prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Omega-3 mastné kyseliny ze lněných semínek

29.03.2011
Existuje mnoho zdrojů omega-3. Mezi nejznámější z nich patří ryby ze studených vod a lněná semínka. Je ale zajímavé, že oba tyto zdroje se liší jak v množství omega-3, které obsahují, tak i ve způsobu, jak jsou tyto mastné kyseliny v těle zpracovávány.

Nečištěný organický lněný olej obsahuje asi o 55 % více omega-3 než kterýkoliv jiný zdroj. Na seznamu, sestavovaném Americkou asociací pro výživu (the American Dietetic Association) je lněný olej uváděn jako nejbohatší zdroj ALA (alpha linolenic acid tj. kyseliny alfa-linolenové), která bývá označována za „rodičovskou sloučeninu“ k tukům omega-3. ALA bývá následně v těle konvertována na EPA (eicosapentaenoic acid) a DHA (docosahexaenoic acid).



Co jsou lněná semínka?

Lněné semínko je v angličtině označováno jako flaxseed nebo linseed a pochází z modře kvetoucí rostliny. Jde o víceúčelovou rostlinu, používanou jak pro průmyslové, tak i kulinářské účely. Vláknina z jejích stonků se využívá pro výrobu textilu a provazů. Její semínka, bohatá na olej a vlákninu, bývají ceněna díky množství zdraví prospěšných účinků.



Lněná semínka lze koupit jako celá, drcená nebo v podobě oleje. Lněný olej mívá ořechovou vůni a nepoužívá se k tepelným úpravám, jelikož jeho výživové hodnoty se tím ztrácí, ale je vhodný např. pro dresingy, na saláty nebo na vařenou zeleninu. Měl by být uchováván v průsvitných lahvích v chladničce, aby se předešlo jeho oxidaci.



Existují dva druhy lněných semínek: hnědá a zlatá. Zlatým bývá dávána přednost pro jejich výraznější ořechovou vůni, zatímco hnědá se častěji využívají jako surovina pro výrobu barev. Podobně jako v případě jiných semen nebo luskovin, je vždy velmi vhodné semínka rozdrtit (rozmixovat) těsně před jejich spotřebováním, aby byla zachována jejich kvalita i chuť. Při konzumaci nedrcených (nerozmixovaných) lněných semen by nedošlo ke vstřebávání jejich výživných složek.



Co obsahují lněná semínka?

Kromě toho, že jsou bohatá na mastné kyseliny omega-3, jsou výborným zdrojem potravinové vlákniny, manganu, vitamínů M, B6 a minerálů, jako jsou hořčík, fosfor nebo měď. Další důležitou výživovou složkou ve lněných semínkách jsou lignanové fytonutrienty. Lněná semínka jsou prostě napěchována samou zdravou výživou.



Jaké bývají zdravotní účinky?

Kanadské kolegium pro len uvádí s odvoláním na množství studií a odkazů širokou škálu zdravotních přínosů lněných semínek u mnoha nemocí: arytmie, rakoviny prostaty, vysokého krevního tlaku, revmatoidní artritidy, astma, nemocí srdce nebo deprese.



Vyvážený poměr omega-3 a omega-6

Z obecného pohledu obsahuje běžná západní strava asi 10x více omega-6 než omega-3. Zdravotní autority, jako je např. the National and Medical Research Council doporučují zvýšit množství konzumovaných omega-3 až na množství, kdy bude dosaženo jejich vyváženého stavu. Omega-6 bývají obsaženy v mnoha rostlinných olejích, mezi které patří oleje vyráběné ze slunečnice, světlice barvířská (Carthamus tinctorius), sezamu, arašídů a dále jsou v polynenasycených margarínech nebo pomazánkách, v mléčných produktech nebo v tučném mase.



Lidské tělo využívá omega-3 k produkci molekul s protizánětlivými účinky, které působí při zánětech především u artritidy a také při astma, migrénách nebo osteoporóze. Naproti tomu omega-6 se v těle využívají k produkci molekul vyvolávajících záněty. Pro tělo jsou potřebné obě tyto složky a optimální je, pokud jsou ve vyrovnaném poměru.



Zvýšení konzumace omega-3 je prospěšné hlavně tehdy, pokud je potřeba zabránit úbytkům kostní tkáně. Jeho množství musí být dokonce vyšší než omega-6. Pokud jsou množství vyrovnaná, omezují se ničivé účinky omega-6. Vědci to zdůvodňují právě tvorbou prozánětlivých molekul v těle.



Jiný výzkum došel k závěru, že vyvážením konzumace olejů omega-3 a omega-6 se dosáhne příznivých zdravotních účinků na srdce.



Lignany

Jak již bylo výše zmíněno, lněná semínka obsahují lignany. Lignanové složky, které lze v menším množství nalézt i v jiných semenech a zrnech, bývají v těle přeměňovány na molekuly podobné hormonům. O takovýchto molekulách se zjistilo, že poskytují ochranu proti rakovině prsu. Také pomáhají při suchosti v očích, návalech horka, usnadňují ovulaci a vyrovnávají hladiny hormonů.



Lignany bývají uznávány také jako antioxidanty a jako účinný prostředek pro případy virových, plísňových nebo bakteriálních infekcí.



Doporučení pro konzumaci lněných semínek

Pokud užíváte léky (především na ředění krve, diabetické nebo hormonální problémy) a rozhodli jste se k nim doplnit i lněná semínka, je rozumné se o tom poradit s kvalifikovaným odborníkem. Pokud užíváte potravinové doplňky, doporučuje se konzumovat lněná semínka v jinou dobu, aby nebylo ovlivňováno jejich vstřebávání - 1 hodinu před a 2 hodiny po užití (doporučení vydávané zdravotním centrem při Malrylandské univerzitě).



Oleje omega-3 a omega-6 jsou zdroji esenciálních mastných kyselin, které je možné získávat pouze z přírodních zdrojů - nelze je vyrábět synteticky (zatím).



Celková nabídka přípravků obsahujících Omega-3 mastné kyseliny.


Související články:
Lignany v potravinách a ve výživě
Lněný olej snižuje krevní tlak
Omega-3 mastné kyseliny
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny – jejich nedostatek může způsobovat deprese i jiné poruchy činnosti mozku
Rakovina tlustého střeva a preventivní účinek antioxidantů a omega-3 mastných kyselin
Cukrovka - smrtící iluze o této chorobě
Diabetes - cukrovka druhého typu je vyléčitelná dlouhodobým podáváním omega3
Problematika metabolismu mastných kyselin - 1. část
Problematika metabolismu mastných kyselin - 2. část
Lněná semínka bohatá na omega-3 jsou zdrojem nejpotřebnějších živin pro zajištění optimálního psychického zdraví
Fosfor
EPA a DHA
Cannabis power - mocná síla přírodního konopí
Konopí seté
Syndrom suchého oka


29.03.2011
autor: Lynn Berry
zdroj: Volně přeloženo z www.naturalnews.com
další články v rubrice: Ostatní


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

25,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS