Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


„Proč jde pohyb ruku v ruce s vhodným jídelníčkem?“

19.01.2017
Běh
Měsíc leden je diametrálně jiný, než prosinec, kdy nejprve byla naše hlava zatížena shonem spojeným s předvánočními přípravami a poté pro změnu bylo v mnoha případech i naše tělo vystaveno nedostatku pohybu a naopak dostatku jídla a alkoholu. Následně pak ale došlo znovu na tu hlavu, která pak řešila, že zase hřešila. Ve druhé polovině ledna už jsou lidé navráceni ve svých „zajetých kolejích“ a někteří z nich zcela vyjedou a zvolí nový směr. V jejich životních stylech nastává posun v podobě větší četnosti tělesného cvičení, sportu, změny jídelníčku nebo shazování (nejen) vánočních kil. Pokud jde pohyb a jídelníček ruku v ruce, je to mocná volba. Určitě jste si již mohli v mých článcích všimnout, že jsem velký propagátor pohybové aktivity. Na pár příkladech bych Vám ale chtěla ukázat, proč cvičení bez dobře vyladěného jídelníčku nemusí mít příliš efekt, a naopak, proč i ten sebelepší jídelníček bez „hnutí brvou“ může být bez známek úspěchu.

„Cvičím každý den, stravuji se velmi dietně a kila ne a ne dolů.“

Co může být příčinou? Pokud si vezmeme, že každý člověk potřebuje určitou dávku energie, kterou si organismus přetvoří z přijaté stravy, (protože živiny jako bílkoviny, tuky a cukry jsou nositelem energie), tak přibližně 2/3 naší energetické potřeby tvoří jen nutnost pokrýt základní tělesné pochody jako je komplexní chod těla a mozku, dýchání, trávení, činnost orgánů, přeměna látek, růst, vývoj, regenerace a mnoho dalších tělesných funkcí. Pokud k tomu připočteme energii potřebnou na běžné denní činnosti (práce, koníčky, starost o domácnost…) a pak i energii, která pokryje naši potřebu na sport, máme tady další minimálně 1/3 energie, kterou bychom měli přijmout ze stravy.

 

Pokud chceme hubnout, energetický příjem je vhodné ponížit, avšak ani v těchto případech by neměla hodnota klesnout pod již zmíněné 2/3 energie na tělesné a psychické pochody, protože v případě nedostatku energie si tělo umí naprosto bravurně dělat tukové zásoby i z toho mála, co mu dopřejete, neboť jede na úsporný režim, a je stresováno nedostatkem energie, a to i při vyšší fyzické aktivitě. Množství celkové energie, která je doporučena pro příjem z potravy, se pohybuje u žen okolo 7000 – 9000kJ (1666 – 2143kcal) a u mužů okolo 9000 – 11000kJ (2142 – 2619kcal), tyto hodnoty jsou ale značně orientační a u každého člověka se liší v závislosti na věku, fyzické aktivitě, hormonální rovnováze, probíhajících onemocněních, míry stresové zátěže a dalších faktorech.

 

„Protože cvičím, nemusím řešit, co jím.“

Naopak! Právě proto, že cvičíte a sportujete, byste měli řešit, to, co jíte! Jestliže je Vám jedno, co jíte, tak může docházet k nadbytku přívodu tuku, soli a cukru z jídelníčku a naopak nedostatku některých látek. Tak například kvalitní zdroje bílkovin (libové maso, polotučné mléčné výrobky, vejce, ořechy) jsou potřebné pro růst a regeneraci svalu po fyzické aktivitě. Klobása to nespraví. Složené cukry (celozrnné obiloviny, luštěniny, pečivo…) zabrání ztrátě výkonnosti a únavě během pohybu. Sušenka opět nebude ta správná volba! A minerální látky a vitamíny (z ovoce, zeleniny, semínek, ořechů, rostlinných olejů, mléčných výrobků) zase napomůžou a urychlí velkou škálu výstavbových, obnovy schopných, obranných a mnohých dalších účinků v našem těle. Aktivní sportovci pak mají ještě vyšší nároky na výživu, jejich potřeba živin, vitamínů, minerálních látek, stopových prvků i ochranných látek se navyšuje, proto je potřeba přijímat tyto prvky v daleko širší míře a v různých formách.


„Se zdravou stravou si k dobré kondici vystačím i bez pohybu.“

Ani tudy cesta nevede. Pokud člověk hubne nebo udržuje tělesnou hmotnost jen pomocí jídelníčku, tak ve většině případů dochází bohužel i ke ztrátě aktivní hmoty. To znamená, že člověk nehubne jen tuky, ale z velké části i svalovou hmotu a tělesnou vodu. Kůže je povolená, svaly ochablé, proporce povislé, záda bolí, břicho je vyklenuté a postoj shrbený… To nebude ta správná cesta… ;-)

 

I v oblasti zdravého životního stylu nejvíce funguje jakási pomyslná zlatá střední cesta bez výrazných extrémů. Ráda přirovnávám pohyb a jídelníček jako dva nerozlučné přátele, kteří když se chytnou „za ruce“, vytvoří výraznou hybnou sílu v našich životech!

 

Celková nabídka Moringa MIX.


Související články:
„Co jsme si to zvykli jíst?“
„Jsou opravdu potřeba novoroční předsevzetí?“
Rada do nového roku? „Ke štíhlé postavě se člověk musí projíst a prochodit“
„Konzumace alkoholu z několika úhlů pohledu“
„Umíte číst z obalů potravin?“


19.01.2017
autor: Bc. Martina Korejčková, DiS.
zdroj: www.moringamix.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS