prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Pomeranče

12.03.2013

Pomerančovníky pocházejí z teplých částí Asie a jižní Číny a dnes jsou pěstovány na všech kontinentech. Je známo přes 200 odrůd, z několika desítek běžně pěstovaných jsou novější odrůdy krvavé nebo bezsemenné pupeční.
Zářivě oranžová slupka s nádržkami vonné silice a pod ní bílé houbovité pletivo ochraňují sladce navinulou, osvěžující a šťavnatou dužninu žluté, žlutooranžové až tmavě červené barvy s osmi až třinácti dílky, které lze snadno od sebe odlupovat a jíst.

 

Obzvláště ceněno je bohatství vitamínu C v pomerančích.

 

Plod vážící zhruba 180 g obsahuje asi 70 mg vitamínu C. Ten se účastní řady chemických reakcí látkové přeměny, podporuje vitalitu, duševní svěžest i štíhlost, aktivuje žlázy s vnitřní sekrecí, mj. pohlavní.

 

Všeobecně pomáhají citrusy udržet tělo bez újmy, abychom nedostávali tzv. kurděje, nemoc někdejších námořníků při dlouhých plavbách bez dostatečných zásob ovoce. Jistě je podstatné i zajímavé, že jediný plod dokáže zastavit krvácení z dásní!

 

Ze žláz má hypofýza (žláza podvěsku mozkového) a dřeň nadledvin nejvyšší koncentraci vitamínu C, potřebují tedy nezbytně pro svoji kondici dobré zásobení tímto vitamínem.

 

Pomeranče nám pomohou udržet si svěžest a nepodlehnout snadno únavě a nesoustředění. Chronická únava bývá totiž způsobena právě dlouhodobým nedostatkem vitamínu C: Geny v buněčném jádru jsou pak nuceny zmenšit látkovou výměnu na 70% i méně. Pokles výkonu a nesoustředěnost je toho logickým důsledkem. Často jen jeden pomeranč stačí k tomu, aby nám pomohl se vzpružit.

 

Z obsahu vitamínů skupiny B je tu hlavně biotin (B7, pro kůži a vlasy), mimořádně mnoho mají pomeranče kyseliny pantotenové (pro buněčnou energii, barevnou stálost vlasů jako předcházení šedivění) a kyseliny listové (pro krvetvorbu, růst a pro žaludeční kyseliny).

 

Z minerálů obsahuje plod asi 50 mg vápníku (pro kosti a zuby), mnoho hořčíku (pro srdce a činnost svalů), také vzácný selen (pro imunitní systém), mnoho draslíku (pro odvodňování, vyvážení sodíku ve stravě, pro rozložení zásobních tuků na jednodušší látky, které pak poslouží coby významný zdroj energie).

 

Zvláštností je, že v bílé slupce mezi kůrou a dužninou se nachází malé množství rutinu (4%), který je potřebný pro elasticitu cévních stěn. Je proto vhodné pojídat nejen dužninu pomerančů, ale i trochu tohoto bílého mezokarpu.

 

Léčivé účinky pomerančů dle literatury:

  • posilují imunitní systém a tvorbu krve
  • zastavují krvácení z dásní a z nosu
  • podporují redukční diety
  • posilují vaziva a zlepšují vzhled vlasů
  • aktivují všechny žlázy, zlepšují potenci, libido
  • předcházejí duševnímu útlumu a nesoustředění, odstraňují ho
  • uvádějí látkovou výměnu v buňkách do chodu a dodávají energii

 

Poznámka:

Pomeranče kupujeme pevné a těžké, kůra by neměla mít měkká a tmavá místa.

 

Kůra chrání plod před vysycháním a ztrátou živin po dlouhou dobu. Po jejím oloupání je dobré dužninu rychle zkonzumovat, abychom předešli ztrátě vitamínu C působením světla.

 

Bioflavonoidy, jejichž obsah je také vysoký, chrání vitamín C před oxidací a zvyšují jeho využití v těle až dvacetinásobně. Proto je mnohem zdravější jíst pomeranče včetně dužniny, než jen vypít jejich šťávu.

 

Celková nabídka přípravků obsahující divoký pomeranč.


Související články:
Kapr na pomeranči
Strom jménem Citrus paradisi - grapefruit
Citroník rajský (Citrus paradisi)
Okrajové části potravin jako životodárný lék
Mandarinka (Citrus reticulata)
Pomelo
Léčivé účinky organicky pěstovaných citrusových kůr


12.03.2013
autor: PhDr. Pavla ŠÁCHOVÁ
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS