prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Proteinová dieta

22.05.2014
Proteinová dieta
V současnosti kolem se objevuje celá řada nejrůznějších diet. Jednou z nich je i tzv. proteinová dieta, poprvé popsaná v USA v roce 1974 na Harvardově univerzitě. Představuje ucelený dietní komplex, pomocí kterého lze dosáhnout správné tělesné váhy podle předem stanoveného plánu.

Tato dieta vychází z toho, že v potravinách jsou přítomny tři složky jako zdroje energie - sacharidy, proteiny (bílkovin) a tuky. Ty nám poskytují živiny a energii. Je třeba zdůraznit, že proteiny jsou základním stavebním kamenem svalové hmoty a jsou vůbec základním stavebním prvkem živých organismů (jsou složeny z aminokyselin). Dále ovšem potřebujeme vodu, vitamíny a minerály obsažené, za ideálního předpokladu v potravinách (nebo v doplňcích stravy).

 

Základní metoda tohoto dietního plánu spočívá v tom, že tělu jsou dodávány vysoce kvalitní bílkoviny za současného snížení příjmu sacharidů a zvýšení podílu určitých druhů zeleniny v jídelníčku. Kromě sacharidů se nesmí objevovat v jídelníčku tuk v žádné formě. Jde o to, že obvykle sacharidy (cukry) jsou primárním zdrojem energie. Pokud je jejich podíl snížen, tělo značně využívat zásobní tuk jako zdroj energie. Pokud by nedošlo k zvýšenému příjmu bílkovin, hrozilo by tzv. spalování svalové hmoty a tím pádem nežádoucí úbytek svalstva.

 

Tato změna, kdy dojde ke změně zdroje energie a tím i metabolismu, se označuje jako ketóza. Vznikají při ní tzv. ketolátky (jejich hladinu je možné změřit v moči). Tyto látky tlumí pocit hladu a vyvolávají pocit dobré nálady a přílivu energie. Protože dochází k rychlejšímu úbytku zásob vody v těle, je třeba při této dietě dodržovat pitný režim s dostatkem sodíku a draslíku.

 

Jaký je tedy jídelníček u proteinové diety?

Prakticky jde o radikální omezení až úplné vyloučení příloh z jídelníčku, tj. brambory, rýže, těstoviny, kuskus, obilniny, pečivo, sladké nebo přezrálé ovoce a sladkosti. Maximální množství sacharidů, které bychom měli během dne přijmout, je 50 gramů.

 

Jídelníček obsahuje převážně potraviny s vysokým obsahem živočišných proteinů. V kterých potravinách jsou proteiny? Je to maso, sýry, mléko, jogurty, tvaroh, vejce, ryby (označovaná jako proteinová neboli bílkovinná jídla) a dále zeleninu (ta je velmi důležitá) a dostatek neslazených tekutin – alespoň 3 litry denně.

 

Je třeba také připomenout, že protein se nachází v syrovátce (syrovátkový protein) nebo také existuje konopný nebo sójový protein. Syrovátkový protein je kvalitní zdroj bílkovin a používají ho právě proto kulturisté a sportovci po tréninku na podporu stavby svalové hmoty. Konopný protein je bílkovina velmi vysoké nutriční hodnoty. Obsahuje kompletně všechny aminokyseliny, což je u bílkovin málo obvyklé. Kromě toho v něm obsahuje nenasycené mastné kyseliny omega 3, 6 a 9. Rovněž zmíněný sójový protein je vhodným doplňkem.

 

Jak má vypadat vzorový jídelníček u proteinové diety?

Ke snídani tvaroh s pažitkou a rajče, ke svačině bílý jogurt. Dále k obědu kuřecí steak se zeleninou, k svačině vejce a nakonec k večeři rybí filé se zeleninou.

 

Jaké jsou jednotlivé etapy diety?

V první části se konzumuje proteinové jídlo 5 x denně a dále, jak bylo již zmíněno, se jedí vybrané druhy zeleniny. K těmto druhům patří brokolice, květák, cuketa, pórek, čekanka, ředkvičky, okurka, špenát, fazolové lusky, zelí, čínské zelí, kapusta, celer (bílý i řapíkatý), fenykl, chřest, lilek (baklažán), patison, řeřicha, všechny druhy salátů, klíčky ze sóji a další. Povolené druhy zeleniny mohou být konzumovány syrové, vařené nebo dušené, doporučená denní dávka zeleniny je celkem 500 gramů. Tato fáze trvá dva až čtyři týdny (maximálně šest týdnů, pokud nekonzultujete s výživovým poradcem).

 

Při druhé fázi se jí 3 x denně proteinové jídlo. Nadále se jí doporučené druhy zeleniny. Na rozdíl od první fáze se zařazují do jídelníčku jídla bohatá na bílkoviny (libové maso kromě vepřového, vejce či ryby). Délka druhé fáze se pohybuje mezi třemi až osmi týdny. Ve druhé fázi se ze zeleniny jí rajče, paprika (jen 1ks) den, cibule, česnek, řepa, artyčok nebo dýně (maximálně 200g/den).

 

V dalších etapách diety je možné jíst již všechny druhy zeleniny. Při třetí fázi se běžně jedí jídla bohatá na bílkoviny, ovoce a zeleninu. Jí se doporučovaných 5 jídel denně. Podle potřeby se denně jednou či dvakrát zařazuje proteinové jídlo. Zde je dobré pravidelně sportovat podle své oblíbené sportovní aktivity. Ke konci diety dochází k opětovnému zavádění cukrů do stravy a k návratu ke klasickému jídelníčku racionálního stravování. Tímto se předchází nežádoucímu působení tzv. jo-jo efektu.

 

Obecně nadále se dodržují pravidla zdravé výživy (žádné hranolky, knedlíky, české klasické omáčky, jako je například svíčková), ostatní přílohy v polovičním množství, chipsy apod. u televize a nadále zeleninová příloha k jídlu a minimum alkoholu (jedna sklenice vína či malé pivo týdně).

 

Pokud máte během prvních dnů diety hlad, je možné jíst větší množství uvedené zeleniny či pít větší množství vody, aby se dobře odplavovaly odpadní látky a nedošlo k překyselení organizmu.

 

Důležité je upozornit, že existují speciální přírodní přípravky, které, protože řada lidí nemá možnosti si každý den speciálně připravovat jídlo, obsahuje jako proteinová jídla již připravená v instantní formě, jako je Express Diet. Představuje úplnou náhradu stravy pro redukci tělesné hmotnosti.

 

Tento dietní program je třeba doprovázet vhodným pohybovým režimem, ale doporučuje se jen lehké cvičení (chůze, plavání, jízda na kole). V případě fyzicky namáhavějšího cvičení (posilovna) je pak doporučeno sníst 30 až 50 g sacharidů 30 minut před cvičením. Toto množství představuje například snězení jednoho banánu.

 

Jaká jsou omezení?

Tuto dietu nesmí držet lidé s chronickým onemocněním jater či ledvin, dále pacienti diabetici na inzulinu, dále po nedávno prodělaném infarktu myokardu, s onemocnění dnou, poruchami srdečního rytmu a samozřejmě by jí neměli procházet ani těhotné a kojící ženy. Rovněž, díky tomu, že je doporučována zelenina, z nichž některá obsahuje vitamin K, by tuto dietu neměli dodržovat pacienti užívající Warfarin.

 

K nevýhodám diety patří relativní jednotvárnost stravy, nedostatek vlákniny, vitamínů a minerálních látek (ty lze doplnit užíváním přírodních doplňků stravy) a dále by ji neměli podstupovat lidé s problémy s ledvinami (nadměrný příjem bílkovin by u nich mohl vyvolat poškození ledvin). Dále tato dieta není vhodná pro osoby s poruchou příjmu potravy, trpící na dnu, diabetes nebo jiné metabolické onemocnění, onemocnění ledvin a jater, pro lidi s rakovinou, s onemocněním krve, kardiaky, pro seniory a osoby, které mají podváhu nebo alergii na některou složku produktu.

 

Celková nabídka proteinových produktů.


Související články:
Biopotraviny a redukční dieta
Syrovátka
Sója a sójové produkty jako mimořádně vhodné potraviny pro lidskou výživu


22.05.2014
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS