Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Para ořechy

01.05.2017
Para

Ač raději, pro svůj odpovídající poměr omega 3 a 6 NMK, upřednostňuji vlašské ořechy, dnes bych vám ráda představila poněkud větší oříšek, kterým budou právě para. Na rozdíl od těch vlašských, kdy každý olejnatý plod obaluje samostatná dřevěná slupka, para ořechy chrání velká tobolka, která ukrývá až 22 semen. Každé z nich je uloženo ve své skořápce. Jakmile uzrají, dopadají na zem, kde jsou pak sbírány domorodým obyvatelstvem. Tobolka je „uzavřena zátkou.“ Jakmile je odštípnuta, celá se rozpadá na jednotlivé dílky, jako byste loupali pomeranč. Kmeny juvie ztepilé, které jsou nositeli těchto lahodných nasládlých ořechů, prorůstají půdou deštných pralesů jižní Ameriky. Jejich výška dosahuje až 30 metrů a velkou zajímavostí je, že jakmile kvetou, nepříjemně voní.

Plodem je tedy olejnaté jádro, které brzy po vyloupnutí, právě díky vyššímu množství tuku, celkem rychle žlukne. Proto je mnohem výhodnější ponechat ořechy ve skořápce, louskat přímo před konzumací, případně pak vylouskané „konzervovat“ mrazem. Nejčastěji se jedí syrové. Máme-li problémy s trávením, lze je také namočit, případně upéci v troubě, kdy postačí zhruba 5 minut, aby ještě více zesládly.

 

Para ořechy, jakožto významný dárce selenu

Význam selenu pro náš organismus je opravdu mnohostranný. Ovlivňuje celou řadu životně důležitých pochodů, mezi které patří:

  • výrazná antioxidační aktivita
  • snižování toxicity organismu
  • posilnění imunitního systému těla
  • význam při transportu elektronů v buňce
  • redukce rizika krevních sraženin
  • povzbuzení stahů děložního svalstva během porodu
  • podíl na tvorbě hormonů štítné žlázy
  • zvýšení hladiny HDL cholesterolu a tedy i snížení LDL cholesterolu
  • odpovědnost za správnou strukturu spermatu, neplodní muži jej všeobecně vykazují méně
  • společně s vitamínem E zajišťuje silný protizánětlivý účinek, který se osvědčuje při léčbě autoimunitních poruch

 

Nízký výskyt selenu je spojován s vyšším výskytem rakoviny prostaty, plic, žaludku, konečníku, tlustého střeva či kůže. Jsme-li kuřáky a zatím se nedaří vymanit z tohoto ničivého zlozvyku, mysleme na selen, neboť pomáhá antagonizovat účinky celé řady toxických kovů, jako je kadmium, které je součástí cigaretového kouře. Zároveň nás zbavuje nebezpečné rtuti, která je, bohužel, velmi často patrná v mase dravých ryb. Zde bych ráda uvedla tolik oblíbeného tuňáka.

 

Para ořechy a štítná žláza

Selen je významnou součástí enzymu, jenž je zodpovědný za přeměnu méně aktivního hormonu štítné žlázy, T4, na jeho aktivní formu, T3. Pouhých 6 para ořechů denně uspokojí veškeré selenové nároky organismu. Mezi další výtečné zdroje řadíme krůtu, hovězí, škeble, ústřice, česnek, hrušky, zázvor, mořské řasy, také tuňáka, jež bych však právě díky vyššímu množství toxické rtuti do jídelníčku nezařazovala.

 

Jádra para ořechů

Tyto lahodné nasládlé krémové ořechy jsou ze 70 % tvořeny tukem, 15 % bílkovinou a 7 % sacharidem. Z minerálů zde nacházíme, kromě již zmíněného selenu, také vápník, fosfor, hořčík, železo či draslík. Z vitamínů je patrný vliv vitamínu života, E, ale také B1, který se vyznačuje pozitivním vlivem na nervovou soustavu. Více jej snad mají jen pšeničné klíčky či slunečnicová semínka.

 

U para ořechů je patrná tzv. granulární konvekce, neboli efekt para ořechu, kdy, třeseme-li s nádobou plnou různých ořechů, para budou mít vždy tendenci držet se nahoře. Můžete vyzkoušet, zcela jistě je však vyzkoušejte zařadit do běžného jídelníčku dne, kdy vhodně doplňují ovocné saláty, dezerty, zdravé formy pudinků, případně, pokrájené na velmi jemné kousky, mohou posloužit jakožto hlavní ingredience raw cukroví. Jste-li milovníky ranních snídaňových kaší, zkuste do nich přimísit několik nasekaných para ořechů. Obsahují sice tuk, nicméně, i ten je potřebný, neboť je v něm, mimo jiné, rozpustná celá řada vitamínů, přesněji A, D, E, K. Para ořechy, jakožto zdroj kvalitního tuku, může tedy zařadit rovněž i diabetický pacient či kdokoli, jedoucí v redukčním módu. Je totiž lepší zkonzumovat hrst zdravých ořechů, nežli sladkosti plněné krémy na principu transmastných kyselin.

 

Amarantové pukance s jahodami a para

Amarantové pukance nasypeme do misky, poprášíme skořicí, přidáme jahody nakrájené na kousky, borůvky, kokos, zalijeme mlékem a dozdobíme kousky para ořechů a mátou.

 

Ořechy naleznete v naší nabídce.


Související články:
Mandle
Vlašské ořechy
Ořechy
Ořechy a jejich klady i zápory


01.05.2017
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS