prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Modré brambory

20.09.2013
Modré brambory
Jsou bohaté na sacharidy a mají nízký obsah bílkovin a tuku. Bílkoviny, sacharidy a tuky tvoří makroživiny, které tělo potřebuje pro každodenní funkci. Pět malých modrých brambor obsahuje 19 g sacharidů, 2 g bílkovin a 0 g tuku. Doporučený denní příjem sacharidů je 130 g pro průměrného dospělého člověka. Ženy by se měly zaměřit na nejméně 46 g bílkovin denně, zatímco muži by měli dostat 56 g. Modré brambory se dobře kombinují s jinými potravinami a jistě ovlivní obsah makroživin na talíři. Můžete například servírovat tenký řízek, ale spolu s přílohou modrých brambor obsah bílkovin vyrovnáte.

 

Vlákniny

Modré brambory obsahují přiměřené množství vláknin. Tato nestravitelná látka zvýší pocit plnosti, také reguluje hladinu cukru v krvi a pozitivně ovlivňuje hladinu cholesterolu. Porce pěti malých brambor obsahuje 2 g vlákniny. Dospělé ženy by měly sníst alespoň 20 g vlákniny denně, zatímco muži by měli spotřebovávat 30 g nebo více.

 

Cholesterol

Cholesterol je produkován přirozeně v játrech a slouží k produkci hormonů a stavbě buněk. Potraviny s vysokým obsahem cholesterolu zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, což zvyšuje riziko srdečních onemocnění. Modré brambory mají 0 g cholesterolu. Pokud jste přidali na brambory máslo, hladina cholesterolu a tuku se zvyšuje. Jedna polévková lžíce másla přispívá 31 miligramy cholesterolu a více než 11 g tuku.

 

Draslík

V modrých bramborách je vysoký obsah draslíku: Pět malých modrých brambor obsahuje 510 miligramů. Doporučená denní dávka draslíku je 4700 mg. Tento minerál je odpovědný za svalovou a trávicí funkci, stejně jako svalové kontrakce. Maso a ryby mají stejně vysoký obsah draslíku jako modré brambory, proto spolu s masem vytvoří jídlo s vysokým podílem draslíku.

 

Železo

Modré brambory mají malé množství železa, které je nutné pro dopravu kyslíku krevním systémem. Porce pěti malých brambor obsahuje 6 procent doporučeného denního příjmu železa. Maso a ryby poskytují vysoký obsah železa. Jejich kombinací s modrými bramborami si připravíte jídlo s vyšším obsahem železa.

 

Antioxidanty

Modře zbarvené ovoce a zelenina, jako jsou modré brambory, mají zvláštní látku, známou jako antokyany. Jsou to silné antioxidanty, schopné zhášet odpadlé buňky, zvané volné kyslíkové radikály. Tím se snižuje riziko kardiovaskulárních chorob, mrtvice a rakoviny. Zlepšují funkci zraku a pozitivně ovlivňují řadu dalších, zejména ochranných procesů v organizmu, stejně jako ostatní zelenina a ovoce s tímto zbarvením.

 

Příprava modrých brambor s jinou barevnou zeleninou zvýší antioxidační sílu jídla ještě více. Např. brokolice, květák a zelí obsahují látky známé jako indoly, které mají stejný vliv jako antokyany.

 

Příprava modrých brambor


Související články:
Indol-3-karbinol (I3C) jako prevence nádorových onemocnění
Brambora
Chvála brambor
Batáty, kouzelné sladké brambory


20.09.2013
autor: MUDr. Pavel ŠÁCHA
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS