Pětkrát denně ovoce a zeleninu 

ovoce a zelenina

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

To jsem si zase vybral téma…!

Jisté je, že o potřebě jíst ovoce a zeleninu každý ví, jenže realita konzumace je jiná. Výzkumy WHO (Světová zdravotnická organizace) ukazují, že v Evropě je konzumace zeleniny mnohem nižší než doporučená denní dávka. Situace není lepší ani v případě ovoce, denní dávka nedosahuje v mnoha zemích ani 15-20 dkg denně na osobu.

Jaké máme možnosti zajistit se dostatečným množstvím ovoce a zeleniny? Doba je taková, že jsme závislí na potravních řetězcích, to jsou místa, kam pro ně chodíme. Počet rodin, které mají na stole čerstvou, na slunci dozrálou, zdravou zeleninu i ovoce, pocházející z vlastního záhonku nebo ze zahrádky rodičů či prarodičů, ubývá.

Když se postavím u vchodu do hypermarketu, vidím, že lidé ovoce a zeleninu kupují, mají k dispozici krásně vypadající zeleninu a ovoce: krásné na pohled, polomrtvé uvnitř…

V průběhu několika desetiletí došlo na celém světě k celkové změně zemědělství. Pěstování zemědělských produktů se centralizuje, objevují se v rámci unie regiony, které zásobují zeleninou a ovocem velký počet potravinových supermarketů. Hlavním cílem je dosažení co největšího objemu, kvalita se však dostala na druhé místo. Většina úrodné půdy je vyčerpána a je nutno ji uměle hnojit, již téměř nevidíme hlubokou orbu, ale tzv. diskování. Existence potravních řetězců je závislá na prodloužení doby skladování s použitím konzervačních prostředků. V obchodě si koupíte krásné hroznové víno z Jižní Ameriky nebo jablka a hrušky ze Španělska, či dokonce z Nového Zélandu. Tyto plody jsou při naskladnění ošetřeny chemikáliemi, které umožňují bezproblémový mnohatýdenní transport a jedno- až dvoutýdenní skladování na pultech. Ovoce je utrženo zelené a počítá se s tím, že během transportu dozraje. Ale nutriční hodnota tohoto ovoce je obvykle mnohem nižší než u domácího ovoce, které bylo očesáno zralé. Babičky říkaly, že máme jíst ovoce ze zahrady, je sice menší, nemá tak krásný, naleštěný vzhled jako z hypermarketu, ale je zdravější.

V některých zemích, třeba v Holandsku, se pěstují některé druhy zeleniny (jako papriky, rajčata a okurky) tak zvaným hydrokulturním systémem bez půdy.

Přitom zelenina a ovoce mají tak pozitivní vliv na náš organismus. Ovoce a zelenina je skutečnou pokladnicí minerálních látek a vitaminů a jejich konzumace má pozitivní vliv na organismus. Kromě výživových vlastností obsahuje ovoce cenné látky: enzymy, barviva a polyfenoly. K těm bych dal vykřičník. Stejně tak zelenina obsahuje mnohé prospěšné látky včetně různých sloučenin síry, chlorofylu a dalších barviv a sloučenin, které mají antioxidační účinky.

Organizací spojených národů pro výživu a zemědělství (FAO) je doporučeno „nejméně pět porcí ovoce nebo zeleniny denně“.

Ano, dobře, ale co s tím, jak toho dosáhnout? Je stále málo těch, kteří konzumují každý den doporučenou denní minimální dávku.

Dělám hodně rozbory zdravotních situací jedinců, kteří trpí chronickou nemocí, a v otázce na stravování dostávám odpovědi typu: „Snažím se jíst zdravě, ale jsem hodně ve spěchu ráno, a dokonce i večer, přes den si vezmu něco rychle a lehce stravitelného – na čerstvé nebo jen málo upravené ovoce nebo zeleninu nemám čas.“ Většinou tedy ono zdravé jezení spočívá jen u té snahy.

Je na každé rodině, jak si sestaví priority v rodinném rozpočtu, jak si zajistí přísun a jakého dodavatele zvolí, zda hypermarket, nebo soukromého pěstitele, nebo zda se dokonce pustí do vlastního pěstování. Z pohledu dnešní doby a rostoucí inflace to asi bude ta správná cesta.

Zastavit spěch, stres, zásobit se vlastními zdroji.

MUDr. P. Šácha

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.