Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Obiloviny

20.10.2010
Obiloviny tvoří základ jídelníčku člověka již po dobu delší než je dvanáct tisíc let a jsou hlavní složkou potravy lidí dožívajících se vysokého věku. Obiloviny průměrně obsahují 60 - 70 % polysacharidů, 8 - 13 % bílkovin a 1 - 5 % tuků. Jsou bohatým zdrojem vitamínů skupiny B a vitamínu E, dále vápníku, železa, hořčíku, mědi, zinku a fosforu.

Problém je ovšem v tom, že naprostá většina z těchto látek je obsažena v klíčcích, a je při přípravě bílé mouky z větší části odstraněna. Obilná zrna, ať už se konzumovala přímo nebo se mlela na mouku, vždy se používala jako celek - vnější vrstvy totiž obsahují minerální a další látky, které jsou nejen zdraví prospěšné, ale zajišťují správné strávení. Když odstraníme vnější vrstvy zrna, získáme sice jemnou mouku bílou, ale na úkor našeho zdraví.



Právě proto je doporučována konzumace výrobků připravovaných z celých zrn, klíčků, otrub, ovesných vloček, müsli a dalších opracovaných potravin. Protože se mletím obilí ztrácí i velká část vláknin, které jsou velmi důležité pro správnou funkci střev. Vlákniny mají rovněž i preventivní funkci při vzniku zácpy, ale i rakoviny tlustého střeva, obezity, diabetu II. typu a hypercholesterolémie.



Odborníci uvádějí, že obiloviny by měly tvořit 40 - 60 % celého jídelníčku v co nejvíce přirozené podobě. Je dobré si uvědomit, že obiloviny jsou mírně kyselinotvorné, proto je třeba pro vyváženost talíře je jíst s dostatkem zeleniny, která je naopak zásadotvorná. To znamená ve formě naklíčených obilných zrn, obilných kaší, celozrnných anebo alespoň bezvaječných těstovin, müsli směsí, celozrnného a dalšího pečiva (nutriční význam zpravidla v uvedeném pořadí klesá). Při rozhodování mezi jednotlivými druhy müsli směsí a kaší doporučuje se vybírat co nejjednodušší suroviny, ze kterých si až těsně před jídlem sestavíte požadovanou směs a chuť.

 


Nedostatek vlákniny je možné doplnit užívání některých doplňků stravy, jako je například ovesný nápoj Ovesný nápoj. Nicméně vlákninu je možné získat i z jiných zdrojů, jako je rostlina guar, viz například Rozpustná vláknina či jablečná vláknina v přípravku Jogurt + jablečná vláknina + lecitin a v dalších.


Související články a videa:
Vláknina
Vláknina - málo nebo hodně?
Vyvážená strava
Pohanka (fagopyrum esculentum moench)
Pšenice
VIDEO: Makrobiotika očima MUDr. Vladimíry Strnadelové


20.10.2010
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS