Mirabelky vůbec nejsou podřadným ovocem

Kdo by je neznal, vyšší keře podél cest, obsypány žlutými, drobnějšími plody, o něco většími, nežli třešně. Strana, která je vystavena slunci pak nese jemně karmínový odstín s drobnými tečkami. Slupku lze velmi dobře odloupnout. Vedle mirabelek tu v Česku roste ještě takzvaný myrobalán (ano, zní to trošku jako aeroplán), jehož plody jsou však oproti mirabelce o něco menší, bývají nazelenalé, žluté, až červené. Lidé je často nazývají špendlíky, ty se však opět mírně liší. Jejich tvar připomíná menší, nažloutlou švestku, kdy pecku, na rozdíl od myrobalánu, lze velmi jednoduše oddělit od dužniny. Takže tu tedy máme tři různé keře, v některých případech i stromky, mirabelku, myrobalán a velmi chutný špendlík.

Už jenom, když mirabelky v květnu kvetou, keř bývá doslova obsypán bělavými kvítky, které lze natrhat, nasušit a použít v zimě do bylinných květinových čajů. Čerstvě utrženým kvítkem lze také zajímavě dekorovat, ať už na dorty, koláče, pudinky či ranní sní-daňové kaše. Stejně dobře nám pak poslouží také květenství trnky, třešně, jasmínu.

Jak jsem již zmínila v nadpisu článku, mirabelky, prosím, nevnímejme, jako podřadné ovoce. Mají co nabídnout, nejen svou jemnou, lahodnou chutí, ale také záplavou minerálních látek, vitamínů a vlákniny. Z vitamínů rozpustných ve vodě to bude určitě “céčko”, vitamíny skupiny B, z těch rozpustných v tuku vitamín života, vitamin E. Z minerálů zde najdeme draslík, podporující srdeční činnost, hořčík, symbol klidu a míru, něco vápníku, něco železa, taktéž i zinku. Zinek zmíním v souvislosti se zánětem prostaty, který pomáhá mírnit. Kromě mirabelek jej najdeme v dýňových semíncích, zelené melounové slupce, pangaminu, celém obilném zrnku, ústřicích, krevetách.

Mirabelky obsahují taktéž i vlákninu, jejíž doporučená denní dávka čítá zhruba 30 g. Tento údaj vám však, nejste-li z nutriční branže, pravděpodobně moc neřekne. Lidé si vždy na přednáškách zapisují jak mourovatí, aby pak doma nepotřebné údaje hodili s klidem za hlavu. Tak tedy, chcete-li zefektivnit vaše trávení a doplnit onu doporučenou denní dávku, snažte se zařazovat:

  • čerstvé ovoce, čerstvou zeleninu,
  • celozrnné výrobky, jako je celozrnná mouka, pohanka, quinoa, jáhly, amarant, ječné kroupy, slzovka, ovesné vločky, bezpluchý oves, ovesné otruby, celozrnná bio rýže,
  • luštěniny,
  • brambory a batáty ve slupce,
  • semínka, ořechy,
  • kakaové boby.

Vzorový den, který obsahuje pěkné, odpovídající množství vlákniny, pak může vypadat takto:

Snídaně (8 g)Desátá (3 g)Oběd (12 g)Svačina (4 g)Večeře (5 g)
Pohanková kaše s tvarohem a jahodamiJablkoCizrnová kaše se zeleninovým salátemŽitný chléb s rybičkovou pomazánkou, rajčeZapečená zelenina s mozzarellou

 

Mirabelky zbožňují taktéž i děti, je zvláštní, že téměř všechny vyhledávají plody, které obsahují únosnou pecku. Jakmile se ji totiž naučí vyplivnout, rázem se stávají milovníky třešní, višní, trnek, mirabelek či špendlíků. Pozor jen na zvýšenou konzumaci této pochoutky, mirabelky jsou mírně projímavé, v horkých měsících by tak u dětí mohlo dojít k dehydrataci.

Mirabelky si bez obav mohou dát taktéž i diabetikové, na 100 g ovoce připadne zhruba 14 g sacharidů. Čítá-li diabetická svačinka dvě výměnné jednotky, s klidem si můžete dopřát 50 g mirabelek + 1 kiwi + 60 g jahod + oříšky, aby nám salát hrál všemi barvami. Výborné budou například mandle.

Z mirabelek zvládnete taktéž i džem

U nás doma se těší oblibě pohankové palačinky, jak jinak, než s domácí marmeládou, které jsou víceméně téměř bez cukru. Vedou ty z jahod, meruněk, švestek, ale i mirabelek, špendlíků či myrobalánu. Trhám-li mirabelky, vždy upřednostním stromek uprostřed přírody, která plody přirozeně vyživí, zachová je čisté. Vše, co pro nás vypěstoval přirozený, nijak neobdělávaný prostor, bývá nutričně mnohonásobně bohatší, nežli super krásné marketové zboží. Příroda je moudrá, ví, jak hospodařit a činí to bezchybně.

Co tedy k přípravě džemu či marmelády?

  • 1000 g vypeckovaných mirabelek
  • 1 vanilkový lusk
  • cukr, kolik snesete
  • citrusový pektin

Mirabelky omyjeme, vypeckujeme, rozvaříme na hustou kaši. Jakmile směs zabublá, stáhneme oheň, přidáme dřeň z jednoho vanilkového lusku, pektin rozmíchaný v trošce cukru, následně, chceme-li marmeládu sladší, ještě jemně dosladíme. Trošku džemu či marmelády odebereme a vložíme na vychlazený talířek. Je-li směs hutná, nestéká-li, máme hotovo, plníme jí čisté sklenice, které buď zavaříme, případně otáčíme dnem vzhůru.

Užívejme, léto je v plném svém proudu, štědrosti a sladkém rozdávání…

Zpět nahoru