prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Potíže v přechodu mohou zmírnit přírodní prostředky

29.09.2015
Menopauza
Přechod (menopauza, klimakterium) je období v životě ženy, kdy dochází k vyhasnutí funkce vaječníků. Na začátku ji ohraničuje poslední menstruace. V období před menopauzou se začíná snižovat hladina ženských hormonů progesteronu a estrogenu. Tím začíná přechod. Počítá se zhruba rok před menopauzou a trvá průměrně pět let. Během této doby dochází k častým výkyvům v hladině ženských hormonů, což má za následek nepříznivé účinky.

Menopauza a její příznaky

Zhruba se tak děje mezi 49. a 51. rokem ženy, ale existují i výjimky jak směrem nahoru, tak směrem dolů. Na začátku dochází k nepravidelnosti v průběhu menstruačního cyklu, který postupně zeslabuje, až zcela vymizí. Bohužel tyto změny doprovází řada nežádoucích účinků - nejčastějším se jedná o návaly horka, pak pocení, poruchy spánku, podrážděnost, stavy úzkosti, nesoustředěnost a bušení srdce. Tyto jevy sice vysloveně neohrožují zdraví, ale podstatně zhoršují kvalitu života.

 

Bohužel to ještě není vše - další problémy se mohou objevit až po delší době. Dochází k atrofii vaginální sliznice, což vede k bolestem při sexu a vzniku žlutavého, chronického výtoku. Špatný stav sliznice může představovat živnou půdu pro vznik infekcí či vzniku inkontinence.

 

Přírodní léky na klimakterium

Řadě pacientek nevyhovuje klasická chemická hormonální léčba a chtějí najít přírodní alternativu místo léků. Zde se nabízí možnost užívání přírodních přípravků obsahujících fytoestrogeny. Fytoestrogeny jsou látky přírodního původu, podobné svým účinkům klasickým ženským hormonům - estrogenům (nikoliv progesteronu)! Botanicky jsou řazeny mezi izoflavony.

 

Ve kterých léčivých rostlinách je můžeme najít?

Na prvním místě můžeme jmenovat anděliku čínskou (Angelica sinensis). Kromě toho, že pomáhá odstraňovat návaly horka a zmírňovat vysušení vaginální sliznice, působí i preventivně proti osteoporóze a kvasinkovým zánětům.

 

Dalšími rostlinnými zdroji fytoestrogenů je sója a červený jetel (Trifolium pratense). Pokud je mezi sebou porovnáme, červený jetel obsahuje více fytoestrogenů (čtyři) než oblíbená sója (jen dva druhy). Pomáhají odstraňovat obvyklé příznaky klimakteria jako jsou pocení, poruchy spánku a další. Rovněž jsou také řazeny mezi antioxidancia. Co se týká sóji, je možno zařadit do jídelníčku i jídla, která sóju obsahují, jako tofu, tempeh či miso.

 

Fytoestrogeny se nacházejí i ve chmelu otáčivém (Humulus lupulus), který navíc pomáhá zmírňovat bolestivou a nepravidelnou menstruaci. Navíc díky tomu, že se jedná o přírodní sedativum, pomáhá zmírňovat projevy klimakteria jako podrážděnost a sexuální napětí.

 

Z minerálních látek je dobré užívat hořčík, draslík a zinek a z vitamínů vitamíny skupiny B a vitamín C. Užitečnou léčivou rostlinou je také šalvěj lékařská (Salvia officinalis), která pomáhá při nadměrném pocení. Dobré je také preventivně užívat vitamín D a vápník kvůli možnosti vzniku osteoporózy.

 

Jistě užitečné je dodržovat zdravý životní styl - pravidelné cvičení či relaxace, omezit slaná, tučná a kořeněná jídla, čokoládu, horké nápoje, alkohol a nápoje s kofeinem. Naopak je dobré do jídelníčku zařadit ovoce a zeleninu.

 

Celková nabídka přípravků pro zmírnění příznaků menopauzy.


Související články:
Co je to osteoporóza?
Klimakterium a psychické problémy
Fytoestrogeny


29.09.2015
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Přírodní léčba


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS