Prevence a výživa při artróze

Artróza kloubů je bez pochyb nejvíce časté kloubní onemocnění. Objevuje se nejčastěji po 50. roce věku, ale v dnešní době i v budoucnosti kvůli nevhodným návykům budou stále častější případ mladších pacientů s tímto onemocnění. Nejvíce postihuje klouby rukou, kyčle, kolena i obratle. Postih přichází pro nedostatečný metabolismus nebo nevhodnou či nerovnoměrnou zátěž kloubní chrupavky. Mění se její mechanické vlastnosti. V primární fázi se jedná o degenerativní změny na chrupavce a následně se přidají i zánětlivé pochody. Degenerace chrupavky jsou v oblasti největšího zasažení pozměněny regeneračními snahami organismu ve formě kostní degenerace s tvorbou kostních výrůstků.

Primární příznak je bolest, nejdříve jen po náročném pohybu, větším fyzickém výkonu. Ale později se objevuje i v klidu, hlavně v noci. Nejtypičtějším příznakem je ztuhlost kloubů po ránu a bolestivost na začátku dne, než se klouby zahřejí a rozhýbou. Jsou i období klidu a progrese onemocnění. Proto ne vždy vyšetření musí hned odhalit správnou příčinu bolestí. Správně by se nejen pomocí rentgenu měly dát zjistit:

  • zhrubělá kresba kloubu
  • deformace kloubu
  • poruchy osy končetin
  • svalová ochablost
  • bolestivost při dotyku u šlachových úponů ke kostem
  • bolestivost vazů
  • otok tkání okolo kloubů
  • výpotky
  • bolestivá hybnost až omezení pohybových možností

Artróza velice ovlivňuje kvalitu života, důležitá je prevence již od rané dospělosti, ne až v pokročilé dospělosti. Základ je zatěžovat klouby šetrně, pravidelně se hýbat, naučit se správné technice chůze a pohybu v práci a doma, umět nevhodný pohyb nebo sezení správně kompenzovat. Byl prokázán vliv nadváhy, vrcholového sportu nebo naopak velké neaktivity. Velké množství tukové tkáně v oblasti břicha naruší jeho přirozený postoj a v kombinaci s nevhodnou obuví a vyšší váhou dochází k vyosení těla a vyššímu tlaku na oblast kyčlí, kolen, ale i kotníků a obratlů v oblasti beder. Na prevenci artrózy se musí myslet u rekreačních a vrcholových sportovců, kde dochází k velkému a nerovnoměrnému zatížení určitých kloubů. Například u fotbalistů trpí nejvíce kolena a kyčle. U tenistů naopak loket, u kulturistů obratle a kolena. Proto všichni sportovci, atleti musí provádět pravidelně strečing nebo kompenzační cvičení, musí se umět správně rozehřát. Klouby a vazy musí i odpočívat, proto není na místě trénovat denně. Svaly, kosti i klouby rostou a regenerují se, když odpočíváme. Chceme-li po těle výkony, musíme mu i dopřát relaxaci, odpočinek, funkční terapii. Potvrdí každý fyzioterapeut. Vhodná rehabilitace je i plavání.

Je velmi důležité chránit klouby před sekundární záněty, správně je léčit, regenerovat. Protože i  zánětlivé procesy probíhající v kloubech přímo souvisí s opotřebením kloubních ploch. Možností prevence také může být konzultace žen s gynekologem při a po menopauze, kdy navrhne dobrou hormonální substituci hormonů. To samé platí, pokud v důsledku velké nadváhy trpí žena polycystitidou. Nebo když má po karcinomu provedenou resekci vaječníků. Estrogen jako hormon produkovaný vaječníky se přímo podílí na zabudovávání vápníku do kostí a stavebních kamenů do kloubů. Proto jsou ženy po menopauze více rizikovou skupinou pro vznik artrózy.

Výživa má na kvalitu, regeneraci a stav kloubů velmi velký vliv. Stavební kameny a regenerační složky se nevezmou samy od sebe, ale je důležité je dopravit do těla jídlem. Bílkoviny mají velký smysl, především kolagen – želatina. Želatina je pojivová bílkovina. Největší zastoupení má hydroxyprolin, hydroxylyzin a arginin. Společně s L-cystinem, který obsahuje ve své vazbě síru, jsou důležitou sloučeninou pro tvorbu i regeneraci kolagenu v chrupavce. Klinické studie potvrdily přínos kolagenu v regeneraci a ochraně proti odbourávání chrupavčité hmoty. Pokud budete želatinu a potraviny, co ji obsahují, pravidelně konzumovat, budete mít základ pro regeneraci struktur chrupavky.  Existují i preparáty a doplňky ze želatiny. O jejich účinnosti se mohou vést spory, protože když nesportujete a nehýbete se, jsou Vám k ničemu, a když jíte pestře a máte pravidelný pohyb, tak je nepotřebujete vůbec. Nejúčinnější je hydrolyzát získaný biochemickým postupem s využitím enzymů. Tato forma je nejlépe zpracována trávicím ústrojím a je i dobře vstřebávána resorbována. Kolagen vyskytující se v potravinách se nijak podstatně neliší od kolagenu, který je obsažen ve farmaceutických preparátech a draze prodáván jako podpůrný lék při onemocnění pohybového aparátu. Přitom běžné zdroje jsou masné výrobky, tlačenka, aspik, gumoví medvídci a jiné výrobky se želatinou.

Z tuků je skvělé konzumovat zdroje EPA a DHA, což je rybí olej. Význam v prevenci i léčbě může být kyselina gamma-linolenová (GLA) se přirozeně nachází v oleji pupalky dvouleté, v oleji brutnáku lékařského a oleji černého rybízu. Studie potvrzují i výhodu konzumace extra panenského olivového oleje, dýňového a lněného oleje. Pravidelně také zařazujte lněná semínka, ideálně čerstvě podrcená.

Z vitaminů se nejlépe v prevenci a léčbě může uplatnit kyselina askorbová, ale je potřeba více výzkumů pro potvrzení předchozích studií. Vitamin C je důležitý pro správnou regeneraci celého těla, působí jako antioxidant i protizánětlivý vitamin. Vše ale záleží na dalších faktorech. Hlavně na zdroji vitaminu C, jeho vstřebatelnosti a dalších faktorech. Důležité je proto jíst pravidelně ovoce a zeleninu, aby se do těla dostával vitamin C v pravidelných denních menších dávkách.

Pro prevenci je velmi důležité i vitaminy rozpustné v tucích, jako vitamin D a vitamin K. Nebo z dalších mikronutrientů síra a selen. Je ale zatím i mnoho potravin, které nebyly vědecky prozkoumány, či jejich výsledný efekt nebyl dostatečně uspokojivý, a přesto jsou všeobecně známé a pomáhají zmírnit i příznaky. Některé z nich prokázaly ve vědeckých studiích skutečně pozitivní efekt při léčbě artrózy. Prospěšnými potravinami jsou potraviny s obsahem síry, jako jsou pórek, křen, cibule, česnek, dále třešně, černý rybíz, citrony, petržel, maliny, brusinky.

Z bylinek jsou nejvíce prospěšná bříza bělokorá, nebo i dokonce konzumace březové šťávy, výhodné mohou být i tinktury a odvary z pupenů břízy. Osvědčují se i nálevy z pupenů borovice lesní a plodů jeřábu ptačího. Prospěšné jsou i rakytník řešetlákovitý, kořen smetánky lékařské, extrakt z kořenů šípku. Skvěle působí i protizánětlivé byliny, co obsahují baktericidní a protizánětlivé silice. Jako je například skořice. Velký prospěch má i rozpustná vlákniny z kořeně čekanky, obecné.

Existuje studie, která semknula všechny výzkumy o glukosaminu a chondroitinu od roku 1966 do 1999. Závěr byl takový, že existují nějaká zlepšení, ale byly nadhodnoceny, protože byly zaujaté – nechaly si to vypracovat firmy, co to výrobky prodávají a vyrábí. Sice ze studií je zřejmé, že doplňky mohou pomoci, nedokážou sice úplně nahradit farmakologickou terapii, ale lze s jejich pomocí snížit jednotlivé dávky léků od bolesti.

Existují ale důkazy o prospěšnosti MSM- methylsulfonylmethan. Přirozeně jen nalezneme v malinách, cizrně, vojtěšce, řepě, zelí, jablkách, pivě, čaji, rajčatech, rybách, chřestu, celozrnných obilovinách. Studie prokázaly významné snížení bolesti a obtíží při běžném pohybu. Podle Profesora Jason Theodosakis, MD, z University of Arizona College of Medicine (tvrdí, že jde o 1 ze 45 kamenů zdraví. Navíc měl MSM pozitivní vliv na snížení homocysteinu, což je faktor pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění).

Můj postoj: investujte do svého zdraví čas, najezte se kvalitního a běžně dostupného jídla, jezte hovězí maso, mléčné výrobky, celozrnné obiloviny, česnek, cibuli, ryby, kvalitní oleje, používejte při vaření i při pití bylinky, hýbejte se, cvičte, v případě potřeby navštivte fyzioterapeuty, investujte do odborníků a až v poslední řadě si kupujte doplňky. Doplňky jsou od slova doplnit, ne nahradit. Když jste se ani nepokusili změnit ve svém životě priority…

Jak jsem psala výše, význam má jíst i vývar z méně tučného masa, kde kolagen také je a již ve středověku se tím běžně léčily kloubní obtíže. Proč si tedy neudělat kvalitní poctivý domácí vývar, nakonec do nej přidat a chvíli povařit nebo zblanšírovat zeleninu, přidat česnek a bylinkové koření na polévku.

Bylinky s Moringou tvoří vynikající směs plnou antioxidantů a vitaminů, co polévce dodají správnou chuť a přidají i výživné nutrienty nejen pro klouby! Jen je dávejte až nakonec, ať zůstane vitamin C co nejvíce zachován.

Přeji mnoho zdraví a pohody do těchto dnů.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.