Pomazánky 6× jinak

pomazanky e1623957145133

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Na na jakékoli pečivo nebo třeba jako dip k zeleninovým špalíčkům na párty – naše šestice pomazánek se bude hodit při spoustě příležitostí.

1. Krémové z tofu

– můžete použít tofu natural, uzené nebo marinované ochucené
– vždy rozmixujte tofu s troškou rostlinné smetany, pak můžete dle chuti přidat česnek, křen, osmaženou nebo syrovou cibuli, pečenou zeleninu, nastrouhaný celer nebo mrkev
– a navíc: tyhle pomazánky jsou skvělé jako dipy k pečeným bramborům – brambory nakrájejte na měsíčky, promíchejte s olivovým olejem, osolte, upečte v troubě a nakonec servírujte s pomazánkou z tofu

Veganská budapešť

200 g bílého tofu • 1 cibule (cca 60 g) • 3 stroužky česneku • 3 lžíce olivového oleje • 1 lžíce sladké papriky • 30 ml sójové smetany • 1 lžíce lahůdkového droždí • 1 lžička himálajské nebo mořské soli

1. Nakrájenou cibuli a česnek osmahněte na oleji dozlatova. Přidejte lžíci papriky, rozmíchejte a vypněte plotýnku.
2. Rozmixujte tofu se sójovou smetanou, přidejte osmahnutou cibuli s česnekem a paprikou.
3. Osolte, ochuťte lahůdkovým droždím, rozmixujte do hladkého krému.

2. Vydatné s luštěninou

– na luštěninové pomazánky se hodí všechny luštěniny – červená čočka, různé druhy fazolí, cizrna, mungo
– tip: uvařte si jich celý pytlík a zbytek dejte do lednice nebo do mrazáku
– luštěniny kombinujte s dušenou nebo pečenou zeleninou, s vločkami, s houbami, s ořechovými nebo semínkovými másly, s trochou kvalitního panenského oleje

Mrkvová pomazánka s červenou čočkou 

1 menší cibule • 2 stroužky česneku • 1 mrkev (100 g) • 5 lžic olivového oleje • 100 g červené čočky • 2 lžičky lahůdkového droždí • 2 lžíce umeocta • 1 lžíce ovesných vloček • 50 g slunečnicových semínek na ozdobu, 1 lžička kurkumy

1. Nakrájenou cibuli a česnek osmahněte na oleji. Přidejte nastrouhanou mrkev a chvilku restujte. 
2. Čočku propláchněte, přidejte k zelenině a opět krátce osmahněte. Zalijte vodou, aby byla čočka ponořená, a duste 15 minut do rozvaření čočky. Ke konci varu přidejte ovesné vločky, vstřebají přebytečnou tekutinu. 
3. Pomazánku rozmixujte na hladký krém. Ochuťte lahůdkovým droždím, umeoctem a kurkumou.
4. Slunečnicová semínka krátce opražte, vmíchejte je do pomazánky nebo použijte jako ozdobu.

3. Aromatické s pečenou zeleninou

– tip: pečená zelenina je mnohem chutnější a aromatičtější, než vařená či dušená
– k pečení se hodí se spousta druhů – česnek, paprika, mrkev, celer, petržel, řepa, všechny druhy dýní 
– výborná je i pomazánka z pečeného lilku (tradiční baba ghanoush) – lilek vcelku upečte v troubě, dokud slupka nezčerná, vydlabejte dužinu, tu rozmixujte s kešu předem namočenými, citronovou šťávou, olivovým olejem a sezamovou pastou tahini, podle chuti dosolte

Dýňová pomazánka s vlašskými ořechy 

250 g dýně hokaido • 50 g vlašských ořechů • 1 lžička soli • ½ lžičky bílého pepře • 3 lžíce olivového oleje 

1. Očištěnou dýni zbavenou semínek nakrájejte na větší kusy, osolte, přidejte olej, pečte cca 40 minut při 180 °C.
2. Vlašské ořechy krátce opražte nasucho na pánvi.  
3. Vše rozmixujte dojemna. 

Tip: místo ořechů můžete použít ořechové máslo. 

4. Nadýchaný hummus

– jde sice také o luštěninovou pomazánku, ale podle nás si zaslouží speciální kategorii
– v tradiční verzi jsou hlavními surovinami uvařená cizrna, sezamová pasta tahini, citronová šťáva, olivový olej, česnek a sůl 
– přidané konopné semínko přidá zajímavou chuť a navíc je bohaté na omega 3
– tip: nezapomeňte při mixování použít i trochu nálevu z cizrny (kterému se říká aquafaba), díky němu bude hummus krásně nadýchaný; aquafaba po ušlehání získá stejnou konzistenci jako sníh z bílků a dá se používat i do různých krémů, do těst nebo třeba do majonézy
– hummus můžete dál různě ochucovat – mletou sušenou paprikou, římským kmínem, olivami, sušenými rajčaty
– a navíc: hummus je skvělý i jako dip k zeleninovým špalíčkům nebo pečené zelenině, také se používá do plněných tortil

Konopný hummus 

200 g sterilované cizrny + 6 lžic nálevu • 50 g konopného semínka • 2 lžíce tahini • 50 ml olivového oleje • 3 lžíce citronové šťávy • 1 stroužek česneku • 1 lžička římského kmínu • mořská sůl

1. Všechny suroviny rozmixujte do hladkého krému.
2. Nakonec pokapejte trochou olivového oleje.

5. Superpomazánky

– kombinujte suroviny, které jsou obzvlášť nabité prospěšnými látkami (ale nezapomeňte, že neexistuje žádná nejzdravější potravina a tajemství dobrého jídelníčku spočívá v rozmanitosti)
– zelenina – červená řepa, brokolice, kapusta, mrkev…
– ořechy a semínka – konopné a dýňové semínko, vlašské ořechy, sezam…
– ochucení a koření – kurkuma, sójové omáčky shoyu nebo tamari, miso pasty, umeocet
– nezapomeňte na kvalitní bílkoviny – rychle hotové luštěniny (červená čočka, cizrna z plechovky), tofu, tvaroh a tvarohové sýry

Pomazánka z červené řepy 

150 g červené řepy • 50 g konopného semínka • 50 g cizrny z plechovky • 1 lžíce  medu • 1 lžíce citronové šťávy  • 1 lžička soli 

1. Řepu zabalenou v alobalu pečte doměkka cca 1 hodinu. 
2. Všechny suroviny rozmixujte do hladkého krému. 

6. Svěží jaro-letní

– jako základ poslouží tvaroh nebo čerstvý sýr – v biokvalitě je dostupný např. čerstvý sýr Matylda, měkký tvaroh, množství kozích a mléčných sýrů 
– doplnit můžete trochou jogurtu nebo smetany pro správnou konzistenci
– přidejte čerstvé byliny (i ty divoké), nastrouhané ředkvičky, kedlubny
– vmíchejte trochu lahůdkového droždí nebo drcených ořechů či semínek
– můžete dochucovat citronovou šťávou, umeoctem, solí, olivovým olejem
– zdobte čerstvými nebo sušenými květy (např. od Sonnentoru) 

Tvarohová pomazánka s ředkvičkami a sušenými květy 

200 g kozího tvarohového sýra • trocha rostlinné smetany •  10 nastrouhaných ředkviček • 1 lžíce lahůdkového droždí 

1. Sýr rozmixujte se smetanou do hladkého krému. 
2. Omyté ředkvičky nastrouhejte na hrubém struhadle, vmíchejte spolu s lahůdkovým droždím do pomazánky. Ochuťte, případně dosolte. 

Čím pomazánky dochucovat

  • koření a bylinky sušené i čerstvé
  • lahůdkové droždí (zvýrazní chuť a chutná tak trochu jako parmezán)
  • sójové omáčky shoyu a tamari
  • slano-kyselý umeocet (pak opatrně se solí)
  • hořčice

Čím pomazánky vylepšit a ozdobit

  • lehce opražená semínka nebo oříšky – pražte na troše oleje nebo na suché pánvi pozvolna pár minut, až se semínka rozvoní
  • vmíchejte trochu ořechového nebo semínkového másla – nejvýraznější je sezamové (tahini) nebo dýňové, velmi jemné je naopak kešu nebo mandlové

zdroj: www.countrylife.cz

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.