Neplodnost a výživa

Pro všechny páry plánující početí je zdravá strava zásadním předpokladem zdraví rodičů i budoucího dítěte. Samozřejmě i pro neplodné páry je tou nejlepší dietou strava založená na příjmu přirozených, ideálně organických potravin s maximálním vyloučením polotovarů. Zejména živočišné potraviny je třeba vybírat jen mezi kvalitními lokálními a organickými, důležité je vědět, zda zvířata nebyla přikrmována či léčena chemikáliemi a hormony, z nichž mnohé obsahují syntetické, estrogenům podobné látky nepřirozeně zasahující do organismu vlastních hormonálních systémů.

Vedle přednostního příjmu přirozených potravin a čerstvě připravovaných jídel z takovýchto surovin doporučuji i několik zásad obzvláště důležitých při plánování početí:

  • Maximální omezení jednoduchých cukrů a upřednostňování obilovin s nízkým glykemickým indexem, protože opakovaně vysoké hladiny krevního cukru mohou narušovat působení estrogenů, folikulistimulačního hormonu i luteinizačního hormonu, a tak zabraňovat ovulaci. Vysoký krevní cukr velmi často doprovází polycystický  ovariální syndrom a popsaná dieta je proto prvním krokem v jeho řešení.
  • V jídelníčku mít dostatek zdravých mononenasycených mastných kyselin, které se nacházejí především v olivovém a avokádovém oleji.
  • Dbát na pravidelný příjem zelené listové zeleniny s cílem zajištění dostatku kyseliny listové.
  • Vyloučit transmastné kyseliny, které jsou obsaženy především v průmyslově upravovaných jídlech počínaje pečivem, přes všechny balené i mnohé zdánlivě zdravé potraviny (jako jsou některé cornflakes) až po fast food jídla. Na obalech potravin je najdete ukryté pod pojmy jako „ztužené anebo hydrogenované rostliné oleje“. Jsou velmi často i na potravinách hrdě hlásajících 0 % cholesterolu anebo živočišných tuků, ale o to více mají škodlivě zpracovaných rostliných tuků, jimiž se výrobci na obalech nechlubí.
  • Upřednostňovat rostlinné zdroje bílkovin před živočišnými, což prakticky znamená více fazolí, čočky a ořechů na úkor masa.
  • Mléko do jídelníčku zařadit můžeme, ale ideálně jen průmyslově neupravované, tj. nepasterované a neodtučňované.
  • Omezit sojové produkty (zejména ty z nefermentované soji), protože fytoestrogeny obsažené v soje mohou ovlivňovat hormonální rovnováhu
  • Udržovat zdravou hmostnost, tj. ideálně BMI v rozmezí od 20 do 24.

Vedle těchto obecně platných pravidel bych párům dlouhodobě řešícím neplodnost, u které nebyla zjištěna žádná příčina, doporučila i několikatýdenní vyzkoušení bezlepkové diety. Už více studií zjistilo statisticky významný vyšší výskyt neplodnosti u partnerů s alergií na lepek. Přesto je tato skutečnost stále málo známá a velká část postižených mnohá leta vůbec netuší, že jejich organismus je na lepek alergický.

Přečtěte si knihu Velmi osobní kniha o zdraví od Margit Slimákové, která je v naší nabídce.

Zpět nahoru