prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Příručka pacienta 21 - Zná váš lékař způsob, jak s vámi hovořit?

03.05.2011
Odborníci, kteří studovali způsoby komunikace lékařů s pacienty, zjistili, že existuje velmi mnoho přístupů. Mezi nimi našli i přístupy, které jsou velmi účinné při zjišťování důležitých informací a dávají pacientům pocit, že jim lékař naslouchá a tím vyvolávají jejich vyšší spokojenost.

Následující charakteristiky popisují příklady špatných způsobů komunikace:

  • Lékař vás přerušuje. Je jedno staré přísloví: "Bůh ti dal dvě uši a jedna ústa. Naslouchej dvakrát více, než hovoříš." Lékaři by měli dobře dbát této rady. Většina z nich však nedovoluje svým pacientům, aby jim svůj příběh vylíčili celý. Výzkumníci ze státní univerzity Wayne z Detroitu nahrávali průběhy návštěv pacientů v ordinacích, aby mohli analyzovat způsoby, jakými lékaři komunikují s pacienty. Shledali, že lékaři obvykle přerušují pacienty už během prvních vteřin rozhovoru. V průměru se to odehrálo do 18 vteřin. Lékaři svým pacientům dali možnost dokončit úvodní řeč v necelé čtvrtině případů. Výzkumníci došli k závěru, že pokud lékaři přerušují své pacienty, ukončují tím spontánní tok informací a v důsledku tak pacientům upírají příležitost, aby projevili svá znepokojení.
  • Lékaři pokládají hlavně otázky, na které se odpovídá ano nebo ne. Studie ukazuje, že právě řetěz takových otázek je nešťastný způsob, jak vést rozhovor. Důležité informace mohou být pomíjeny. A lékaři mohou sklouznout k předčasným závěrům o příčině chorobných příznaků. Na druhé straně lékaři, kteří komunikují efektivně, začínají se vstřícnými dotazy, jako "Co vás trápí?" nebo "Jak vám mohu pomoci?" a umožňují svým pacientům mluvit o potížích svými vlastními slovy. Jakmile se takový lékař ujistí o správnosti diagnózy, může pokládat cílené otázky, jako například: "Zjistil jste nějakou souvislost mezi konzumací jídel a příchodem bolesti?". A pak mohou následovat ještě konkrétnější otázky, jako "Pomohl vám třeba Antacid?"
  • Lékaři mají ve zvyku pokládat sugestivní otázky. "Stále ještě bijete svou ženu?" je archetyp nevhodné sugestivní otázky. Odborníci věří, že i pokládání méně zjevných sugestivních otázek v duchu "Ta bolest vás však v noci nebudí, že ne?" může vést k nepřesným odpovědím.
  • Lékař užívá svůj žargon. Problém s latinskými výrazy, kterými prokládá svou otázku je v tom, že pacient jim nemusí rozumět. Většina lidí uvítá, když otázka bude znít "Všiml jste si, že vaše srdce buší nebo zrychluje nebo občas vynechává?" a nikoliv "Všiml jste si nějaké palpilace?"
  • Lékař vypadá, že je ve spěchu nebo vyrušen. I když by měl lékař hlavu plnou starostí, měli byste mít pocit, že pokud jste spolu, věnuje vám lékař pozornost plně. Nejlepší je, pokud lékař nelistuje vaší složkou ani si nedělá zbytečné poznámky, zatímco mu něco sdělujete. Pokud je lékařova pozornost zaměřena jinam, nemusí pak slyšet všechno, co mu říkáte.

 

Když hodnotíte způsob, jakým s vámi lékař komunikuje, myslete na to, že bývá v časové tísni a tak pro něj není vždy možné, aby reagoval na každou obavu, kterou možná projevíte. Pokud u sebe pozorujete více potíží, než je možné řešit na jediné návštěvě, pokuste se domluvit i na dalším setkání, aby se lékař mohl zaměřit nejprve nejzávažnější problémy a pak - pokud to situace vyžaduje - navrhnout vám další termín.



Články tohoto seriálu popisují situaci ve zdravotnictví USA, ale většina názorů a postřehů autora odpovídá i situaci v ČR.


Související články:
Příručka pacienta 1 - Ví lékař s jistotou, kdy je potřeba nějak zasáhnout a kdy naopak ne?
Příručka pacienta 2 - Žádný zásah lékaře je někdy tím nejlepším řešením
Příručka pacienta 14 - Jak přispívá lékový marketing k nevhodnému předepisování léčby
Příručka pacienta 15 - Vážit rizika a přínosy lékové terapie
Příručka pacienta 16 - Odlišování dobrých a špatných lékařů
Příručka pacienta 17 - Dva způsoby, jak snížit riziko vedlejších účinků u léků
Příručka pacienta 18 - Je potřeba zvažovat rizika a přínosy léčebných intervencí
Příručka pacienta 19 - Je tohle ten pravý chirurg a pravá nemocnice?
Příručka pacienta 20 - Nechává vás lékař čekat příliš dlouho?
Příručka pacienta 22 - Nedovolte, aby vás lékař nakazil
Příručka pacienta 23 - Může se vám dostat dobré lékařské péče i kdybyste byli toxikomani
Příručka pacienta 24 - Je váš lékař také dobrým učitelem?
Příručka pacienta 25 - Je váš doktor staromódní?
Příručka pacienta 26 - Věnuje se váš lékař také prevenci?
Příručka pacienta 27 - Pojďme si promluvit o sexu


03.05.2011
autor: Timothy B. McCall, M.D.
zdroj: Volně přeloženo z www.drmccall.com.
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS