Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Máme-li doma někoho na dietě, není potřeba vařit pro každého člena rodiny zvlášť

04.02.2019
Dítě Podnět k dnešnímu článku mi dala mladá maminka, která si stěžovala, že tráví celý den v kuchyni. Jedno z dětí má alergii na lepek a bílkovinu kravského mléka, proto vaří jemu zvlášť a následně pak zbytku rodiny. U nás doma je situace obdobná, alergie na lepek, bílkovinu kravského mléka, navíc je třeba dodržovat diabetický režim, nicméně, vařím vždy jen jedno hlavní jídlo, které máme všichni společné.

 

Vyskytne-li se v rodině dieta, není nic jednoduššího, než jídelní lístek přizpůsobit všem. Dieta totiž neznamená to, že je člen rodiny díky své indispozici o něco ochuzen, že je jídlo podhodnoceno, méně chutné či některak nezajímavé. Vůbec ne, každá dieta se dá uvařit tak, aby byla lákavá a sbíhaly se sliny. Vezmeme-li například alergii na lepek, zde je třeba vyloučit pouze pšenici, žito, ječmen a výrobky z nich. Existuje pak mnoho zajímavých surovin, které jsou přirozeně bezlepkové a v porovnání s pšenicí dokonce výživnější. Zmiňme například pohanku, jáhly, bezpluchý oves, quinou, amarant, rýži, slzovku, luštěniny, brambory, batát. Jak je vidno, ona surovinová základna je vskutku rozsáhlá. Celiak se tedy bez problémů nají a s ním i zbytek rodiny. Chybí-li pečivo, i to lze upéci, z pohankové mouky, dokonce i ve své kváskové verzi. Postup je velmi snadný.

 

Fígle a tipy, jak na diety

Hovořím-li s klienty o přípravě diet, mnohdy si stěžují, že pokrm nemohou ničím zahustit. Zahušťujeme-li a máme pocit, že např. hlívový guláš, který je hlavním chodem dne, by celiak díky své alergii či intoleranci nemohl zařadit, namísto pšeničné mouky použijme pohankovou, případně, pokrm zahustěme zeleninou, bramborem. K zahuštění se výtečně hodí také lahůdkové droždí, pozor jen, aby nebylo doplněno ječným sladem, který obsahuje lepek, musí být uvedeno na obalu. Lahůdkové droždí, neboli tebi, se vyznačuje jemnou, masitou chutí, ačkoli se jedná o čistě veganskou ingredienci. Jeho výhodou je vysoký obsah bílkoviny, na 100 g zhruba 42 g bílkovin, široká škála minerálních látek, vitamínů skupiny B. Bývá lehce stravitelné, jeho výhodou je také to, že se jedná o neaktivní droždí, tudíž nenadýmá, nezpůsobuje koliky, jako je tomu mnohdy u klasického pekařského droždí.

 

Zahustit můžeme také hraškou, ve své podstatě se jedná o směs hrachové, rýžové a jahelné mouky. Hrachu by zde mělo být kolem 70 %, což výrobku propůjčuje nízký glykemický index. Zahušťovat hraškou tedy můžete i při diabetu, ať už I. či II. typu.

 

Palačinky, bábovky, buchty, pudinky či chléb, to vše se dá samozřejmě nachystat i dietně. Jak jsem psala výše, u nás doma počítám se dvěma potravinovými alergiemi, já na lepek, můj muž pak na bílkovinu kravského mléka. Chystám-li palačinky, používám přirozeně bezlepkové druhy muk, které se vyznačují nižším glykemickým indexem, to znamená, mouku pohankovou a ovesnou. Palačinky pak plním tvarohem, kdy volíme tvaroh kozí. Ten manžel bez problémů toleruje. Kozí mléko neobsahuje alergenní alfa kaseinovou frakci, která se nachází v mléce kravském. Takže chystám pouze jeden druh palačinek, akorát jsem je přizpůsobila své rodině. Nutno ještě podotknouti, že k alergii na lepek, jsem i diabetikem I. typu. Ale přesto, takovouto palačinku mohu i já. Vždy existuje cesta, jak si ony neduhy výrazně ulehčit a pak, jak si to celé ještě více usnadnit i v běžném životě, kdy potřebujeme fungovat za plného provozu. Recept na bezlepkové palačinky nižšího glykemického indexu přikládám zde:

 

Bezlepkové palačinky
  • 100 g pohankové mouky

  • 150 g ovesné mouky

  • 2 vejce

  • mléko dle potřeby

  • tvaroh

  • skořice

  • marmeláda bez cukru, domácí či značka Dalfour

 

 

Mouky smícháme s vejcem a mlékem, uchystáme jemné těsto. To roztíráme na palačinkovač, pečeme jednolitou palačinku. Tu následně sypeme skořicí, potíráme tvarohem, marmeládou.

 

Další výborné tipy, které nám dietu usnadní

Oněch pokrmů, které můžeme během diety zařadit, existuje nespočet, výborné mohou být například polévky, lahodné hutné krémy, kdy mne v prvé řadě napadá krém z dýně. Ten můžeme uchystat i při šetřící dietě, která čítá jen omezené množství zeleniny. Výborný dýňový krém, kdy do hotového pokrmu vkládáme pár kapek lněného oleje a umožňuje-li dieta, doplníme o strouhaný sýr či uvařené, rozkrojené vejce. Posypeme natí. Do polévky lze také vložit zavářku, jáhly amarant, pohanku, quinou, rýži. Výtečná, velmi rychlá večeře, kterou se zavděčíte všem. Pokud jste milovníky dýně, vyzkoušejte také dýni špagetovou, která se rovněž hodí do celé řady diet a na které si pochutná každý člen domácnosti. Špagetová dýně vypadá efektně, navíc, jedná se opět o velmi rychlý oběd či večeři, kdy dýni stačí naplnit. Zeleninovou směsí v kombinaci s fazolemi a rajským protlakem, případně, v šetřící dietě pak například jahelnou směsí se sýrem, výborná je Mozzarella, rajským protlakem, bylinkami, špenátem.

 

Jak by mohl vypadat jídelníček pro celou rodinu za předpokladu, že doma máme diabetika, celiaka, alergika na bílkovinu kravského mléka, pacienta s Crohnovou chorobou?

 

Nyní vycházím z předpokladu, že mám doma 4 členy domácnosti, z nichž jeden je diabetik, druhý má celiakii, třetí alergii na bílkovinu kravského mléka a ten poslední má Crohnovu chorobu. Vypadá nemožně tohle všechno skloubit? Pouze zdánlivě. Jak jsem psala výše, VŽDY EXISTUJE CESTA. Pojďme tedy na to.

 

Diabetický pacient, ať už I. či II. typu, bude mít jídelníček velmi podobný. U druhého typu, jedná-li se o obézního pacienta, hlídáme ještě tuk, kdy upřednostňujeme spíše tuk nenasycený, to znamená, takový, který disponuje odpovídajícím poměrem omega 3 a 6 NMK. U celiakie pohlídáme lepek, u alergie na bílkovinu kravského mléka pak kasein kravského mléka, při Crohnově chorobě odstraňujeme všechny možné alergeny, nejlépe tedy lepek, kravské mléko všeobecně, neboť zde může vadit také laktóza, mléčný cukr, zcela striktně odstraníme sóju, všechny hrubé části potravy, vesměs dodržujeme šetřící charakter jídelníčku. Jak by tedy mohl vypadat jídelníček pro tuto fiktivní rodinu?

 

  1. Snídaně: Ovesná kaše se strouhaným jablkem, kokosovým cukrem, lněným olejem a skořicí

    Ovesné vločky povaříme ve vodě, jemně je dosladíme, přidáme oloupané nastrouhané jablko, skořici. Hotovou kaši pak doplníme o lněný olej. Diabetik, celiak a alergik na bílkovinu kravského mléka si mohou přidat vlašské ořechy, malé množství rozinek, kozí tvaroh.

  2. Desátá: Kváskový pohankový chléb s avokádovou pomazánkou, rukola

    Zralé avokádo umixujeme s mrkví, jemně osolíme a zakapeme citrónovou šťávou. Diabetik, celiak a alergik na bílkovinu kravského mléka mohou do pomazánky přidat jemně česneku.

  3. Oběd: Pečený losos na cuketovém pyré, dušený batát, salát z pekingského zelí a mrkve

    Lososa omyjeme, jemně osolíme, poklademe bylinkami, jako je rozmarýn, zakapeme citrónem. Vložíme do zapékací nádoby a přikryjeme pokličkou, pečeme společně s batátem nakrájeným na plátky. Pekingské zelí nakrájíme na jemno, přidáme nastrouhanou mrkev, salát velmi jemně osolíme, doplníme o majoránku, lněný olej, citrónovou šťávu.

    Mohou všichni, pacient s Crohnovou chorobou odstraní kůži z ryby, je vesměs tučná a mohla by podpořit průjem. Pokud však toleruje, je dobré ponechat, neboť v kůži je přítomné hezké množství omega 3 a 6 NMK, které jsou protizánětlivé, což se u autoimunitních poruch hodí.

  4. Svačina: Banánový koktejl s konopným proteinem

    Banán umixujeme s konopným proteinem na koktejl.

  5. Večeře: Cuketovo-bramborový krém s bylinkami

    Cuketu oloupeme, stejně tak brambor, nakrájíme na kostky, povaříme společně se solí, bylinkami, lahůdkovým droždím. Umixujeme na hutný krém, který doplníme o lněný olej. Při celiakii, diabetu a alergii na bílkovinu kravského mléka lze polévku posypat strouhaným kozím sýrem.

 

Život, to je cesta a ona cesta je cílem.

 

Celková nabídka zdravých kuchařek.


Související články:
Obědová inspirace pro celiaky
Vegan sýr, díky kterému zapomenete, jak chutná ten skutečný
NaRAWzeninový dort


04.02.2019
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS