Nejdůležitější věc nutná pro (trvalé) zhubnutí

Na začátku roku jsem se setkal s člověkem, který roky nemohl zhubnout. Vyzkoušel kde co. Řekl mi jednoduchý princip, který začal dodržovat, a díky němuž výrazně, a zatím trvale, zhubl.

Žádný jo-jo efekt. Až geniálně jednoduché. Dokonce tak jednoduché, že jsem chvíli váhal, zda o tom napsat samostatný článek. V podstatě se to celé dá shrnout třemi slovy. Co je tedy nutné udělat?

 

O M E Z I T

M N O Ž S T V Í

J Í D L A

 

Přesněji řečeno: omezit denní kalorický příjem.

To úplně stačí.

Pokud se bavíme o zdraví, je jistě důležité i to, co jíme (viz naše skvělá výživová poradkyně Zuzka Švédová), a jak jíme (pomalé žvýkání + můj starší článek Psychický postoj, který napomáhá hubnutí).

Ale jde-li nám čistě o hubnutí, zapomeňme na veškeré výmluvy, spekulace a úvahy. Není až tak nutné řešit, co jíme, ale začíst jíst méně.

V knize Vyzrajte na tloustnutí vyvrací N. Hermann o hubnutí obrovské množství mýtů. Například, že mírná nadváha neškodí nebo že jsme tlustí kvůli vlastním genům, špatné látkové výměně nebo lékům.

Dává mi to smysl, obzvláště když si vzpomínám na své období vychrtlosti a velké hubenosti, kdy do mě kamarád hustil: Ty skoro nic nežereš! Tak se nediv, že nemůžeš přibrat.“ Trvalo mi paradoxně roky, než jsem pochopil, co má na mysli. Výzkumy Johanssona a kol. z roku 1998 (in: Hermann, 2017) totiž dokládají, že máme všichni velmi špatný odhad, kolik jídla za den sníme. Hubení si myslí, že jedí dostatečně a tlustí se budou obhajovat, že vlastně ani tolik nejedí…

Počítání kalorií bývá někdy zesměšňováno. Sám jsem s jídlem posledního půl roku experimentoval a často dostával radu: „Musíš hlavně naslouchat svému tělu.“ Zde se mi velmi líbí replika Nadji Hermann platná kdykoliv máte pod-váhu/nadváhu nebo jste se léta stravovali špatně: „Intuitivní jídlo je podobně smysluplné, jako když alkoholik INTUITIVNĚ PIJE.“ (2017: 133). Zdravá intuice se podle Hermann znovu vytvoří vědomým tréninkem v průběhu měsíců či let. Klíčem je kontrolované stravování. Omezení počtu kalorií.

Že je omezování špatně?  Na závěr článku protiargument N. Hermann (s. 134): „Už přes sedmdesát let se ví, že trvalé omezení kalorií zvyšuje délku dožití u různých živočišných druhů, jako jsou krysy, myši, křečci, psy nebo ryby. Omezení počtu kalorií zpomaluje proces stárnutí a zabraňuje vzniku chronických nemocí ve stáří.“

Varování: Autor ani redakce neručí za nesprávné praktikování v článku uvedeného principu. Vždy se napřed poraďte se svým lékařem nebo výživovým poradcem. Experimentovat se snižováním množství jídla by vůbec neměli lidé s poruchami příjmu potravy.

Zpět nahoru