prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Obiloviny

20.10.2010

Obiloviny tvoří základ jídelníčku člověka již po dobu delší než je dvanáct tisíc let a jsou hlavní složkou potravy lidí dožívajících se vysokého věku. Obiloviny průměrně obsahují 60 - 70 % polysacharidů, 8 - 13 % bílkovin a 1 - 5 % tuků. Jsou bohatým zdrojem vitamínů skupiny B a vitamínu E, dále vápníku, železa, hořčíku, mědi, zinku a fosforu.

Problém je ovšem v tom, že naprostá většina z těchto látek je obsažena v klíčcích, a je při přípravě bílé mouky z větší části odstraněna. Obilná zrna, ať už se konzumovala přímo nebo se mlela na mouku, vždy se používala jako celek - vnější vrstvy totiž obsahují minerální a další látky, které jsou nejen zdraví prospěšné, ale zajišťují správné strávení. Když odstraníme vnější vrstvy zrna, získáme sice jemnou mouku bílou, ale na úkor našeho zdraví.



Právě proto je doporučována konzumace výrobků připravovaných z celých zrn, klíčků, otrub, ovesných vloček, müsli a dalších opracovaných potravin. Protože se mletím obilí ztrácí i velká část vláknin, které jsou velmi důležité pro správnou funkci střev. Vlákniny mají rovněž i preventivní funkci při vzniku zácpy, ale i rakoviny tlustého střeva, obezity, diabetu II. typu a hypercholesterolémie.



Odborníci uvádějí, že obiloviny by měly tvořit 40 - 60 % celého jídelníčku v co nejvíce přirozené podobě. Je dobré si uvědomit, že obiloviny jsou mírně kyselinotvorné, proto je třeba pro vyváženost talíře je jíst s dostatkem zeleniny, která je naopak zásadotvorná. To znamená ve formě naklíčených obilných zrn, obilných kaší, celozrnných anebo alespoň bezvaječných těstovin, müsli směsí, celozrnného a dalšího pečiva (nutriční význam zpravidla v uvedeném pořadí klesá). Při rozhodování mezi jednotlivými druhy müsli směsí a kaší doporučuje se vybírat co nejjednodušší suroviny, ze kterých si až těsně před jídlem sestavíte požadovanou směs a chuť.

 


Nedostatek vlákniny je možné doplnit užívání některých doplňků stravy, jako je například ovesný nápoj Oves Milk. Ovesná vláknina je obsažená i v přípravku Linie Syrovátka. Nicméně vlákninu je možné získat i z jiných zdrojů, jako je rostlina guar, viz například Rozpustná vláknina či jablečná vláknina v přípravku Jogurt + jablečná vláknina + lecitin a v dalších.


Související články a videa:
Vláknina
Vláknina - málo nebo hodně?
Vyvážená strava
Pohanka (fagopyrum esculentum moench)
Pšenice
VIDEO: Makrobiotika očima MUDr. Vladimíry Strnadelové


20.10.2010
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

129,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS