Potřebujete energii? Najdete ji v přírodě!

Často se nám může přihodit (a dnešní doba a její životní tempo k tomu přispívá), že se cítíme unaveni a vyčerpáni. Hledáme způsob, jak bychom získali zpět ztracenou energii a nemuseli se spoléhat na přeslazené energetické nápoje. Výrazně nám mohou pomoci některé přírodní látky a potraviny. Je ale zapotřebí jim dát trochu čas, nezaberou většinou okamžitě, ale krátkodobě s možnými nežádoucími účinky jako zmíněné energetické nápoje.

Guarana

Nejblíže rychlému působení mají přírodní přípravky obsahující extrakt z guarany. Guarana je získávána z rostliny Paulinie opojná (Paulinia cupana), jejímž domovem je Jižní Amerika. Rostlina se ovšem musí nejprve složitě zpracovat a vlastní guarana jsou vlastně tyčinky získané zpracováním rozemletých upražených plodů. Základní složkou je kofein, který ovšem není zcela identický s kofeinem z kávy, ale na rozdíl od něho se pomaleji vstřebává. Jinak hraje stejnou roli jako ten z kávy – stimuluje nervový systém. Guarana ovšem obsahuje i další látky – guaranin, theobromin, theofyllin, které také podporují stimulaci nervového systému, což má za následek odstranění psychické a fyzické únavy, zlepšení mentálních funkcí, zvýšení výkonu organismu, chuti do cvičení a zlepšení sportovního výkonu.

DMAE

Další látkou stimulující koncentraci a soustředění je dimethylaminoethanol, známý pod zkratkou DMAE – jedná se o látku vyskytující se v malém množství i v lidském mozku. Pomáhá zlepšovat soustředění, bdělost a koncentraci. Jedná se o přírodní obdobu léků ze skupiny nootropik, jako je třeba piracetam, které působí stejně. V přírodě se vyskytuje hlavně v mase mořských ryb, například ančoviček nebo sardinek.

Brahmi

Z rostliny oblíbených v indické lidové medicíně lze zmínit bakopu drobnolistou (Bacopa monieri), známou pod názvem brahmi. Výtažek z ní (obsahující alkaloidy a saponiny) se používá jako nervové tonikum. Pomáhá zlepšovat paměť, zvyšovat koncentraci, ale také snižovat stres a nervové napětí.

Ginkgo

Paměť, koncentraci a soustředění pomáhá zlepšovat i výtažek z listů jinanu dvoulaločnatého (Ginkgo biloba). Princip jeho působení spočívá v tom, že pomáhá rozšiřovat cévy, které přivádějí krev do mozku, a zlepšuje jeho zásobení okysličenou krví.

Ženšen

Mohou pomoci i některé rostliny ze skupiny adaptogenů – adaptogeny jsou látky, které zvyšují, obecně řečeno, odolnost našeho organismu proti negativním vlivům – ať je to hrozba infekce, fyzická námaha či stres. Asi nejznámější z nich je ženšen – ženšen všehoj (Panax ginseng). Ten díky obsahu ginsenoidů pomáhá zvyšovat naši bdělost, soustředěnost a odolnost.

Ženšen ale není jediný. Dále do této skupiny patří klanopraška čínská (Schizandra sinensis), která pomáhá snižovat únavu, zlepšuje schopnost koncentrace a soustředění. Těchto rostlin je celá řada (výběr se často liší podle názoru autora), ale je možné se ještě zmínit o pupečníku asijském. Pupečník asijský (Centela asiatica), je také znám pod jménem Gotu kola. Stejně jako předchozí látky ze skupiny adaptogenů rovněž podporuje koncentraci a učení a harmonizuje práci mozkových hemisfér. Stejně tak i působí proti únavě a podporuje odolnost vůči stresu. Mezi jeho hlavní účinné látky patří triterpenické glykosidy a jejich kyseliny.

Maca

Nesmíme ale zapomenout třeba na macu. Maca peruánská je rostlina pocházející z centrálních jihoamerických And. Pozitivně působí v řadě oblastí našeho zdraví, ale z pohledu tohoto článku je důležité, že pomáhá i při  snížení fyzické a duševní únavy.

V závěru bych chtěl ještě zmínit, že energii nám mohou dodat i některé potraviny z našeho jídelníčku – klíčky, ovesné vločky, banány, semínka (například slunečnicová), čočka, brokolice, mandle, ořechy, čokoláda (v rozumném množství a kvalitě) a mnoho dalších. Takže možností je celá řada – jen si vybrat!

 

Zpět nahoru