Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Piniové oříšky

23.04.2019
pinie Piniové oříšky patří mezi méně známější oříšky, ale jedná se o velmi zajímavé zpestření jídelníčku zdravé výživy.

 

Nejedná se vlastně o oříšky v pravé slova smyslu, ale o jedlá semínka borovice pinie, latinsky Pinus pinea. Je teplomilný jehličnan s typickou široce rozvětvenou korunou (až osm metrů širokou). Dorůstá výšky až třiceti metrů. Původním domovem je borovice pinie v oblasti Středozemního moře. V současnosti na ni můžeme narazit v jižní Evropě, Izraeli, Sýrii, Libanonu nebo severní Africe. Její semínka (neboli piniové oříšky) mají v syrovém stavu delikátní, jemně nasládlou máslovou chuť.  Mají také typicky jemnou strukturu. Konzumují se syrová, ale dají se také upražit. Po upražení mají ještě výraznější chuť a jsou křupavé.


Ovšem piniové oříšky nejsou jen lahodné, ale obsahují i celou řadu důležitých přírodních látek.  Obsahují vitamíny vitamin A, D, C, E, K, mangan, fosfor, draslík, vápník, hořčík, železo, zinek, mononenasycené kyseliny, bílkoviny, vitamíny ze skupiny B (thiamin, niacin, riboflavin, pyridoxin a kyselinu listovou), lutein a další složky. Několik z uvedených látek jsou řazeny mezi antioxidanty. Jejich hlavní funkcí je ochrana organismu proti volným radikálům, které mají nejen negativní vliv na stav kůže, ale oslabují také imunitu a ničí klouby. Z obsažených látek můžeme například podrobněji zmínit lutein, hořčík nebo mangan.


Lutein je velice důležitým antioxidantem. V havajském institutu pro výzkum rakoviny dokázali, že lutein zabraňuje nejúčinněji peroxidaci tuků, která je značná jak v krevním séru, tak v očích. Lutein, jako mnohostranný likvidátor volných radikálů, hraje klíčovou roli v antioxidační ochraně.


Při výzkumu luteinu se zjistilo, že se zvláštním způsobem váže na oči. Po vstupu do organismu a po vstřebávání se lutein hromadí ve dvou oblastech očí: v takzvaném žlutém bodě (macula lutea) na sítnici (retina) a v oční čočce. Ve žlutém bodě oční sítnice mohou nastat cévní změny v důsledku působení volných radikálů, které mohou vést k degeneraci žlutého bodu. Práce zabývající se degenerací žlutého bodu ve starším věku jednoznačně potvrdily, že lutein hraje významnou roli v ochraně žlutého bodu.


Hořčík hraje důležitou roli v řádově stovkách nejrůznějších reakcí v metabolismu lidského těla. Je součástí mnoha enzymů podílejících se na metabolismu energie, syntézy proteinů a DNA. Proto lze v tomto článku zmínit jenom ty nejdůležitější. Jeho dostatečné množství je třeba, aby správně fungovaly svaly a nervový systém. Pomáhá zmírnit nervozitu a podrážděnost. Je důležitý pro uvolňování energie z glukózy, ale také pro dobrou stavbu kostí. Hraje důležitou roli v udržování optimálního stavu kardiovaskulárního (reguluje srdeční činnost a rozšiřuje srdeční cévy) a imunitního systému. U žen pomáhá zmírnit zdravotní potíže související s premenstruačním syndromem. Přispívá ke zdravému stavu zubů. V neposlední řadě se také podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi.


Mangan patří mezi stopové prvky obsažené v našem organizmu a jeho pravidelný přísun v potravě je důležitý z několika důvodů. Mangan je minerál, který je zároveň pro tělo nezbytný i potenciálně toxický. V organismu hraje významnou roli v řadě fyziologických pochodů, kterých se účastní buď jako součást enzymů (například v antioxidačních dějích) nebo jejich aktivátor (například enzymů podílejících se na metabolismu cukrů, aminokyselin a cholesterolu). Podporuje normální vývoj chrupavky a kostí (je přidáván do přípravků upravujících bolesti kloubů) a proces hojení.

Piniové oříšky mohou hrát i důležitou roli v procesu hubnutí. Někteří odborníci zmiňují, že obsahují látky, které snižují chuť k jídlu.



Celková nabídka zdravé výživy.

 

 

 

 

 


Související články:
Volné radikály a antioxidanty
Známé i méně známé tipy na hubnutí
Karotenoidy


23.04.2019
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS