Ořechy

Ořechy patří mezi výživově velmi hodnotné potraviny. Jsou skvělým zdrojem bílkovin, vitamínů, minerálů a velmi kvalitních tuků. Některé ořechy mají tak výrazné prospěšné vlastnosti, že je lze považovat spíše za doplněk stravy. Proto by v kuchyni rozhodně neměly chybět. Sepsali jsme ke každému z nich to nejdůležitější a přidali pár tipů, co s nimi.

Mandle

Mandle

Mandle jsou nejvíce pěstované ořechy na světě. Obsahují velké množství minerálů /hlavně fosforu, hořčíku a vápníku/, stopových prvků a jsou zdrojem kvalitních bílkovin. Mají také velmi vysoký obsah vitamínu E a patří k ořechům s nejvyšším obsahem antioxidantů. Jsou velmi dobře stravitelné a vhodné i pro děti, např. ve formě mléka.

Skutečnou pochoutkou je mandlový krém. Je vyrobený výhradně z loupaných mandlí a výborně chutná namazaný na křupavé bagetě nebo jím zkuste potřít čerstvě usmažené palačinky a uvidíte, jak si pochutnáte. Anebo vyzkoušejte zmíněné mandlové mléko. Poslouží dobře těm, kteří nemohou přijímat kravské mléko a mají problém např. i se sojovými výrobky, nebo může prostě být příjemným zpestřením hlavně při přípravě sladkých pokrmů. Zkuste ho použít do pudingů, těsta na palačinky nebo jej smíchejte s ovocem a připravte si lahodný ovocný shake. Mandlové mléko najdete také v tekuté nebo velmi praktické sušené podobě /obojí samozřejmě bio/.

Mandle jsou skvělé nejen k jídlu. Mandlový olej je velmi jemný a tedy vhodný i pro citlivou pleť. Hodí se i k ošetřování pokožky kojenců. Naneste jej do vlhkých rukou /olej se pak mnohem lépe vstřebává/ a vtírejte do pokožky.

Lískové ořechy

Lískové ořechy

Lískové ořechy obsahují mnoho kvalitních živin. Podobně jako jiné ořechy a semínka i ony jsou zdrojem kvalitních tuků. Patří k nejsladším oříškům vůbec. Nejlépe stravitelné budou tehdy, když si je předem namočíte, potom nastrouháte nebo namelete a takto použijete do pokrmů.

I z lískových oříšků se vyrábí nápoj, který se hodí např. k přípravě müsli, různých kaší a dalších sladkých pokrmů. Krém z lískových ořechů a pražených mandlí je lahodnou pomazánkou, která nejlépe chutná namazaná na plátku pečiva nebo na křupavém chlebíčku. Protože lískové oříšky výborně chutnají v kombinaci s čokoládou nebo karobem, používají se právě v této kombinaci v Carobelle, kterou si můžete koupit ve formě pomazánky podobné nutele (pozor dětem nebezpečně chutná!) nebo čokolády.

Olej lískových oříšků je ceněný hlavně pro svou výraznou a výjimečnou chuť. Výborně podtrhne chuť pokrmů, vyzkoušejte ho do salátu nebo při přípravě pečiva. Anebo jej použijte na pleť – dobře se vstřebává a nezanechává mastný film.

Arašídy

Arašídy

Arašídy jsou velmi oblíbené ořechy /byť jde z botanického hlediska vlastně o luštěninu/ a zároveň problematické kvůli možnému obsahu plísní. Abyste se vyhnuli riziku, že budete konzumovat ořechy napadené aflatoxiny, konzumujte jen velmi kvalitní a co nejčerstvější plody.

My vám nabízíme arašídy ve formě oblíbené arašídové pomazánky vyrobené z velmi kvalitních ořechů v biokvalitě. Najdete ji ve všech možných variantách – jemnou /máme ji také fair trade/ i s kousky, s rozinkami nebo v kombinaci s dalšími druhy ořechů. Vrstva oleje na povrchu není na závadu, naopak. Je přirozeným projevem toho, že jde o krém, při jehož přípravě nebyly použité emulgátory. Arašídové pomazánky se v kuchyni nejčastěji používají dvěma způsoby – namazané na chlebu /a doplněné nějakým druhem marmelády/ nebo při přípravě arašídových sušenek. Vyzkoušejte náš recept!

Kešu

Kešu

Kešu obsahují méně tuku než jiné ořechy. Nasekané kešu se dobře hodí do salátů a do zeleninových směsí a rizot, ale můžete si z něj vyrobit také skvěle chutnající pomazánku – kešu nasucho opražte, spolu s libovolným druhem za studena lisovaného oleje vložte do mixeru a umixujte. Tuto pastu můžete dál ochutit /např. karobem nebo javorovým sirupem/ a máte výbornou a výživově hodnotnou sladkou pomazánku, která bude chutnat nejen dětem.

Piniové oříšky

Jde vlastně o jedlá semínka borovice pinie. Jejich nejznámější použití je ve formě bazalkového pesta. V syrovém stavu mají piniové oříšky jemnou strukturu a nasládlou máslovou chuť. Můžete je ale také zkusit lehce opražit – zvýrazní se jejich chuť a budou jemně křupavé. Piniové oříšky snadno žluknou, sladujte je proto v lednici.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují hodně omega 3 mastných kyselin, které jsou prospěšné pro naše srdce a nervovou soustavu. Hodí se pro přípravu chleba, sušenek a jiných dezertů, opražené budou výborné do salátů. Nebo vyzkoušejte olej z vlašských ořechů – má výraznou chuť a nejlepší je také do salátů.

 

Para ořechy

Para ořechy jsou plody krásných velkých /až 50 metrů vysokých/ stromů, které rostou divoce v amazonském pralese. Obsahují téměř 70% tuku a svou texturou se podobají kokosu. Jsou příjemně sladké a mohou se jíst syrové nebo opražené na pánvičce.

Makadamové ořechy

Makadamové ořechy vypadají jako o trochu větší lístkové ořechy a mají největší obsah tuku ze všech ořechů /65-80%/. Jsou poměrně drahé, a proto si je nejspíš budete chtít dopřát při nějaké speciální příležitosti – zkuste je použít při přípravě křupavých sušenek.

Pekanové ořechy

Tyto ořechy s máslovou a jemnou hořko-sladkou chutí jsou výborné hlavně opražené. Dobře se hodí pro přípravu různých sušenek a koláčů /vyzkoušejte například v Americe populární pekanový koláč/, jsou dobré taky do salátů, rizot a nádivek.

 

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.