prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Není zelenina jako zelenina

27.04.2011
Při mých konzultacích s klienty ohledně jejich stravovacího režimu se jedna z otázek týká konzumace zeleniny. Na otázku “ kolikrát týdně konzumujete brukvovitou zeleninu?“ většina z nich odpoví “co to je?“ Po zjištění, která zelenina patří do skupiny brukvovitých (košťálových) opět nedostávám pozitivní odpověď, jelikož tato zelenina tvoří opravdové výjimky v jídelníčcích mých klientů. A jak jste na tom vy s konzumací košťálové zeleniny?

Pojďme se tedy společně podívat na zeleninu, která má pro naše zdraví obrovsky pozitivní význam a kromě toho se z ní dají připravovat velmi chutné pokrmy.



Co tedy patří do skupiny brukvovité zeleniny: brokolice, květák, kapusta kadeřavá a růžičková, hlávkové zelí. Všechny tyto druhy mají jednoho společného předka a za svůj odlišný vzhled i chuť vděčí pouze usilovnému šlechtění řeckých a římských rolníků. Všechny druhy společně obsahují velké množství glukosinolátů, velmi účinných protirakovinných látek, které obsahuje pouze a výhradně brukvovitá zelenina. Řada výzkumů ukázala, že pravidelná konzumace této zeleniny umožňuje podstatně snížit riziko bujení mnoha druhů rakoviny, především rakoviny plic, močového měchýře, žaludku, tlustého střeva a prsu.



Jak působí zelenina z čeledi brukvovitých v našem těle?
Brokolice, květák, kapusta či zelí díky obsahu glukosinolátů mají schopnost blokovat působení různých kancerogenních látek a tím znemožnit narušení nebo změnu genetického materiálu buňky (DNA), aby nemohlo dojít k bujení rakoviny. Mechanismus působení glukosinolátů je takový, že velmi účinně posilují imunitní systém a ten začne velmi urychleně kancerogenní látky odstraňovat a snižovat jejich kancerogenní potenciál. Jednodušeji řečeno, brukvovitá zelenina má velký detoxikační účinek. Řada druhů rakoviny je právě spojena s nedostatečnou detoxikací těla. Nedávné výzkumy ukázaly, že lidé u kterých byla zjištěna snížená obranyschopnost proti kancerogenním látkám a tím velká pravděpodobnost onemocnění rakovinou plic, pravidelná konzumace brukvovité zeleniny situaci zcela zvrátila a riziko onemocnění minimalizovala.



Jak často bychom měli tuto zeleninu konzumovat?
Chceme - li se opravdu chránit před rakovinou, je třeba tuto zeleninu konzumovat pravidelně nejlépe 2-3 x do týdně a to např. v polévce, obilném rizotu nebo jako zeleninová obloha k rybě nebo drůbeži či do celozrnných těstovinových pokrmů.



Ráda vám prozradím můj super rychlý recept na přípravu jednoho takového protirakovinného jídla. Chutná opravdu fantasticky!!!



Rýžové vlasové nudle s brokolicí a uzeným tofu v Tamari omáčce (4 porce):

  • špetka kurkumy
  • půl pórku
  • 1 malá brokolice
  • 1 velká mrkev
  • 1 balíček uzeného tofu
  • hrst žampionů
  • olivový olej extra panenský
  • 150 - 200 g rýžových nudlí
  • 1 lžíce nastrouhaného zázvoru
  • 2 stroužky nasekaného česneku
  • barevný pepř z mlýnku
  • Tamari sojová omáčka
  • nerafinovaná sůl
  • pár kapek z citronu

 

Na rozehřátém oleji orestovat na kolečka nakrájený pórek, přidat nakrájenou mrkev a na malé růžičky rozdrobenou brokolici. Současně se zeleninou přidat na malé kostečky nakrájené tofu. Vše chvíli restovat ve velké nejlépe WOK pánvi. Potom přidat česnek a zázvor a dobře vmíchat do zeleniny a pokračovat v krátkém restování. Jemně osolit. Pokapat citronovou šťávou. Přisypat kurkumu. Rýžové nudle spařit horkou vodou, slít a přelít studenou vodou. Tu opět slít. Hotové rýžové nudle přidat do WOK pánve k zelenině a tofu a na plátky nakrájené žampiony apomalu vmíchávat. Pokapat olivovým olejem. Dochutit barevným pepřem a Tamari sojovou omáčkou. Teplé servírovat!



Protirakovinné potraviny v tomto receptu: kurkuma, pórek, brokolice, mrkev, tofu, žampiony, zázvor, česnek, Tamari, citron. Neváhejte a často takovéto jednoduché recepty zařazujte. Jsou účinnou prevencí proti rakovině.


Související články:
Správná strava jako prevence rakoviny tlustého střeva
Rakovina prsu a preventivní účinek jedlých hub
Rakovina vaječníků - při prevenci může pomoci špenát i jiná zelenina
Léčivé účinky zeleniny a ovoce
Jak by měla vypadat strava v létě?
Ovocné a zeleninové šťávy
Koktejl pro zdraví: lněné semínko + zeleninové šťávy


27.04.2011
autor: Mgr. Ivana Stenzlová
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS