prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Máte doma puntičkáře?

13.11.2011
Kdy mluvíme o puntičkářství jako o osobnostním rysu a kdy už je to porucha?
Někteří z nás často potřebujeme mít věci seřazeny, naplánovány a vykonány přesně tak, jako potřebujeme, jak je chceme mít a jak to považujeme za nejlepší – a jakékoli vybočení od našeho „standardu“ se nám jeví neadekvátní a hodnotíme jej jako nenormální, špatné či nedostatečně provedené. Naše okolí je však mnohdy často rádo, že nemusí tyto různé úkony dělat, protože to rádi uděláme sami, a protože to nikdo neudělá tak dobře, jako my. Proč? ...protože jsme puntičkáři!

Avšak, není puntičkář jako puntičkář. Když se tento osobnostní rys stává hluboce zakořeněnou a neměnnou reakcí na většinu osobních a sociálních situací, tak člověk už nedokáže reagovat jinak, než ve smyslu svého puntičkářství – a to se stává jeho trvalým vzorcem chování, který je extrémní a výrazně se odchyluje od způsobů, jakými jedinci v jeho kultuře obvykle jednají, vnímají, myslí či cítí. Tehdy to už není jenom úsměvné zarovnávání komínků ve skříni, vypracovávání pracovních zpráv či jiných úkolů, čistění koupelky apod. – ale v značném smyslu zasahuje toto chování nejen na osobnost daného jedince, ale i na jeho vztahy k druhým. Pak už jeho chování jako celek neodpovídá společenským a kulturním očekáváním (nebo chcete-li „normě“), ale dochází u něj k různým projevům zkreslení kognitivních (poznávacích) funkcí – kdy jedinec neadekvátně, zkresleně vnímá a interpretuje věci, lidi a situace, neadekvátně si vytváří dojem k sobě samému, druhým lidem či situacím – v případě našeho anankasty tedy – „nic není uděláno v pořádku, všechno je to špatně, musím si to udělat sám, protože to nikdo neví, nebo nechce udělat doopravdy dobře“. Kromě kognitivních potíží dochází k přidružení potíží na úrovni emocionality, ovládání svých impulzu a motivace a chování v rámci sociálních a interpersonálních interakcí.



Anankastická porucha osobnosti
A jak se tedy anankasta projevuje? Jde především o nadměrné a excesivní pocity pochyb a opatrnosti spojené s výrazným zabýváním se detaily, pravidly, pořádkem, organizací, seznamy a plánováním, které je neproduktivní, protože tento nadměrný perfekcionismus a plánování často brání ke splnění daného úkolu – buďto z časových důvodů, že to perfekcionista kvůli rozebírání detailů a různých pochyb zkrátka nestihne, nebo kvůli nepatrným a nezávažným detailům se nepřikloní k alternativnímu řešení svého úkolu, kvůli kterému jej nedokončí. Např. na pracovní poradě neodevzdá prezentaci, protože se ještě nedořešilo, jaká barva se zvolí jako hlavní marketingový symbol. K anankastickému chování taky řadíme nadměrnou svědomitost, až skrupulantství, nevhodné zabývání se produktivností na úkor radosti z prováděného úkolu a mezilidských vztahů – tehdy člověk zapomíná na „proces“, ale zajímá ho jen a pouze dobře provedený „výsledek“. Často můžou být tito jedinci paličatí, rigidní a pro okolí bizarní pro svou konvenčnost a (sociální) pravidla. Co vyvstává jako výrazný problém právě v sociálních vztazích je, že to, co je objektem jejich skrupulantství a anankastického chování, vyžadují i od ostatních. Takže postupem času už to není jen úhledně uklizen vlastní šatník, ale celá rodina musí mít ve skříňkách komínky, všichni kolegové musí zařazovat spisy přesně podle jeho zorganizovaného systému – a když tomu tak není, může ho to zúzkostňovat nebo vyústit do jiných nepřiměřených emocí.



Avšak pozor, ne každý s těmito projevy musí hned být anankasta a trpět tedy tzv. anankastickou poruchou osobnosti. Zejména jedinci, kteří mají rádi pořádek, ale v ostatních rysech nesplňují diagnostická kriteria, tzn., že jejich puntičkářství sice je, ale není natolik vážné, že by způsobovalo potíže v osobním či vztahovém životě. Pak je potřeba zvážit, jestli se u jedince neobjevuje v pozadí jiná potíž, která stojí za jeho puntičkářstvím, jako je např. obsedantně-kompulzivní porucha, příp. určitý typ fobie (např. strach ze špíny apod.) Tehdy jsou projevy připomínající puntičkářství znakem nějakého jiného základního problému.



Co s tím?
Léčba specifických poruch osobnosti obecně je obvykle dosti komplikovaná. Jde o přetrvávající vzorec prožívání a chování a potíže, které jsou výrazně rozsáhlé a postihují celou osobnost, mají začátek obvykle v adolescenci příp. raném dětství – a právě z důvodu, že tito jedinci často selhávají ve svých vztazích, resp. vztahy se svým okolím a blízkými (rodina, kolegové, přátelé) jsou narušeny v důsledku jeho chybného a zkresleného vnímání, prožívání a chování, tak obvykle problémy s tím spojené nevidí v povaze své osobnosti. Naopak, jsou výrazně přesvědčeni o své „normálnosti“ a z toho důvodu vlastně pomoc nemají důvod vyhledat. Když ano, tak je to často v důsledku jiných přidružených potíží – např. úzkost, deprese nebo vztahové či rodinné potíže, které se v jeho vztahovém systému naakumulovaly. Často proto mají tendence zaměřovat se na tyto sekundární aktuální potíže, avšak nevidí, že za nimi stojí jejich vlastní specifická (v našem případě anankastická) porucha osobnosti. V rámci psychoterapie mají často tendence odmítat a nepřijímat všechno, co nabourává jejich koncept „normality“, a tedy dochází relativně často k tomu, že jedinec přestane na terapii chodit a léčbu ukončí. Je proto na místě velká dávka motivace a odhodlání jak ze strany samotného jedince, tak i jeho okolí a nejbližších.

 

 

Celkovou nabídku přípravků proti depresím naleznete v naší nabídce.


Související články:
Úzkostné stavy
Fobie
Obsedantně-kompulzivní porucha
Paranoidní porucha osobnosti
Osobnost to je naše vizitka


13.11.2011
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS