Přetěžování je nebezpečné – zredukujte všechno napolovic!

Blíží se Vánoce a ani se nenadějeme, bude tu nový rok. Nenechme se teď, ani v budoucnu strhnout shonem. Nedělejme věci za hranicí toho, co je naše tělo schopné snášet. Vždy říkám, že sice krátkodobě dokážeme fungovat i na energetický dluh, ale pokud se budeme přetěžovat dlouhodobě, nejspíše dříve či později onemocníme.

Proto pro nás mohou být inspirativní slova Osha v knize Harmonie těla a mysli: „Zpomalte, pohybujte se pomalu a všechno dělejte úplně jinak. Například když jdete, jděte jinak než dřív. Jděte pomalu, dýchejte pomalu, mluvte pomalu. Jezte pomalu; pokud vám to běžně trvá dvacet minut, tak jezte čtyřicet minut. Koupejte se pomalu; pokud vám to běžně trvá deset minut, koupejte se dvacet minut. A všechny činnosti omezte na polovic“ (2011: 84).

Výzva: změnit celý svůj životní styl

Jestli je jedna věc, která pomáhá, když už nevíme – třeba i zdravotně – kudy kam, tak je to naprostá změna svých návyků, přesun na úplně novou trajektorii života. Podle ruského léčitele S. N. Lazareva právě totální změna „charakteru“ – tj. smýšlení a konání, je tím, co může způsobit až zázrak.

Sám si vzpomínám, jak jsem před léty několik dní vykonával na první pohled triviální experiment, kdy jsem se snažil psát a uchopovat předměty svou nedominantní, tj. levou rukou. Už jenom tato změna vnesla do mého života mnohem více vědomé pozornosti a klidu.

Osho k tématu našeho dnešního článku říká (2011: 84): „Omezit se dá vše, co děláte po celých čtyřiadvacet hodin; rychlost se dá omezit na polovic. Znamená to změnit celý životní styl. Mluvte pomalu a čtěte pomalu, protože mysl se snaží dělat věci určitým způsobem.“

Začněte jednou malou věcí

Kdo příliš usilovně pracuje, také rychle čte, rychle mluví a rychle jí; je to jakási posedlost. Ať dělá cokoli, dělá to velmi rychle, i když to ani není zapotřebí. Když se jde ráno projít, jde rychle. Nemá přesný cíl, jen tak se prochází a je úplně jedno, zda ujde dvě nebo tři míle. Ale člověk posedlý rychlostí je vždycky rychlý, jedná téměř automaticky; je to automatické a mechanické chování,“ vysvětluje ještě Osho (2011: 84).

Jak jsem popisoval na příkladu s psaním jinou rukou, že velké změny ve vědomí může učinit jediná změna ve vykonávání určitého návyku.

A pokud budete dělat věci pomaleji, jak doporučuje Osho, může vás to velmi zklidnit a ulevit od stresu. A paradoxně toho možná zvládnete více. Protože se po čase naladíte na svůj přirozený rytmus – všechno bude probíhat vědoměji a hladčeji.

Doporučujeme knihy o osobním rozvoji.

 

Literatura:

 

Osho (2011): Harmonie těla a mysli. Pavel Dobrovský-Beta: Praha.

Zpět nahoru