prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Návrat cholesterolu

03.08.2004
Z nejrůznějších důvodů převládá v podvědomí veřejnosti, že cholesterol ucpává cévy a způsobuje aterosklerózu a infarkty. V důsledku tohoto názoru zacházejí někteří lidé do extrémů a vyhýbají se všem tučným potravinám.

 

Ale cholesterol je zapotřebí při tvorbě sexuálních a steroidních hormonů, k tvorbě žluči, k přeměně vitaminu D, k tvorbě buněčných membrán a k izolaci nervů. Je tak důležitý pro naše tělo, že každá buňka je schopna jej syntetizovat, zvláště buňky jater, nadledvinek, kůže, zažívacího traktu, varlat a aorty. Játra produkují asi 1 gram cholesterolu denně, zatímco ze stravy naše tělo dostane jen asi 0,3 g. Navíc jíme-li méně cholesterolu, játra zvýší jeho produkci až osminásobně.


Cholesterol není tedy příčinou zanesených cév a infarktu. Vinen je nesprávný způsob našeho stravování. Nekonzumujeme dostatek živin, které pomáhají při metabolismu cholesterolu v játrech, lecitin, který rozpouští tuky a obsahuje v sobě oba výše uvedené B - vitaminy, dále niacin (vitamin B5), vitamin B6, který pomáhá při přeměně kyseliny linoleové na kyselinu arachidinovou, zeleninu, obsahující vlákninu a plevy, které pomáhají vylučování cholesterolu žlučí, vitamin E, syrové obilné klíčky, vitamin C, který urychluje přeměnu cholesterolu na žlučové kyseliny, chrom, magnezium a mangan z pivovarských kvasnic, dále pak různé ořechy a semena.


Dalšími negativními faktory při zvýšené hladině cholesterolu v krvi a výskytu aterosklerózy jsou kouření, nedostatek pohybu, obezita, vysoký tlak a pití měkké vody. Nedávná studie poukázala i na to, že vysoká konzumace cukru a alkoholu nejenže zvyšuje výskyt aterosklerózy, ale též zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. Cholesterol má být transportován krví k buňkám a tkáním, které ho potřebují, a ne ukládán na stěnách cév. Naše krev obsahuje lipoprotein, který transportuje cholesterol.


Rozeznáváme dva druhy lipoproteinů: s nízkou hustotou a vysokou hustotou. Lipoprotejny s nízkou hustotou, které přinášejí asi 80 % cholesterolu, jsou v úzké souvislosti s ukládáním cholesterolu na cévních stěnách a s výskytem infarktů. Lipoproteiny s vysokou hustotou, které přenášejí asi 20 % cholesterolu, mají opačný efekt - cholesterol odbourávají. Navíc jsou považovány za ochranu proti mozkové mrtvici, a to i u lidí s normální hladinou cholesterolu.


Převážně jsou tvořeny lecitinem (cholin a inositol), který rozpouští cholesterol na drobné částečky, které potom mohou putovat i těmi nejmenšími cévami, aniž by je ucpávaly. Je tedy samozřejmé, že vyšší hladina lipoproteinů s vyšší hustotou, nebo lecitinu, snižuje riziko aterosklerózy a koronárních chorob.


Eskymáci v Grónsku mají velmi nízký výskyt srdečních onemocní, ačkoliv se stravují převážně rybami, tuleni a velrybami, jejichž maso obsahuje hojnost tuku a cholesterolu. Je to proto, že tuk mořských savců a ryb obsahuje omega-3 mastné kyseliny, které se vyrábějí i jako doplněk výživy, a které eliminují cholesterol. Stále více lékařů dnes doporučuje jíst hodně ryb, abychom tak snížili hladinu cholesterolu v krvi.


Vejce jsou nesmírně vyrovnaná potrava, ale v období strachu z cholesterolu byly považovány za škodlivé. 200 mg cholesterolu, které 1 vejce obsahuje, je vyrovnáno 1 700 mg lecitinu, který cholesterol rozpustí. Dále bychom měli dávat důraz na vláknitou zeleninu, sójové boby, obolí, pektin (v jablkách a citrusech), ryby a krůtí maso. Vliv na snižování cholesterolu a trigliceridu má rovněž cibule a česnek. Měli bychom se vyhnout kouření, kávě, zmrzlině, limonádám a sladkostem. Ženy by se měly vyhnout rovněž hormonálním antikoncepčním pilulkám. Dr. Donsbach říká: "Měli bychom brzy vidět máslo, sýr, vejce a další potraviny, které obsahují cholesterol, jak se vrací na místo, jež by jim v naší výživě právem mělo patřit."



Celková nabídka přípravků na udržení zdravé hladiny cholesterolu.


Související články:
Velká cholesterolová lež
Jak vyzrát na cholesterol
Cholesterol a výživová doporučení
Podfuk s cholesterolem


03.08.2004
autor: MUDr. Pavel ŠÁCHA
zdroj: Zpracováno dle Dr. Michaela Sharona
další články v rubrice: Nemoci


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

94,- Kč

119,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS