prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Nezapomínejme si hrát

06.09.2013
Nezapomínejme si hrát
V dnešní uspěchané době, vší té vážnosti světového dění, ale i každodenních povinností, pracovní agendy, nekonečných seznamů, co je ještě třeba dnes udělat, co je třeba nakoupit, co a jak zorganizovat, aby domácnost nebo pracoviště fungovalo, často zapomínáme na jednu z oblastí, která je pro člověka příznačná. Vedle učení a práce je to taky hra. Není pravdou, že hrát si mají jen děti a že pro dospělé je jejich hlavní činností práce. Všechny tři aktivity – hra, učení a práce – se prolínají napříč všemi věkovými obdobími člověka. Malé dítě se přes hru mnohému učí, na pískovišti se tím, že si hraje na koláčky z písku, naučí mnohým fyzikálním zákonům (proč se koláček rozpadne, když je písek suchý), mnohým sociálním zručnostem (proč je dobré se podělit o formičky nebo lopatku), a pro malé děti je takováto „výroba pískových koláčků“ opravdová „práce“. Vždyť nad nimi dokáží strávit celé hodiny s opravdovou zaujatostí a pílí, kterou by si mnozí manažeři přáli pro své zaměstnance.

 

Učení ve školním věku je pro žáka a studenta prací, učí se znalostem, dovednostem, ale taky se učí důležitým sociálním zručnostem, postojům, pracovním návykům, a ve volném čase se věnuje koníčkům, zálibám. Hra, učení a práce by se proto měli zdravě prolínat i v dospělém životě – ale mnozí dospělí na hru zapomínají. Učení vztahují na léta školních lavic, nanejvýš, když se v rámci zvyšování kvalifikace musí nadrtit na nějaký firemní kurz, avšak učíme se v každém věku. Ne vždy však musí jít jen o vědomosti… (!)

 

A proto bychom neměli zapomínat ani na hru. Výzkumníci a etologové zjistili, že i zvířata se v dospělém věku hrají. Všimněte si v některých přírodopisných seriálech, s jakou vervou a něžností se dokáží třeba lvi hrát se svými mláďaty, i další savci – opice, delfíny apod. – kteří se hrají mezi sebou. My lidé však hru považujeme za něco, co bere čas, energii a odvádí pozornost od všech povinností, které jsme ještě dnes nestihli. Výzkumy však potvrzují, že pro zdravou duševní rovnováhu je potřeba hry velmi důležitá, stejně tak jako např. pro rozvoj kreativity a celkového zdraví.

 

Právě kreativita v mnohém souvisí s uvolněním a hravostí. Kreativitu neuplatňují pouze umělci nebo pracovníci ve specifických profesích (vývojáři, kreativci), ale využíváme jí v běžném životě v různých situacích, které nejsou „nalinkované“, ale kde je potřeba, abychom upustili od rigidního, naučeného způsobu uvažování. Zábava, hra a uvolnění může pomoc zmírnit tenzi a tím ulehčovat neuronové spojení důležité pro vyšší mentální flexibilitu a kreativitu. Asi mnoho z nás zažilo tu situaci, kdy se úmorně snažilo vyřešit nějaký náročný úkol (pracovní, kognitivní apod.), ale čím víc jsme do něj byli ponořeni, tím hůř se nám dařilo dál přemýšlet a pracovat nad řešením (ať už šlo o pracovní úkol, nebo křížovku, puzzle apod.). Teprve až jsme si na krátký čas oddychli, „vypli“ a věnovali se jiné činnosti, odrazu se nám v mysli objevilo řešení, nebo jsme po návratu k úkolu byli schopni k řešení přijít rychleji.

 

Při hře se zvyšuje pravděpodobnost vyplavování serotoninu a víc se i smějeme nebo usmíváme. Ať už jde o hru v jakémkoli významu (sportovní, volnočasová, týkající se některého našeho koníčku, záliby, hobby), spojuje se s příjemnými pocity, úlevou, zmírněním stresu a tenze, a v tomto ohledu má smích, potažmo hra významně pozitivní efekt na fyzické zdraví.

 

Důležitou funkcí hry je, že nás udržuje v přítomnosti, a to je tím nejideálnějším, a vlastně jediným okamžikem, na který se pocit štěstí nejvíc vztahuje. Tady a teď. Minulost nás vtahuje do vzpomínek a nostalgie, budoucnost do snů a plánů, ale v příjemné aktivitě, které se věnujeme „tady a teď“ jsme schopni zažívat pocity plné štěstí, zaujatí, radosti, aktivity. Mnohdy jsme zažili ten pocit, že v příjemné aktivitě nám čas uběhnul tak rychle, že jsme jej ani nezaregistrovali.

 

A poslední, stejně důležitou funkcí hry je, že nás spojuje s druhými. Ve hře sdílíme smích, úsměv, příjemné pocity s ostatními, spolupatřičnost, lidskost, souznění, společnou touhu (např. po zdařilém výkonu, radosti ze hry, z výsledku, z činnosti).

 

Nezapomínejme se tedy hrát, ať už je to s našimi dětmi, vrstevníky, kýmkoli, s kým můžeme zažívat radost z činnosti samotné, a zapomeňme chvíli na to, že nám to bere čas a že nestihneme jít nakoupit, nebo dokončit prezentaci.


Související články:
Dítě a hra
I dospělí si hrají
Stresovaný, unavený člověk


06.09.2013
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS