Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Šetřící dieta nemusí být pouze o bílém pečivu

21.01.2019
Smoothie bowl Pokud nám byla z nějakého důvodu předepsána šetřící dieta, ať už z důvodu žaludeční, střevní, jaterní, žlučníkové či slinivkové problematiky, netřeba se omezovat skromným výčtem potravin, které dieta nabízí. Dietní systém, zahrnující dietu č. 2, tedy dietu šetřící, je speciálně navrhnut tak, aby samozřejmě, na jedné straně ulevil pacientovi a usnadnil jeho rekonvalescenci, na straně druhé pak ulehčil práci nemocniční kuchyni, která vaří dle dlouholetých, zaběhnutých standardů. Pro kuchyň je určitě snazší poslat na pokoje k snídani bílé pečivo a kousek sýru, nežli se vařit s ovesnou kaší. Jemné ovesné vločky jsou v dietě povoleny, stejně jako jáhly, pohanka, ale i batát. Tři poslední zmiňované se v soupisu šetřící diety nevyskytují, dle mého by bylo dobré diety upravit, přepsat, přizpůsobit modernější době, pevně však doufám, že k tomuto kroku již mnoho nechybí. A když již ne pro pobyt v nemocnici, do domácích podmínek určitě.

 

Můj článek vznikl jako reakce na jídelníček jednoho z mých klientů, s oslabenou slinivkou, kterému byla lékařem doporučena šetřící dieta. Nicméně, každý takový klient by se měl dostat dále k nutričnímu terapeutovi, který by mu vše dovysvětlil, nabídnul i další alternativy, aby pak ve výsledku nebyl jídelníček stavěn na bílém pečivu, marmeládě a přesnídávce. Jedné se sice o šetřivou verzi, dle mého zde však chybí živiny. Bílé pečivo je vymleté, bez potřebných minerálů, které napomohou cítit se brzy fit. Není se pak čemu divit, že si mi klient, po měsíci striktního dodržování diety, stěžuje na silnou únavu, nedostatek energie, nechuť k životu. Níže tedy předkládám, jak velí dietní systém a následně, co bychom mohli vylepšit.

 

 

  • SNÍDANĚ
    - bílá pšeničná bageta s marmeládou, heřmánkový čaj s medem

  • SVAČINA
    - nízkotučný jogurt, bílý pšeničný rohlík
    - banán

  • OBĚD
    - bramborový guláš se šunkou, bílá pšeničná bageta

  • SVAČINA
    - meruňková přesnídávka

  • VEČEŘE
    - pečená aljašská treska, brambor
    - meduňkový čaj s medem
      •  

 

Shrneme-li, tento jeden den, který se výrazně neliší od dnů předchozích, obsahuje příliš mnoho bílé rafinované mouky, která má velmi vysoký glykemický index. Slinivka, to jsou také beta buňky, které zodpovídají za výrobu inzulínu, pokud je neustále přetěžujeme, oslabujeme vlastně celý orgán, kterému třeba oddych. Marmeláda, další z potravin vysokého glykemického indexu, celá snídaně je vlastně sacharidová. Navíc med, glykemický index 90. Když už sladit, tak určitě ne čaj, tato dieta by měla vybízet k čistému čaji a uspořené sladidlo, například kokosový cukr, GI 30, pak umírněně použít například do zdravého koláče, kaše.

 

Dopolední svačinka je opět velmi chudá, prakticky chybějí enzymy, které mají regenerační schopnost. Opět tu máme starý dobrý pšeničný rohlík, kromě rychlé energie, téměř nulová výživová hodnota. K obědu je opět pečivo, ale to se klient nejspíše jen dojídal, protože rozhoupal hladinu krevního cukru a brambor, který byl součástí guláše, jej neuspokojil. Právě takto se chovají zmíněné potraviny vysokého glykemického indexu. Evokují v nás brzy pocit hladu, chutě na sladké, únavu, snáze pak také přibýváme na váze, časem se můžeme propracovat až k diabetu II. typu. Šunka, ta je dietou povolena, stejně jako dietní párky, dietní salám. Opět celé špatně, 99 % uzenin, byť dietních, obsahuje konzervant E250. Více o něm si můžete přečíst zde.

 

Odpolední svačinka, opět dle doporučení dietního systému, přesnídávka. Opět rychlá cukernatá pecka, která okamžitě vpluje do krve. Pokud se takto klient stravuje dnes a denně, není divu, že jej trápí neustálá únava. Na takové dietě se může rozjet také kandidóza. Večeře se jeví jako jediná správná, až na ten med a deficit zeleniny, která po celý den chybí. Když už nic, šetřící dieta povoluje pěkné množství zeleniny, hodilo by se tedy servírovat strouhanou mrkev, hlávkový salát, salát z červené řepy.

 

Smoothie bowl

 

   Jde to i jinak? Ano, jde

Jak jsem zmínila již výše, každý klient by měl být poučen o tom, jaké možnosti skýtají domácí podmínky. A k tomu dostat recepty, aby neusnul na vavřínech a měl dostatečnou inspiraci vařit si a chystat. Čím pečlivěji totiž tělo vyživíme, tím rychleji se zregenerujeme. Jaké změny by se tedy daly udělat? Onen den, který jsme si tak hezky rozebrali, zkusíme celý předělat.

 

            • SNÍDANĚ
              - ovesná kaše s polotučným mlékem, skořicí, loupaným strouhaným jablkem, malé množství lněného oleje, za 30 minut po snídani slinivkový čaj

            • SVAČINA
              - banánové smoothie se špenátem

            • OBĚD
              - dušená aljašská treska, vařený batát, salát z čínského zelí a strouhané mrkve

            • SVAČINA
              - polotučný bílý jogurt, pufovaný amarant, kousky loupaných čerstvých meruněk (přes zimu pak klidně banán, borůvky, nebudou-li činit problém)

            • VEČEŘE
              - dýňová polévka s jáhly, dozdobená jedním vařeným vejcem na tvrdo, lněný olej, zelená nať

 

Pokud se nám na šetřící dietě uleví, můžeme postupně přidávat i další potraviny, jako je quinoa, amarant, červená čočka. Lehce stravitelná je zmíněná pohanka, rýže. U té bych udělala opět malou poznámku. Dietní systém, přesněji tedy šetřící dieta, upřednostňuje bílou rýži. Je však rýže a rýže, v šetřící dietě doporučuji BIO rýži basmati, která je lehce stravitelná a navíc, máte jistotu, že v ní nekonzumujete nebezpečný arsen, který může oslabenému zažívacímu traktu jen a jen přitížit.

 

Jste-li milovníky kaší, na snídani lze uchystat kaši nejenom z ovesných vloček, ale také pohanky, jáhel, rýže, vždy v kombinaci s jablkem, v létě pak meruňkami, broskvemi. Milujete-li pečivo, volte alespoň špaldové, které Vás nebude dráždit, je třeba vyzkoušet. Ze sýrů upřednostněte sýry tvarohového typu. Taková snídaně by pak měla být doprovázena kouskem zeleniny, ať už strouhaná mrkev, troška čerstvého špenátu, salát z červené řepy. Pokud je Vám šetřící dieta předepsána z důvodu jaterní problematiky, do jídelníčku lze zařadit denně 200 ml čerstvě odstředěné mrkvové šťávy, kterou vypijete pomalu, po doušcích. Při slinivce lze také, je však třeba pít opravdu pomalu, šťávy jsou totiž zbaveny vlákniny a jejich glykemický index je vyšší. Mrkev je však zahřívající, regeneruje, vyznačuje se výtečným vlivem právě na slinivku a játra.

 

Na oběd doporučuji chystat lehké maso, dušená ryba, dušené kuřecí, krůtí, zcela se vyhněte uzenině. Nebudete-li mít chuť na maso, lze uchystat pokrm z červené čočky a zeleniny, případně využít dýni, cuketu, kořenovou zeleninu, hrášek, může být i brokolice či květák, za předpokladu, že nebude činit problém. Vybranou zeleninou směs pak lze uchystat s pohankou, quinoou, jáhly, bramborem. Doplníme sýrem, jako je mozzarella, eidam, gouda, jemnější kozí sýr, ne příliš tučný. Na tuku nic neprohříváme, používáme jej až do hotového pokrmu. V šetřící dietě lze přidat do hlavního pokrmu až 10 g tuku, to je zhruba 1 polévková lžíce oleje. V praxi pak vypadá tak, že ve vodě podusíme zeleninu, libové maso, jakmile je hotovo, přidáme olej. Doporučuji lněný či konopný, kvalitní olivový. Mysleme na bylinky, zelené natě.

 

Odpolední svačinka, zde můžeme zařadit zakysaný mléčný výrobek, nejlépe bez příchutě, výborný může být tvaroh, který dochutíme dle své vlastní preference, troška mleté skořice, javorového sirupu. Na slano pak lze uchystat s troškou soli, pažitkou, podávat společně se špaldovým pečivem. Pozor na rýžové chleby, tzv. polystyren, dieta sice dovoluje, nicméně glykemický index je 90.

 

Večeře pak mohou vyplnit polévky, kterých existuje nespočet, dýňový, jemný brokolicový, květákový krém, jemný rajský, celerový, mrkvový krém, jemný zeleninový vývar s vejcem, jemný drůbeží vývar, hráškový krém, polévka z červené čočky a mrkve. Jako zavářku použijme BIO rýži basmati, jáhly, pohanku, ovesné vločky, jakmile bude lépe, pak i amarant. Pufovaný amarant, který jsem uvedla k odpolední svačince, je velmi šetřivý a lze jej tedy do jídelníčku vložit i na začátku šetřivého módu.

 

Z nápojů lze zařadit jemné bylinné čaje, doporučuji rooibos, šípkový, lipový, bezový čaj, dále čerstvou pramenitou vodu, ne studenou, ale vlažnou, nezapomínejme, že dieta je mechanicky, chemicky (byť je šetřivá i chemicky, přesto povoluje uzeniny!!!) i termicky šetřící.

 

Celková nabídka zdravých kuchařek.


Související články a videa:
Každé druhé pečivo či chléb jsou přesolené
VIDEO: Vím, co jím - pečivo


21.01.2019
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Priessnitzův obklad
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Jak vyčistit ucpané cévy?
Zdravé nepečené vánoční cukroví
Hemofilové nákazy
Proč je dobré vystavovat se nepohodlí a diskomfortu
Zdravé vánoční cukroví
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Červený čaj neboli Pu-Erh
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Přetrhejte mentální vazby s nemocí. A uzdravte se…
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS