prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Nadváha a "tekutá" dieta - vlastní zkušenosti

14.01.2012
O nadváze bylo napsáno již mnoho knih, článků a nejrůznějších doporučení. Takže se zaměřím jen na pár poznámek, které považuji za pragmatické a přínosné z hlediska poněkud jiného pohledu na tuto problematiku.

 

Jojo-efekt
Někdy mi připadá,  že z těchto slov se stalo nové zaklínadlo a častá výmluva obézních ve smyslu: "Já už jsem se tolikrát snažila zhubnout - a skutečně jsem i několikrát úspěšně zhubla = ale pak jsem kila zase nabrala zpátky = to víte, paní, ten nešťastný JOJO-EFEKT .......".



Drahé boubelky, nesnažte se takto vymlouvat a obelhávat samy sebe! Jojo-efekt = to jste Vy samy a Vaše neutuchající radost z dobrého jídla. Jojo-efekt je jen Vaše střídání "normálního stravování" s obdobím diet =  jíte-nejíte-jíte-nejíte.



Teprve až pochopíte,

  1. že potraviny se staly - pro svoji svůdnost, lahodnost (a nadbytek na trhu) v podstatě nebezpečnou záležitostí
  2. že trvalý úspěch redukční diety bohužel znamená DOŽIVOTNĚ NEJÍST TAK, JAK JSEM BYLA DOSUD ZVYKLÁ, pak teprve máte vyhráno.

 

Jenže právě v tom je skrytý velký psychologický problém, který si vědomě nepřiznáte, ale EGO ve Vašem Podvědomí jej vnímá naopak velmi intenzivně. Je to velice "nepříjemný  příkaz" - a pro naše lidské slabosti nepřijatelný = UŽ NIKDY!!!
= Už nikdy se "pořádně" nenajíst! = V této podvědomé nepřijatelnosti je základní problém onoho slavného jojo-efektu. Stejně tak je pro většinu lidí nepřijatelným řešením poručit si (a následně se i poslechnout), že

  • už nikdy si nezapálím ...
  • už nikdy se nebudu rozčilovat nad zbytečnostmi
  • už nikdy nebudu utrácet svoji Životní Energii žádnými pomíjivými nicotnostmi...

 

Ale to už by bylo zase jiné povídání....

Mé vlastní zkušenosti s udržováním váhy.
Moje snaha udržet si štíhlou linii z dob mládí narážela z hlediska nejčastěji doporučovaných zásad hned na dvě omezení.

  • Jednak jsem velkou část svého života trpěl na žaludeční potíže (dříve neurotik - nyní senzibil), takže se svým citlivým žaludkem si žádné večerní hladovění dovolit nemohu. Cestou pokusů a omylů jsem se přesvědčil, že jít spát s prázdným žaludkem bez nějaké druhé večeře mnohdy znamenalo marně se snažit usnout s bolestmi žaludku, pak stejně nakonec vstát a „vybílit ledničku“.
  • Za druhé -  moje kolena a kyčle nemají od mládí příliš pevnou kloubní chrupavku a proto nezvládají jakýkoliv nadbytek pohybu a kloubními bolestmi z přetížení mi to umí dát náležitě najevo. Takže další nejčastěji obecně doporučovaný postup - hodně pohybu - u mne nepřipadá v úvahu, pokud nechci mít artrózu nosných kloubů.

 

Navíc jsem z rodiny, v níž původně štíhlí mladí lidé nabírají v průběhu života mnoho kilogramů navíc. Dříve jsem mohl jíst podle libosti a moje váha při výšce dnešních 175 cm nepřekročila 72 kg. Zhruba po 40. roku života  začaly fungovat rodové podobnosti a moje tělo začalo nabírat kilogramy. Zareagoval jsem sice včas, takže i když je mi dnes - v době psaní tohoto článku - o dalších šestnáct roků více, stále držím váhu kolem 75 kg. Bohužel za tu cenu, že s přibývajícím věkem musím jíst stále méně a méně. A to je asi jeden z problému, který si většina jiných lidí neuvědomuje, že s přibývajícím věkem nám k životu stačí z potravin přijímat stále méně a méně energie.



Tuto situaci osobně řeším (kromě jiných fíglů) především takzvanou „tekutou dietou“, což jednoduše znamená pít dostatek těch tekutin, které zahánějí hlad a kterými lze  některá jídla během dne nahradit. Nadarmo se v Česku neříká, že „hlad je převlečená žízeň“. Jakmile vhodnými tekutinami skutečně NAHRADÍTE nějaké jídlo, nemusíte se pak trápit tím, zda je tato tekutina nízkokalorická nebo nikoliv -  takhle mi k oddalování vzniku hladu pomáhá například slazená minerálka. Čtěte prosím přesně = v oddalování vzniku hladu = nikoliv v situaci, kdy už by se dostavil opravdu velký hlad.



Pokud mi obézní dámy na svoji omluvu říkají: „Já se pane doktore tak snažím – polévky nejím, piji neslazenou minerálku, ani kávu nesladím, a stejně to není nic platné“, … tak  na to jim s úsměvem odpovídám: a vidíte paní, já to dělám přesně opačně – jím hodně polévek a hodně slazených minerálek, a také nealkoholické pivo a plnotučné zakysané mléko  – JENŽE  VŠECHNY TY „ZAKÁZANÉ“ KALORICKÉ  TEKUTINY  KONZUMUJI  MÍSTO  JÍDLA!!“



„Tekutá dieta“ je nenásilná – žaludek netrpí naprázdno. Tekutiny si musí každý zvolit podle svých vlastních zkušeností. Je to opravdu velice individuální: mně stačí dvě postupně vypitá nealko piva místo obědu – a někdo jiný má po pivu ukrutný hlad. Prostě každý by si měl najít  (pokusem a omylem) své vlastní tekutiny, které mu budou vyhovovat v rámci „tekuté diety“. Ono je totiž náramně užitečné naučit se naslouchat hlasu svého těla – viz. články na toto téma Karmická medicína 6 - Interoreceptory, Eliminační diety a nesnášenlivost některých potravin.

 


Celková nabídka přípravků na hubnutí.


Související články:
Biopotraviny a redukční dieta
Tři pověry o hubnutí
Hubnutí a chuť na sladké
Jo-jo efekt
Bylinky a hubnutí
Jak se po zimě zbavit nadváhy?
Rozhovor: Nemusím tělo trápit cvičením, mohu si dopřávat sladkosti, a přesto hubnu
Zdravá tělesná hmotnost
Jablko nebo hruška
Příjem a výdej energie
Evropský den obezity
Stanovení množství tělesného tuku
Rozdělení typů obezity
Ananas a hubnutí
Pryč s přebytečnými kily


14.01.2012
autor: MUDr. Ladislav Šafránek
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

654,- Kč

279,- Kč

379,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS