Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Rostlinné proteiny nejen pro vegany a vegetariány

27.09.2017
Protein
Bílkoviny, neboli cizím slovem proteiny, jsou základní složkou potravy. A bez nich se prostě neobejdeme. Slovo protein pochází z řeckého slova proteios, což znamená první nebo vrcholný, to přesně odráží význam bílkovin. Proteiny se skládají z menších molekul zvaných aminokyseliny. Náš organismus je využívá pro vytváření všech možných buněk, od životně důležitých orgánů po hemoglobin, kožní či vlasové buňky.

V naší stravě existuje celkem 20 druhů bílkovin. Ovšem vegané nebo vegetariáni konzumují výhradně rostlinné proteiny. Ty se nejvíce vyskytují v sóje, luštěninách (čočka, hrách, fazole, cizrna a další), ořeších (vlašské ořechy), obilovinách (quinoa, pšenice, hnědá rýže) nebo semínkách (konopná, chia).

 

Kolik bílkovin potřebujeme?

I pokud hubneme, bílkoviny by měly tvořit zhruba 20-25 % denního příjmu. Při vyšším příjmu dochází k přeměně nadbytečných bílkovin na sacharidy nebo tuky. Proto je potřeba při skládání jídelníčku vzít do úvahy doporučený příjem a dbát na pitný režim, který je pro metabolismus bílkovin klíčový.

 

Výhodou rostlinných zdrojů bílkovin je především nízký obsah tuků, vyšší obsah vlákniny a řady dalších ochranných látek rostlinného původu. Luštěniny obsahující vysoký podíl bílkovin a současně vlákniny jsou v rámci rostlinných bílkovin vynikajícím zdrojem. Na našem trhu se můžeme setkat s řadou přípravků, které obsahují již přímo připravené rostlinné proteiny z různých rostlinných zdrojů. O jaké proteiny se jedná?

 

Konopný protein

Konopí seté (latinsky cannabis sativa) je výborným zdrojem proteinů vysoké biologické kvality. Konopný protein se získává rozmělněním semínek rostlin. Vyrábí se mechanickým lisováním, při kterém se tuk (konopný olej) odděluje od pevné masy a vzniká útvar označovaný jako koláč. Tento koláč se nadále suší a zpracovává na prášek, který se posléze cedí. Tímto postupem dochází ke snížení procentuálního podílu vlákniny, a naopak ke zvýšení podílu bílkovin. Tento prášek proto obsahuje malé množství tuku (12 %) a vysoký podíl bílkovin (50 %). Z bílkovin tvoří 65 % globulin a 35 % albumin. Konopný protein neobsahuje psychogenní složku THC (aktivní složka marihuany), proto jeho konzumace neovlivňuje lidskou psychiku a není návyková.

 

Z obsahových látek obsahuje konopný protein nenasycené mastné kyseliny omega 3, 6 a 9, antioxidanty (tokoferoly, tokotrienoly a chlorofyl), kyselinu listovou a další vitamíny ze skupiny B, vápník, železo, fosfor, hořčík nebo sodík. Přibližně 20 % obsahu tvoří stravitelná vláknina (jenž zůstala po zpracování), která přispívá k prodloužení pocitu nasycení. Rovněž v něm je možné najít aminokyseliny arginin a lysiny, které hrají klíčovou roli při stimulaci uvolňování hormonů, které podporují tvorbu svalů. Jako zdroj rostlinného proteinu užívají konopná semínka sportovci, kteří potřebují kvalitní bílkovinu na tvorbu svalové hmoty.

 

Dýňový protein

Dýňový proteinový prášek je vyroben ze semínek dýní. Z obsažených látek obsahuje fosfor, hořčík, zinek, železo, měď, omega 36 nenasycené mastné kyseliny a vitamín K. Práškovou formu proteinu lze využít do pečení, nádivek a omáček je ideální pro smoothies.

 

Dýňový protein je vhodný rovněž pro osoby alergické na laktózu nebo lepek, a i pro ty, kteří dodržují raw jídelníček. Celkem obsahuje 63 % proteinu a značně méně tuků než nezpracovaná semínka.

 

Hrachový protein

Hrachový protein ze žlutého hrachu obsahuje velmi vysoké množství BCAA aminokyselin (kyseliny s rozvětveným řetězcem), mezi které patří valin, leucin a izoleucin. Na rozdíl od ostatních aminokyselin, které jsou metabolizovány v játrech, jsou BCAA kyseliny zpracovávány přímo ve svalech a hrají důležitou roli ve stavbě svalové tkáně. Hrachový protein je proto důležitou potravinou pro vegany a vegetariány, protože BCAA aminokyseliny jsou obsaženy hlavně v mase. Z rostlinných zdrojů se tyto kyseliny dále objevují v dýňovém semínku, kešu oříšcích, pohance a hnědé rýži. Ostatní luštěniny obsahují poměrně malé množství BCAA.

 

Rýžový protein

Rýžový protein - bílkovinný koncentrát z rýže, která má přirozeně vysoký obsah kyseliny glutamové a leucinu. Obsahuje všechny esenciální aminokyseliny a je velmi dobře stravitelný. Rýžový protein představuje možnou alternativu pro ty zájemce, kteří se chtějí vyhnout syrovátkovému a sójovému proteinu. Neobsahuje gluten (lepek), sóju, laktózu, mléko, ani žádné jiné alergeny. Rýžový protein má vysoký obsah bílkovin, esenciálních a neesenciálních aminokyselin, které jsou důležité pro syntézu bílkovin, regeneraci a růst svalů.

 

Slunečnicový protein

Proteinový prášek ze slunečnicových semínek je kromě veganů a vegetariánů také vhodný pro profesionální i rekreační sportovce, osoby s vysokou fyzickou zátěží, jedince s alergií na laktózu a všechny ty, kteří hledají výhradně rostlinný zdroj bílkovin. Kromě bílkovin je prášek také bohatým zdrojem minerálů, tuků, sacharidů a jiných zdraví prospěšných látek rostlinného původu, které dokonale obohatí váš zdravý jídelníček.

 

Celková nabídka proteinových produktů.


Související články:
Konopný protein
Vegetariánství: jenom etika?
Veganství má striktní pravidla


27.09.2017
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Priessnitzův obklad
Záhadná celiakie
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Pryč se sacharidy. Ale co dál?
Program Ano NO - Oxid dusnatý – přirozený zázračný kardiovaskulární lék
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Jak posílit imunitu dětí po nástupu do škol a školek?
5 mýtů o detoxikaci
Nepříjemné situace jako zkoušky: radujte se z nich!

1265,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS