Mangold

Dlouho známý

Podle dochovaných zápisů byl mangold před 300 lety ve střední Evropě nejoblíbenější zeleninou. Později jej však zatlačil do pozadí špenát, tehdy nově objevená zelenina, mající domovinu kdesi v arabských krajinách. Zmínka o mangoldu je už v knize profesora Čeňka Zíbrta „Staročeské umění kuchařské”, kde se autor zmiňuje, že jezuita František Kropf uvedl ve svém spise z roku 1753 mezi oblíbenými zeleninami i mangold.

Zahrádkářsky výhodný

Mangold je botanicky příbuzný řepě a špenátu. Máte-li malou zahrádku, zasejte si právě mangold. Dá se sklízet opakovaně, protože listy po seříznutí znovu obrážejí. Například mangold listový dostal kvůli této vlastnosti označení perpetual spinach, věčný špenát. Je velmi produktivní, a proto se hodí pro maximální výnosy listů i na malou plochu.

Mangold vyséváme od poloviny dubna do června. Pro podzimní sklizeň můžeme i v červenci. Osvědčený spon je 50 na 30 cm, ale záleží na tom, jak velké chcete listy. Pro sklizeň větších listů může být spon i 50 na 50 cm.

Mangold má oproti špenátu dvě výhody:

1) Nevybíhá v létě do květu, takže ho lze pěstovat a sklízet prakticky celou sezónu.

2) Obsahuje méně kyseliny šťavelové, která snižuje využití vápníku v lidském těle.

 

Barevně dekorativní

Barevné varianty mangoldu působí i dekorativním dojmem. Velmi atraktivní jsou odrůdy s tmavě zelenými čepelemi listů, které kontrastují se zářivě červenými řapíky a žilkováním (například Rhubarb), nebo jemně chutnající odrůdy s řapíky žlutými (Yellow) nebo s pestrobarevnými, bělavými, žlutými, růžovými i fialovými (Bright Lights). Existují i varianty, kde  jsou celé listy zbarveny purpurově či fialově.

 

Bohatý vitaminy

Mangold je jako jiné listové zeleniny cenný vysokým obsahem

  • vitaminu C (390 mg/100 g),
  • vitaminu B1, B2, B3B5, B9,
  • provitaminu A. Obsahuje základní minerální prvky.
  • Vyvážený poměr draslíku a sodíku,
  • hodně vápníku, hořčík, fosfor a železo.

Vápník je důležitý prvek pro stavbu kostí a zubů, hořčík pro srdeční a svalovou činnost, železo pro tvorbu krve a buněčné dýchání. Ten nejen povzbudí, ale zároveň zvýší schopnost koncentrace, zažene mentální únavu a nervozitu. Vláknina mangoldu na sebe nejen váže škodlivé a tukové látky, ale zároveň i urychluje cestu potravy zažívacím traktem, takže snižuje možnost, že by zde začala kvasit nebo hnít. Pro všechny tyto vlastnosti stojí za to zkusit mangold pěstovat.

Nízkokalorický a dietně výhodný

Mangold je nízkokalorický, je vhodný pro redukční diety. Může mít také lehce projímavé účinky.

Stejně jako v pohance najdeme v mangoldu i rutin a kvercetin. Látky, které výrazně zpevňují cévy, zlepšují jejich pružnost a pevnost.

Lze jej tedy řadit do dietního programu při arterioskleróze, vápenatění tepen a žilní nedostatečnosti. S příbuznou červenou řepou má také mnoho společných účinných látek, proto se používá jako prevence nádorových onemocnění. Železo v něm obsažené je dobře vstřebatelné, podporuje krvetvorbu, zlepšuje stav při chudokrevnosti (anemii).

 

Můžeme ho zařadit do jídelníčku i při lehčích depresích výkyvech nálady nebo v klimakteriu, protože posiluje mozek i nervy, zlepšuje soustředění a paměť. To způsobuje hlavně kombinace hořčíku, vitaminu C a řady sacharidů.

 

Obsahuje ještě asi 2,5 % bílkovin, 87–92 % vody a dále cukry, které mu dávají lehce nasládlou chuť. S obsahem purinu je na tom podobně jako špenát. Lidé trpící na dnu s ním musejí při sestavování jídelníčku počítat. Léčebné dávky nejsou určeny, při léčbě nebo prevenci stačí častěji zařadit do jídelníčku. Tepelná úprava není na závadu.

 

Chuťově zajímavý

Mangold má oproti špenátu ořechovou příchuť a nikdy nechutná palčivě ani ostře. Nejčastěji se upravuje jako špenát.

 

Recepty

 

Zadělávaný mangold

(na způsob špenátu)

  • Opláchnutému mangoldu (náruč) odřízneme stonky a nakrájíme je na kostky. Listy překrájíme či natrháme asi na třetiny.
  • Ve vysokém hrnci zpěníme na omastku jednu cibuli a přidáme kostičky stonků, restujeme. Přilijeme asi panák vody a krátce podusíme.
  • Přidáme listy a mícháme, dokud nezmění barvu na tmavší.
  • Přidáme pepř, sůl, česnek nebo půl kostky zeleninového bujónu (případně jiný).
  • Někdy rozmixujeme dohladka, jindy jen mírně (pro změnu konzistence) a můžeme či nemusíme zaprášit moukou. Pokud přidáme vejce, máme spolu s pečivem chutnou lehkou večeři.

Mangoldové brambory:

  • Do hotového mangoldu jen vmícháme vařené brambory na větší kostky.

Plněné placky:

  • Z uvařených a oloupaných brambor, hrubé mouky a soli utvoříme malé placičky a hned pečeme na plochém elektrickém grilu bez vlnek (či na plotně). Mangold si mažeme na každou z nich a přikusujeme je k husté polévce.

 Mangoldové karbanátky

Běžně připravovanou směs masa, koření a vajec jen obohatíme nasekaným mangoldem, utvoříme karbanátky a osmažíme v tuku, osušíme v ubrousku. Přílohou budou brambory i zadělávaný mangold… 😊

 

Zpět nahoru