Oříšky nejen pro Popelku

Ořechy jsou skořápkovité ovoce. Zvláštní na nich je to, že plody jsou vlastně semena – zárodky rostliny většinou chráněné odolnou slupkou. Proto mají ojedinělé vlastnosti a koncentrují v sobě látky, které zabezpečují růst mladé rostliny.

Proč jíst ořechy?

Ořechy jsou zásobárnou energie díky obsahu rostlinných olejů, zejména nenasycených mastných kyselin. Podstatný je i obsah vitaminů, především skupiny B, vitaminu E a dalších antioxidantů, minerálních látek jako draslík, vápník, fosfor, hořčík, mangan, zinek nebo měď. Obecně lze říci, že ořechy mají blahodárný vliv na funkce mozku, srdce a cév, snižují hladinu LDL-cholesterolu a krevního tlaku, ovlivňují i srážlivost krve. Působí proti podrážděnosti a depresím. Jsou ideální pro krásnou pleť, pevné vlasy, nehty, kosti a zuby a přisuzuje se jim ještě mnoho dalších účinků na naše zdraví.

Ořechy tuzemské

V našich končinách jsou nejtradičnější vlašské a lískové ořechy. Vlašské ořechy jsou plody ořešáku královského. Obsahují vůbec nejvíce omega-3 mastných kyselin. Lískové oříšky, plody lísky obecné, jsou lépe stravitelné než jiné ořechy, neobsahují téměř žádné cukry. Doporučují se osobám trpícím na ledvinové kameny a cukrovkářům. Dalším druhem vyskytujícím se u nás jsou jedlé kaštany, plody stromu z čeledi bukovitých. Projít adventní Prahou a nepochutnat si na pečených kaštanech je naprostý hřích. Pokud je budete připravovat doma, nezapomeňte je před pečením naříznout.

Ořechy cizokrajné

Tím největším ořechem je bezesporu ořech kokosový, plod tropické palmy. Uvnitř ořechu je tekutina nazývaná kokosová voda. Asi všichni známe mandle, jádra semen mandloně obecné. Existují 2 druhy mandlí, hořká a sladká. Pozor při konzumaci většího množství hořkých mandlí, neboť obsahují látku amygdalin. Produktem rozloženého amygdalinu je kyanovodík a ten může způsobit i smrt. Uvádí se, že pro dospělého člověka je nebezpečná dávka již 10 kusů hořkých mandlí. Velmi oblíbené jsou kešu, nažky vyrůstající na plodech stromu ledvinovníku západního. Kešu jsou sladší než většina ořechů. Z pozitivních účinků bývá na prvním místě uváděno posilování nervové soustavy. K mým ořechovým favoritům patří pistácie. Jejich pěstování je velmi zajímavé, rostou také na stromě jako kešu, ale v hroznovitých útvarech – latách. Jeden strom jich vyplodí až desítky kilogramů. Skvělé jsou piniové oříšky, jádra semen borovice Pinus pinea, která roste v oblasti Středozemního moře. Jejich chuť je kapičku zvláštní, můžete v ní najít i tóny pryskyřice. Para ořechy – u těch je potřeba dbát na rychlou konzumaci, protože velice rychle žluknou. A dále pekanové ořechy, podobné našim vlašským, a makadamové ořechy patřící k nejdražším.

Každý ořech není ořech

Velmi specifické jsou arašídy, které ani oříšky nejsou. Jde o luštěninu, plod podzemnice olejné, proto také obsahuje nezanedbatelné množství bílkovin. Působí často jako alergen.

Na co pozor – plísně a žluknutí

Protože ořechy obecně obsahují velké množství tuků, jsou logicky náchylné ke žluknutí. Žluklé ořechy poznáte nejlépe tak, že jsou cítit zatuchlinou, pokud je ochutnáte, budou hořké. Ořechy mohou také napadat škůdci a plísně. Nejnebezpečnější je plíseň Aspergillus flavus, která produkuje tzv. aflatoxin. Aflatoxin se hromadí v těle, poškozuje játra a působí rakovinotvorně.

Jak je nejlépe skladovat?

Ideální pro nevyloupané ořechy je skladování na tmavém, suchém místě při teplotě mezi 5 a 15 °C. Vyloupané ořechy je vhodné skladovat v uzavřené nádobě, ideálně v lednici, případně v mrazničce, kde vydrží až rok. Někdo ořechy zavařuje nebo konzervuje v medu, tak vydrží více než 2 roky.

Probuďte ořechy!

Pokud ořechy před konzumací namočíte, budou stravitelnější, chutnější a výživnější, protože se v nich nastartují látky potřebné ke klíčení. Zároveň je zbavíte případných nečistot. Je potřeba je pak co nejrychleji zkonzumovat, aby nedošlo k jejich kontaminaci plísní. Předem namočené ořechy se mohou zpracovat i do podoby ořechového „mléka“ a másla.

Můj pohled

Ořechy jsou neopomenutelnou součástí zdravého a pestrého stravování, výbornou pochutinou či surovinou pro pečení moučníků a cukroví. Skvěle ladí s medem, hruškami a jablky. Při bezlepkovém pečení dodají moučníku vláčnost a tuk. Hodí se i do slaných pokrmů, doladí chuť kvalitního sýra, ozvláštní zeleninový salát, těstoviny nebo drůbeží maso a zvěřinu. Nezapomínejte i na skvělé za studena lisované ořechové oleje. Vánoční a silvestrovský stůl se bez ořechů rozhodně neobejdou!

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.