prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Mandarinka (Citrus reticulata)

16.01.2016
Mandarinky

Mandarinky jsou v současnosti velmi oblíbený druh ovoce a řada z nás jim dává přednost před pomeranči či grapefruity. To, co nazýváme mandarinkou, je, přesně řečeno, citrusový plod rostliny mandarinka obecná (Citrus reticulata). Jsou to jasně oranžové plody s tenkou kůrou, která se dobře loupe. Existuje více druhů, jako příklad lze uvést klementinky nebo sacumy.

Mandarinky jsou dnes rozšířené po celém světě, ale původně pocházejí z Japonska a Číny. Nejznámější je jako bohatý zdroj vitaminu C, ale obsahuje také další látky. Dále lze zmínit pektin (rozpustná vláknina), bioflavonoidy, limonoidy a další látky.

 

Jak vitamín C, tak bioflavonoidy patří mezi antioxidanty, které chrání náš organismus před negativním vlivem volných radikálů z okolního prostředí. Někteří odborníci uvádějí, že díky obsahu těchto látek má mandarinka pozitivní vliv i na srdce, cévní systém, ledviny a snížení krevního tlaku.

 

Zajímavé využití má i mandarinková kůra. Používá se v kosmetice, kdy výtažky z ní jsou obsažené v přípravcích pro mastnou a nečistou pleť, tedy zejména při akné. Tento výtažek tonizuje, také působí proti celulitidě a k péči o strie. Používá se i v aromaterapii, kdy stimuluje psychiku, osvěžuje, dezinfikuje, působí jako tonikum - podporuje nervovou činnost a rovněž relaxuje, působí proti křečím, podporuje snižování krevního tlaku a mimo jiné i příznivě ovlivňuje činnost žaludku.

 

Některé zdroje obecně uvádějí, že kůra zmírňuje zvracení, nechutenství a záněty dýchacích cest. Byl v ní dokázán výskyt látek diterpenů a terpenoidů, které mohou hrát důležitou roli v boji proti různým druhům rakoviny (to je ještě ve fázi výzkumu).

 

Kůra má hojné využití zejména v asijské kuchyni. Přidává se do jídla pro své charakteristické aroma, a tím dodává jídlu lehce nasládlou a pikantní chuť. Důležité je ale i to, že dokáže při přípravě masa zrychlit jeho měknutí a dodává mu křehkost. Navíc pomáhá po jídle snižovat nadýmání a pálení žáhy.

 

Na závěr bych spíše jako zajímavost uvedl, že jsem se setkal i s tím, že existuje dieta s mandarinkami, kdy je doporučováno konzumovat 1,5 až 2 kg mandarinek jako jedinou potravu, a to jednou nebo dvakrát týdně po dobu jednoho měsíce (zdůrazňuji, že se týká jen jednoho nebo dvou dnů v týdnu). Vzhledem k tomu, že se tato kúra obvykle provádí na podzim či v zimě, nemusí se zvyšovat denní příjem tekutin. Nicméně kdo s touto dietní kúrou nemá žádnou zkušenost, doporučuji ji nejprve probrat s výživovým poradcem, který rád odpoví i v naší poradně.

 

Celková nabídka přípravků obsahující mandarinku.


Související články:
Pomeranče
Vitamin C
Aromaterapie - použití


16.01.2016
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS