Pět kroků ke zdravým kloubům

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Naše klouby jsou tím, co nás udržuje v pohybu a umožňuje nám aktivní životní styl. S přibývajícím věkem jsou však kloubní chrupavky stále více zatěžovány a dochází k jejich opotřebování – klouby následně ztrácejí svou přirozenou pružnost a začnou se o slovo hlásit bolestí. Co dělat, abychom svůj pohybový aparát udrželi co nejdéle v kondici?

1. Hýbejte se

Pravidelný pohyb má prokázaný příznivý vliv na klouby. Nic se ale nesmí přehánět – nárazové zatížení, jako např. při squashi, tenisu či volejbalu, zvyšuje riziko opotřebení chrupavky. Přiměřená aktivní zátěž naopak pomáhá udržet normální metabolismus a funkci kloubních chrupavek. Mezi doporučované tělesné aktivity patří jízda na kole, plavání, cvičení ve vodě a chůze.

2. Kila dolů

Udržujte si přiměřenou tělesnou hmotnost. Každé kilo navíc zbytečně zatěžuje nejen vaše klouby, ale i celý organismus. Snížením hmotnosti už o 5 kg prospějete svému zdraví. Pokud máte nadváhu nebo trpíte obezitou, snižujte svou hmotnost pod dohledem lékaře.

3. Jezte pestrou stravu

Dopřejte si vyváženou stravu obsahující dostatek minerálů, vitaminů a kvalitních bílkovin – základní stavební kameny kostí, svalů, chrupavek i pojivové tkáně. Kloubům prospívají zejména nenasycené mastné kyseliny (Omega 3), vápník, magnesium a stopové prvky jako mangan, měď a vitamin C. Do svého jídelníčku zařaďte potraviny, které tyto látky obsahují, a nezapomínejte vypít dostatečné množství tekutin.

4. Dopřejte kloubům výživu

Jestliže už obtíže s klouby občas zaznamenáváte, dopřejte jim intenzivnější kloubní výživu, která obsahuje základní stavební složky kloubní chrupavky a pojivových tkání: glukosamin sulfát, chondroitin sulfát a kolagen typu II. A že se vaše klouby ještě neozývají? Otočte to ve svůj prospěch a začněte o ně pečovat včas se základní kloubní výživou, která o ně pomůže pečovat v předstihu.

5. Buďte k sobě pozorní

Snažte se předcházet i drobným zraněním svalů a kloubů. Pokud už k nějakému úrazu dojde, zvolte vhodnou léčbu na míru vašim obtížím. Na trhu jsou k dostání léčivé přípravky, které zajistí přesně cílenou léčbu bolesti pohybového aparátu, nebo gely k lokální aplikaci, které jsou vhodné při poranění měkkých tkání. Pokud vás trápí artróza kolene a s ní spojené pocity ztuhlosti a bolesti, vsaďte na léčivé přípravky, které vám od těchto příznaků uleví a zpomalí další postup artrózy. V každém případě by součástí léčby měla být i rehabilitace či fyzioterapie, stejně jako adekvátní dlouhodobá a kompletní kloubní výživa.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.