prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Psychologické důsledky dlouhodobé nezaměstnanosti

28.03.2013

Člověk, který se ocitá v situaci dlouhodobé nezaměstnanosti, se může nacházet nejen ve špatné finanční situaci spojené se ztrátou zaměstnání, ale odráží se zde i různé negativní emocionální vlivy. Tyto jsou dnes často přehlíženy – společností, okolím, samotným jedincem. Když se však z nezaměstnanosti stane dlouhodobý problém (řádově v měsících až rocích), psychologické a emocionální dopady jsou pak velice negativní. Když dopady ekonomické krize přetrvávají, spojuje se s nimi i rozsáhlé rušení pracovních míst, propouštění a neotvírání nových pozic. To má neblahý dopad na finanční situaci lidí v každodenním životě. Práce se tak spojuje s finančním zabezpečením, chodem domácnosti. Práce však kromě těchto zmiňovaných funkcí není jenom a pouze prostředek k placení účtů. Definuje nás. Jednou z prvních otázek, které klademe neznámému člověku při prvním setkání jsou: Jak se jmenuješ? Odkud pocházíš? Co děláš?/Kde pracuješ?“

 

Proto, když člověk nemá jiné oblasti, se kterými by se do značné míry identifikoval, které by pozitivně naplňovali jeho sociální role a status, ztrátou zaměstnání tak ztrácí výraznou část svého já, své zvnitřněné představy „toto jsem já“ a teď jsem to ztratil. Negativní dopady této ztráty jsou o to silnější, když člověk ztratil zaměstnání, které ho bavilo, naplňovalo a se kterým se vnitřně sžil. Dlouhodobá nezaměstnanost si však vybírá svou daň v té podobě, že takovéto snížení sebevědomí, pocit ztráty své (pracovní) identity, pociťuje i člověk, pro kterého sice jeho bývalá pracovní pozice nebyla tou úplně vysněnou, přece jen mu však poskytovala možnost v něčem se realizovat, být prospěšný, s větším či menším úspěchem vykonávat svou činnost a být za ní ohodnocen. Čím déle nezaměstnanost trvá, tím víc člověk takovouto ztrátu cítí. Osobní identita se pak s tou pracovní v mnohém propojuje, a tak, když člověk ztratí práci, ztrácí pracovní identitu, může nabývat pocit, že ztrácí i část sebe (identitu osobní). S takovýmito pocity sebepochybování se pak přidružují různé stavy smutku, hněvu, úzkosti a beznaděje.

 

Když dlouhodobá nezaměstnanost trvá měsíce nebo roky, tyto negativní pocity sílí, nabalují se na ně jiné, což vede k vážným dopadům na jedince a jeho vztahy. Z psychologického hlediska jde především o depresivní epizody, které můžou být dlouhodobé a vracející se – tzv. rekurentní deprese; stres a duševní potíže související s přizpůsobením se situaci v dlouhodobé nezaměstnanosti spojené se ztrátou pracovního statusu, zvýšená iritabilita, podrážděnost a hněv, nedostatek sebedůvěry, úzkostné stavy. Přidružovat se pak můžou další negativní následky v podobě nezdravých zdravotních návyků jako je pití alkoholu, kouření cigaret nebo užívání jiných návykových látek. Kromě psychologických a zdravotních dopadů se nezaměstnanost začne odrážet i na povaze sociálních vztahů. Objevují se partnerské neshody, konflikty, potíže v komunikaci, stažení se ze sociálních interakcí, ochuzení kontaktu s kamarády a blízkými, stranění se společnosti a přátel.

 

Zásady při zvládání dlouhodobé nezaměstnanosti:

  • Nestranit se kontaktu s druhými. Nestahovat se do sebe ale zůstat emocionálně spojen se svými sociálními sítěmi, zůstat v osobním či jiném kontaktu se svým okolím. Zraněná hrdost ze ztráty zaměstnání je něco, co člověka může držet zpátky, stydí se – pravdou však je, že je mnohem prospěšnější vypovídat se, říct to, co člověk v sobě drží někomu blízkému. Emocionální podpora přátel, blízkých je v tomto smyslu nedocenitelná. Je pak škoda, když se jí člověk brání.
  • Přijmout ztrátu a smutek. K tomu, abychom se mohli posunout dál, je důležité nenechat v sobě nezpracované emoce. Smutek a hněv, které držíme v sobě, nás pak můžou negativně ovlivňovat v jiných situacích, a dostat se napovrch tehdy, kdy je to nežádoucí.
  • Vyhledávat nové příležitosti. Někdy je těžké se po ztrátě zaměstnání profilovat do zcela nové profese. Vše závisí na individuálních možnostech a situaci. Je dobré se neuzavírat před neznámými a novými možnostmi. Nová oblast zájmu nám rozšiřuje obzory, umožňuje nám osobnostně růst, neuzamykat se pouze v jedné oblasti, pomáhá nám realizovat naše zájmy, koníčky. I navzdory tíživé finanční situaci spojené s nezaměstnanosti je dobré zapsat se na nějaký odborný kurz, který nám otevře nové možnosti.
  • Věnovat svůj volný čas. Je přínosné, když část svého denního programu věnuje nezaměstnaný jiným lidem. Pomoc druhým v nás uchovává pocit důležitosti, potřebnosti, podporuje to naši sebedůvěru a sebehodnotu, která nezaměstnaností tolik utrpěla.
  • Držet se plánu. V období dlouhodobé nezaměstnanosti je důležité udržovat se v emocionální stabilitě, zůstávat v pevném harmonogramu. Zaměstnání jedinci tuto stabilitu a harmonogram poskytovalo, teď však dlouhodobě tyto mantinely nemá, a čím déle nezaměstnanost trvá, tím hůř je pro člověka těžké zachovávat a držet se v aktivní činnosti a dodržovat svoji denní agendu. Je dobré, když si člověk naplánuje denní činnosti (úklid, nákup, hledání volných míst na internetu, volnočasové aktivity s přáteli) a striktně tento plán dodržet. Podobně, jak se musel v zaměstnání držet pracovního kalendáře a plnit stanovenou denní agendu.

 

Dlouhodobá nezaměstnanost je výraznou stresogenní situací a na většinu lidí se její vlivy můžou odrazit na emocionálním, psychickém a zdravotním stavu. Proto, když negativní dopady přetrvávají, sílí nebo se přidružují různé jiné komplikace na úrovni zdravotního stavu, duševní pohody nebo sociálních a partnerských vztahů, je dobré vyhledat odbornou pomoc ve smyslu konzultací, pracovního, kariérního a psychologického poradenství, příp. psychoterapie, které poskytují výbornou možnost rozebrat danou situaci, probrat možnosti, najít v sobě a v dané situaci oporné body, které člověku pomůžou nezaměstnanost zvládnout, vypořádat se s její negativními dopady.

 

Celková nabídka přípravků na zvládání stresu a depresí.


Související články:
Klinická deprese
Ztráta zaměstnání
Workaholismus - sociálně akceptovaná závislost
Harmonie organismu – stav plynutí (FLOW)


28.03.2013
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS