Obezita a tloušťka

Stručný výtah z přednášky primáře MUDr. Štefana Košlíka. Společnost GfK Praha na základě svého šetření zjistila, že Češi jsou nejtlustším národem ve střední Evropě, jinými slovy, že jsou obéznější než Poláci, Maďaři i Slováci. Zatímco mírně obézních mužů žije v ČR o deset procent více než v ostatních středoevropských zemích, u žen je situace vyrovnanější.

Vyjádřeni indexem tělesné hmotnosti, který vystihuje poměr tělesné váhy k mocnině výšky, jsou nejštíhlejší obyvatelé Polska (24,73), následováni Slováky (24,96), Maďary (24,98) a Čechy (25,26). Mezi Čechy je proto také nejvíce těch, kteří chtějí zhubnout, a to plných 44 %.

Jaká je ve skutečnosti správná hmotnost našeho těla? Existuje řada výpočtů, z nichž mezi laiky nejpoužívanější je ten, který říká, že máte vážit tolik kg, kolik cm měříte nad 1 metr. Tedy člověk vysoký 185 cm by měl vážit 85 kg. Tyto výpočty jsou ovšem poněkud zavádějící, protože neberou v potaz řadu dalších skutečností. Spolehlivější je proto tzv. body mass index, BMI, index tělesné hmotnosti (BMI = tělesná hmotnost dělená druhou mocninou výšky v metrech). Např. člověk měřící 185 cm s tělesnou hmotností 85 kg má následující BMI: 85 : (1,85*1,85) = 24,836. Jako normální se uvádí BMI v hodnotě 20 – 25. Obezita je dána množstvím zásobního, nadměrného tuku. Hloubku podkožního tuku můžeme celkem snadno měřit.

Jaké jsou však příčiny obezity?

Podle odborníků existují dva druhy příčin:

  1. Druhotná, sekundární příčina je způsobena různými faktory, např. poruchami činnosti orgánů, CNS. Tyto poruchy jsou doprovázeny nadměrnou chutí k jídlu, častou ospalostí či nadměrným močením. V těchto případech je nutné příčinu odstranit léčením příslušných orgánů.
  2. Jednoduchá příčina – nesprávná výživa. Poměr přijatých a spálených kalorií je důležitý, ne vždy však rovnítko znamená správnou výživu. Záleží na poměru výživných látek ve zdroji potravy. Pokud jsou ve špatné kombinaci, nemusí se dokonale strávit a jdou na zásoby. Tady dochází potom ke vzniku obezity. Obecně se dá tvrdit, že všechny živiny v zelené (listové) zelenině jsou ve správném poměru. K obezitě takto dochází při nesprávném rozložení potravy během dne, zvláště v případech, kdy se většina sní večer.

U jednoduchých příčin musíme:

  • odstranit nedostatek pohybu
  • ovlivnit výživu – snížit příjem kalorií (tuky, cukry – alkohol), spálit svoje rezervy – správně kombinovat potraviny, rozložit příjem kalorií, soustředit se na kvalitu potravin – přijímat více surové stravy (rostlinná strava), dříve se zasytíme. Pokud se přejíme, potrava se nestráví.

Důsledky obezity:

  • estetický faktor, i když každému dle jeho gusta, někdo má rád i baculky
  • baculaté dítě není roztomilé, ale má zaděláno na obezitu
  • některým lidem způsobuje mindráky, poškození psychiky
  • pohybové ústrojí: opotřebování kloubů, artrózy, artritidy, chrupavky
  • oběhový systém: křečové žíly, arterioskleróza, zvýšený krevní tlak, opotřebené srdce, ischemická choroba, infarkt myokardu
  • zažívací ústrojí: žlučové kameny, záněty žlučníku, žaludku, diabetes, dna, nedostatečnost ledvin, vyrážky na kůži
  • dýchací ústrojí: zejména když je tuk nahromaděn v oblasti břicha, dochází k infekci dýchacích cest, poruchám mozku
  • obezita obecně významně zkracuje život a snižuje jeho kvalitu

Existuje několik způsobů, jak se nadváhy zbavit:

  • Skupina léků snižující chuť k jídlu – náhrada vůle, dochází k jo-jo efektu, protože léky mají negativní účinky, nemůžeme je užívat stále
  • Kombinace psychoterapie, diety, atd.
  • Chirurgická léčba – odstranění sádla, liposukce, vak před žaludkem

POZOR!
Tuk je největší zásobárnou jedů, pokud začneme půst, spaluje se tuk a uvolňuje se obrovské množství jedů, které ovlivňují tělesný chod. V žádném případě nečekejme efekty, pokud neučiníme příslušná dietní opatření.

 

Zpět nahoru