Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Express Diet - 7 proteinových jídel

Pór (Allium porum)

02.04.2013

Pór, častěji trochu nesprávně označovaný jako pórek (nadále ho budu označovat tímto vžitým názvem) patří mezi zeleninu, která je v českých kuchyních velmi oblíbená. Patří do čeledi česnekovitých. Uvádí se, že byl oblíbený již mezi antickými Římany. Konzumoval se i ve starém Egyptě či Persii. Dělí se na zimní a letní odrůdy. Zimní jsou trvanlivější, letní jsou zase vhodné pro přímou spotřebu.

 

Pórek je zelenina se silným stonkem, který je tvořen listy pevně držícími u sebe a bíle zbarvenou, robustní cibulkou, která tvoří podzemní část rostliny. Velmi zajímavá je pro nás bohatým obsahem vitamínů, minerálů a dalších látek. Z minerálů obsahuje fosfor, zinek, mangan, železo, draslík či selen. Z vitamínů obsahuje třeba kyselinu listovou, niacin (a další vitamíny skupiny B) či vitamín C. Z dalších látek obsahuje éterické oleje s obsahem síry, jako je alicin a rovněž vlákninu. Právě éterické oleje mu dodávají charakteristickou ostrou, aromatickou chuť, i když ne tak silnou, jakou má cibule či česnek. Důležité je si uvědomit, že v zelené části má pórek dvojnásobek vitamínů než v části bílé. Co do druhů je spřízněn s česnekem setým a cibulí kuchyňskou. Všechny tři druhy jsou řazeny mezi cibulovou zeleninu.

 

Díky těmto obsaženým látkám je pórek velmi užitečný pro naše zdraví. Draslík podporuje močopudný účinek. Fosfor povzbuzuje lepší fungování mozku. Selen a vitamin C patří mezi antioxidanty. Selen a mangan podporují imunitní systém. Zinek pozitivně působí na vlasy a kůži. Alicin, aromatická látka patřící mezi etherické oleje, má preventivní, tišící i léčivé vlastnosti. Tuto látku můžeme najít i v cibuli a česneku. Vláknina podporuje činnost střev a střevní mikroflóry. Pórek obecně podporuje prokrvení organismu a pomáhá bránit vzniku a rozvoji křečových žil. Jeho konzumace rovněž pomáhá revmatikům a také při zácpě či nadýmání.

 

Pórek se rovněž může stát součástí dietního jídelníčku – má nízkou energetickou hodnotu a neobsahuje žádný cholesterol.

 

Na závěr je dobré upozornit, že existuje více druhů pórku. Můžeme se s nimi setkat hlavně v čínské kuchyni. Liší se křehkostí, vůní i stupněm štiplavosti.


Související články:
Cibule kuchyňská (Allium cepa)
Léčba zázračnou sílou česneku
Celer – léčivá potravina
Okrajové části potravin jako životodárný lék


02.04.2013
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Přírodní prostředky proti migréně
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
Nízký krevní tlak
Chceme zdraví a hezkou postavu, ale chováme se tak? 6 tipů, jak to změnit
Začněte s detoxikací: právě teď!

440,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS