Ovoce a zelenina přinášejí zdraví

V ovoci a zelenině se nacházejí barevné pigmenty, rostlinná barviva, což jsou organické látky, které vykazují specifickou biologickou aktivitu; absorbují určité množství světla, mají ochrannou funkci, jsou prospěšné i pro člověka.

Rostlinná barviva

Rostlinná barviva lze nazývat fytochemikáliemi. Najdeme je například i v zeleném čaji, kurkumě, v bobech kakaa, v ořeších. Schopnost biologické aktivity barviv se různí, jak zjistili vědci ve výzkumech. Některá rostlinná barviva nesou pouze barvu, přičemž aktivitu nemají. Vědci identifikovali již přes deset tisíc takových látek a jsou si jisti, že jich existuje mnohem více. Každá rostlinná potrava jich obsahuje velké množství a z tohoto významného faktu pochopíme, že fytochemikálie mají nezastupitelnou roli také v udržování zdraví. Naproti tomu živočišné potraviny fytochemikálie neobsahují.

Je zřejmé, proč má být náš jídelníček vyvážený. Fytochemikálie nelze nahradit umělou stravou či potravními doplňky a podobně. Vědci uvádějí, že 400 gramů ovoce a zeleniny denně zabezpečí přijatelné množství biologicky aktivních látek. Nejlépe je, když jsou přijaty v syrovém stavu.

Lutein

Mangold obsahuje dostatek vitaminu C, vitamin A, B, E a minerální látky, například vápníku až 2 %, železo, fosfor, draslík, hořčík a dále barvivo lutein.

V nízké koncentraci je lutein žlutý, zatímco ve vyšší je oranžovo-červený. Barevná profilace luteinu vyjadřuje jeho schopnosti pohlcovat modré světlo. Stejně tak i špenát  obsahuje lutein ochraňující zrak. Favoritem na obsah luteinu jsou žluté květy lichořeřišnice, a pak kadeřávek (syrový), hrách, římský salát, brokolice, mrkev

Lycopen

Lycopen je červené rostlinné barvivo. Příkladně je obsažen v rajčatech. Konzumentům snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. Ta obsahují také glutathion s prokázaným antioxidačním působením. Lykopen také snižuje pravděpodobnost vzniku některých nádorových a degenerativních onemocnění a chrání pleť před stárnutím. K významným zdrojům lykopenu patří vodní melounposed bílýšípek růže, červený grapefruit.

Účinek lycopenu se nedostaví u kuřáků.

  • Hodně zatíženým jedincům, kteří žijí pod vlivem civilizačních faktorů, vědci doporučují 700 gramů ovoce a zeleniny denně.

Betakaroteny

Betakaroteny jsou obsaženy v ovoci a zelenině žluté a oranžové barvy: mrkev, rajčata, meruňky, papája, mango, broskve, také v zelenině tmavě zelené barvy: špenát, mangold, brokolice, kapusta, řeřicha… V lidském těle funguje betakaroten obecně jako antioxidant a jako prekurzor vitaminu A s vlastními protinádorovými účinky.

Resveratrol

Resveratrol se vyskytuje u poměrně širokého spektra různých druhů zeleniny a ovoce. Byl nalezen ve slupkách a jadérkách modré révy vinné (vitis vinifera), arašídech (arachis hypogaea), slupkách a jadérkách černého rybízu, v borůvkách, v moruších (odrůdy s tmavými plody), kakau, v kořenu křídlatky kopinaté (polygonum cuspidatum; extrakt z této rostliny se označuje jako cholikan) a ve slupkách grapefruitu (citrus paradisis). Nové poznatky získané na základě výzkumů posledních několika let ukazují, jak může resveratrol pomoci onemocnění srdce a diabetu.

EGCG

Extrakt ze zeleného čaje je bohatý na flavonoidy a je rovněž dobrým zdrojem antioxidantu epigallo-katechinu-3-galátu (EGCG), který je 200× účinnější v boji proti volným radikálům než vitamin E. Antioxidant EGCG přispívá ke zlepšení krevního průtoku a v kombinaci s fyzickou aktivitou podporuje zdravou funkci kardiovaskulárního systému včetně normalizace hladiny krevního tlaku a cholesterolu. Podporuje snižování tělesného tuku, a tím i řízenou regulaci hmotnosti těla bez vedlejších účinků a projevů nervozity. Funguje bez toho, že by zvyšoval srdeční tep. Je důležitý pro správné funkce nervového systému, podporuje mikrocirkulaci v mozku, což může ulehčit bolesti hlavy. Pomáhá chránit zdraví zubů.
Jeho blahodárné účinky se projevují i při infekcích dýchacích cest a podpory tělesné obranyschopnosti. Díky svým antioxidačním vlastnostem pomáhá zpomalovat stárnutí.

Kyselina linolová, linolenová a arachidonová

Tyto kyseliny mají v organizmu mnoho důležitých funkcí. Jsou součástí buněčných membrán, ovlivňují naši energii, ovlivňují stav vlasů, pokožky a nehtů, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, zabraňují kornatění cév, ochraňují také játra. Lze je najít v rostlinném tuku a rybím oleji. V tomto případě obsahují důležité deriváty ze skupiny omega 3. Dalšími zdroji jsou vlašské ořechy, slunečnicová, dýňová a lněná semena. Řepkový olej je dobře známým zdrojem skupiny omega 6 triglyceridů, které poskytují látku zvanou gama-linolenovou kyselinu. A je třeba zmínit také sóju, mandle, listovou zeleninu, konopný olej, obilné klíčky, avokádo.

Třísloviny

Třísloviny (taniny) jsou obsaženy v černém čaji (obsahuje zejména katechiny a proanthokyanidiny), ve víně (především červeném), v ovoci: granátovém jablku, jablku, brusinkách, jahodách, kaki, také jsou to luštěninyčokoládakakao, ořechy a řada dalších potravin. Taniny podporují hojení ran a léčí průjem.

Nejnověji se uvádí požadavek na až 850 gramů ovoce a zeleniny denně, což lze již považovat za léčebnou hranici. Nutno podotknout, že lidé, kteří nejsou zvyklí na ovoce a zeleninu a chtějí tuto změnu udělat, měli by postupovat příjmem menšího množství a pomalu dávku zvyšovat. A také by měli volit kombinace ovoce / zeleniny podle barev, například červenou, zelenou, žlutou…

Konzumací většího množství ovoce a zeleniny lze přispět ke zlepšení zdraví.

Zpět nahoru