocnou ruku vám může podat dobrý kamarád, přítel, sousedka, kolega, rodinný příslušník. Někdy stačí si ulevit rozhovorem, popovídat si, někdy je to vyjížďka na kafe nebo na procházku, společnou sportovní aktivitu.
  • Když nepomáhá ani to, není nic proti ničemu zajít se poradit ke svému lékaři, psychologovi nebo psychiatrovi. Můžou doporučit jiné účinné postupy ušité člověku na míru, v neposlední řadě pomáhá medikace nebo přírodní produkty.

 

Celková nabídka přípravků proti depresi.

Doporučujeme přípravek Pro Relax.


Související články a videa:
Meditace jako léčebný postup může odstranit depresi
Několik slov o depresi
Deprese je nemoc
Karmická medicína 20 - Deprese nebo štěstí - Vaše svobodná volba
Deprese a pět nejlepších potravin proti ní
Lněná semínka bohatá na omega-3 jsou zdrojem nejpotřebnějších živin pro zajištění optimálního psychického zdraví
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny – jejich nedostatek může způsobovat deprese i jiné poruchy činnosti mozku
Jóga ulehčuje od příznaků deprese
VIDEO: Deprese
Nadměrná spotřeba antidepresiv v ČR


11.01.2014
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Zdravé vánoční cukroví
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS